Gemeente Waalwijk
Geen multifunctioneel parkeerterrein Kloosterheulweg
College van Waalwijk ziet af van multifunctioneel parkeerterrein aan
de Kloosterheulweg
Het college van Waalwijk heeft dinsdag 4 maart jongstleden besloten
om vooralsnog geen multifunctioneel parkeerterrein aan de
Kloosterheulweg in Waalwijk te realiseren. Het blijft wel alert op
kansen die zich in de toekomst mogelijk gaan voordoen in relatie tot
bijvoorbeeld de verdere ontwikkeling van de Taxandriazone en mogelijk
het Bedrijventerrein Haven, de ombouw van de N261 tot autoweg en de
A59. Afhankelijk van de dan ontstane situatie, zal dan nader worden
onderzocht of alsnog tot realisatie van een multifunctioneel
parkeerterrein kan worden overgegaan.
Dit besluit is genomen naar aanleiding van een onderzoek naar de
mogelijkheden van een dergelijke voorziening in opdracht van het
college. Hieruit is naar voren gekomen dat op dit moment het aantal
nadelen, met name financieel, groter is dan het aantal voordelen.
Daarbij is de kans op een eventuele samenwerking met Rijkswaterstaat
erg klein.
Rijkswaterstaat
Rijkswaterstaat had tot voor kort, in het kader van de reconstructie
van de A2 bij s-Hertogenbosch, plannen om bij Waalwijk een transferium
aan te leggen. Inmiddels heeft zij een bestaand parkeerterrein gekocht
nabij het voormalige attractiepark Het Land van Ooit. Dit terrein gaat
Rijkswaterstaat gebruiken als transferium. Deze recente ontwikkeling
gepaard met de resultaten van het onderzoek heeft het gemeentebestuur
doen besluiten om af te zien van verdere inspanningen om een
parkeerterrein op deze plaats te realiseren.
Transferium
Bij de behandeling van het voorstel Evaluatie parkeerbeleid in
november 2007 is door de gemeenteraad aangegeven dat ze veel belang
hecht aan het advies van de Werkgroep parkeren (samengesteld uit
raadsleden) om een transferium aan de Kloosterheulweg te realiseren.
Na verdere discussie over dit onderwerp is in de clustervergadering
Ruimte op 15 november 2007 geconcludeerd dat daar waar de raad in
eerste instantie sprak over een transferium, men eigenlijk een
multifunctioneel parkeerterrein voor ogen had. Met als bestemming het
(bij voorkeur gratis) parkeren door bezoekers en werknemers van het
centrum van Waalwijk, voor grote voertuigen en als evenemententerrein.
Om de mogelijkheden hiervan te onderzoeken heeft het college van
Waalwijk een quick-scan laten uitvoeren.
Consequentie gratis parkeren
Het gratis parkeren betekent dat de kosten van een door de gemeente
zelf aan te leggen parkeerterrein niet zijn terug te verdienen. Als
voorbeeld: de aanleg van één parkeerplaats kost, bij toepassing van
betonklinkers, ongeveer 4.000 euro. Bij een capaciteit van tweehonderd
parkeerplaatsen (vergelijkbaar met de huidige capaciteit van het
Unnaplein) bedraagt de investering dus 800.000 euro. Bij driehonderd
plaatsen is dat 1.2 miljoen euro. In deze rekenvoorbeelden is de
grondverwerving van het terrein niet meegenomen. Hier geldt ook dat
als er geen tarief wordt geheven deze investering niet terug te
verdienen is.
Daarbij moet worden vermeld dat het gebruik van het nieuwe
parkeerterrein leidt tot een structurele afname van de
parkeerbelasting verkregen uit het parkeren in het centrum.
Verkeersveiligheid
In de huidige situatie blijft het oversteken van de afrit
Waalwijk-Centrum, te voet of met de fiets een gevaarlijke onderneming.
Zonder aanpassingen is er bij aanleg van het nieuwe parkeerterrein
sprake van een toenemende verkeersonveiligheid ter hoogte van de
aansluiting van de Kloosterheulweg met de afrit 38 van de A59 en de
Altenaweg.
Als de afrit zou kunnen worden omgelegd ontstaan een aantal voordelen:
· Verbetering van de verkeersveiligheid op de afrit Waalwijk-Centrum
van de A59 en op de A59 zelf wegens de afname van de kans op
filevorming;
· Verbetering van de verkeersveiligheid van een lokale kruising;
· Minder aantrekkelijke directe route richting het centrum van
Waalwijk;
· Verkeersveilige langzaamverkeerroute tussen Kloosterheulweg en het
centrum van Waalwijk.
Gebruik als evenemententerrein
Het nieuwe parkeerterrein aan de Kloosterheulweg inrichten als
evenemententerrein is niet wenselijk. De geringe loopafstand naar het
centrum is geen voordeel, omdat evenementen dan op enige afstand van
het centrum van Waalwijk worden gehouden. Hier is dan geen
parkeergelegenheid op korte afstand meer beschikbaar.
Parkeren grote voertuigen
Het aan te leggen parkeerterrein aan de Kloosterheulweg kan gebruikt
gaan worden als parkeerterrein voor grote voertuigen. Het ontbreekt
echter aan voldoende sociale controle. Op Haven Zeven is de aanleg van
een speciaal voor grote voertuigen ingericht terrein met een
capaciteit van 300 vrachtwagens voorzien. Dit terrein is onder andere
voorzien van camerabewaking.
Bestemmingsplanprocedure
Het bestemmingsplan laat de aanleg van een parkeerterrein aan de
Kloosterheulweg niet toe. Een wijziging van het bestemmingsplan op
grond van art. 17 van de Wet op de ruimtelijke ordening (WRO)
(tijdelijke vergunning) duurt ongeveerd 6 maanden; een wijziging op
grond van art. 19, lid 1 WRO vergt ongeveer 1 jaar. Daarbij is een
onderzoek in het kader van de Flora- en faunawet noodzakelijk.
Publicatie datum 04-03-2008