KLM Engineering & Maintenance loopt voorop met nieuw, milieuvriendelijk
verfsysteem
10.03.08
KLM Engineering & Maintenance loopt voorop met nieuw, milieuvriendelijk
verfsysteem
KLM Engineering & Maintenance heeft in samenwerking met de Duitse
verfleverancier Mankiewicz een duurzame verfmethode ontwikkeld. Het
aanbrengen van dunnere lagen zorgt voor gewichtsvermindering van maar
liefst 15 %. Hierdoor verbruikt het toestel minder brandstof en is de
CO2 uitstoot lager. Het feit dat oppervlak gladder is na aanbrengen
van de dunnere laag draagt hier ook aan bij.
De verf is niet alleen chromaatvrij, maar het ontvetten van toestellen
kan bovendien hoofdzakelijk met water en zeep gebeuren. Hierdoor wordt
het gebruik van schadelijke oplosmiddelen aanzienlijk teruggebracht.
De methode levert ook tijdbesparing op. Door de nieuwe verf is de
droogtijd van de verf korter en zijn er minder manuren nodig.
Afhankelijk van het vliegtuigtype is de statijd met een tot twee dagen
korter. Ook worden kosten bespaard doordat minder verf nodig is
Samen met verfleverancier Mankiewicz testte KLM E&M het systeem
uitgebreid in de laboratoria van de Duitse fabrikant. Daarna voerde
het decoratiepersoneel van E&M uitgebreide praktijktesten en
-trainingen uit. Inmiddels is er een 747 in volledige vrachtuitvoering
en zijn er al drie 737's volgens de nieuwe methode gespoten. Komende
maand volgen er nog vier. KLM E&M is de enige maatschappij die dit
milieuvriendelijke en kostenbesparende systeem aanbiedt.
Bij KLM E&M gaan innovatie en duurzaam ondernemen hand in hand. Deze
`groene' verfmethode is slechts één van KLM's initiatieven om
milieubelasting terug te dringen.
Zo heeft het bedrijf in 2007 bindende afspraken met het WNF gemaakt om
haar CO2-uitstoot te verminderen met 3% in 2012 en met 17% in 2020.
Naast een grootschalig vlootvernieuwingsprogramma lanceerde KLM
onlangs een CO2-compensatieservice voor passagiers.
KLM