Gemeente Bedum
College stemt in met 'voorkeurstracé' provincie voor ontsluiting Noord
West Groningen
13 maart 2008
Wel kanttekeningen;
Het college van b. en w. van Bedum kan zich vinden in het onlangs door
Gedeputeerde Staten van Groningen gepresenteerde voorkeurstracé voor
de ontsluiting van Noord West Groningen. Wel plaatst het college
kanttekeningen: de kern Onderdendam moet gevrijwaard blijven van nog
meer vrachtverkeer door het centrum en het college wil de optie
nadrukkelijk open houden om op termijn parallel aan de spoorlijn
Sauwerd-Delfzijl een oost-westverbinding tussen de nieuw aan te leggen
weg en de Eemshavenweg (N46) te realiseren. Die laatste verbinding zou
noordelijk van de spoorlijn Groningen-Delfzijl moeten lopen en dient
onder meer voor de ontsluiting van de vestiging van Friesland Foods in
Bedum.
Voor de ontsluiting van het Marnegebied heeft de provincie, in
samenspraak met de gemeenten De Marne, Winsum en Bedum, een aantal
mogelijkheden ontwikkeld en onderzocht. Uit die mogelijkheden is door
GS een variant gekozen die voor een belangrijk deel langs de spoorlijn
Groningen-Winsum loopt en die bij Noorderhogebrug aantakt op de
Eemshavenweg. De wegverbinding heeft vooral tot doel de
verkeersoverlast in kernen als Winsum, Sauwerd en Adorp terug te
dringen. Ook de verbetering van de verkeersveiligheid speelt een rol;
het huidige, bochtige tracé (N361) kent relatief veel
verkeersongevallen. De kosten voor de aanleg van de nieuwe weg worden
geraamd op 47 miljoen Euro.
De door GS gekozen voorkeursvariant heeft ook de instemming van de
colleges van De Marne en Winsum. De gemeenteraden en ook Provinciale
Staten moeten zich er nog over uitspreken. Dat gebeurt in Bedum in
april. De bevolking krijgt verder nog de mogelijkheid om op de plannen
te reageren. Daartoe wordt onder meer in Bedum een bijeenkomst belegd
(4 juni). Provinciale Staten besluiten in het najaar van 2008 over het
voorkeurstracé.
Ondanks het feit dat het college kan instemmen met de nu door GS
gekozen variant, bestaat de vrees dat de nieuwe verbinding zal leiden
tot een toename van vrachtverkeer door het centrum van Onderdendam.
Het college vindt dat ongewenst. Het beleid van de gemeente is er op
gericht om zowel het centrum van Onderdendam als dat van Bedum zoveel
mogelijk te vrijwaren van doorgaand vrachtverkeer. Mede met het oog
daarop is in het in 2006 vastgestelde structuurplan tot 2020 een
wegverbinding opgenomen die tussen de Eemshavenweg en de nieuw
geplande weg richting Marnegebied moet komen. Naast het ontlasten van
de centra van Onderdendam en Bedum van vrachtverkeer, dient die
wegverbinding voor verbetering van de ontsluiting van de Bedumer
vestiging van Friesland Foods. Het bedrijf breidt de komende jaren
flink uit en dat leidt tot beduidend meer vrachtverkeersbewegingen dan
nu het geval is.
* Download een kaart met alle onderzochte varianten (in pdf-formaat)
* Detailkaart aansluiting voorkeurstracé op Eemshavenweg bij
Noorderhoogebrug (in pdf-formaat)