Wapens maken een vliegtuig niet veiliger
bagagescan 12 maart 2008
Het Europees Parlement debatteerde afgelopen week over vernieuwde
regelgeving om Europese luchthavens veiliger te maken.
GroenLinks-europarlementariƫr Kathalijne Buitenweg is voor betere
veiligheidsmaatregelen, maar ziet niets in gewapende agenten aan boord van
vliegtuigen.
De Europese Unie wil de bestaande wetgeving over de beveiliging van
Europese luchthavens vernieuwen. Het is de bedoeling om de regels te
vereenvoudigen en te versoepelen. Daarbij gaat het onder meer over de
controle van passagiers, een verbod op bepaalde spullen in bagage en
de controle daarop en het verbeteren van internationale samenwerking.
Wapens
In het voorstel staat ook dat lidstaten gebruik mogen maken van
gewapende veiligheidsagenten in burger tijdens de vluchten. Buitenweg
heeft grote twijfels hierover: "Wapens en vliegtuigen gaan niet samen.
Het brengt teveel risico's met zich mee, omdat misbruik ervan
catastrofale gevolgen kunnen hebben. Stel dat een agent overmeesterd
wordt tijdens een vlucht. Een ongeluk zit in een klein hoekje. De
veiligheid van burgers wordt niet groter als er wapens aan boord van
een vliegtuig zijn."
Controle op luchthavens
GroenLinks ziet veel liever een goed werkend veiligheidssysteem op
luchthavens. Onlangs nog bleek dat een journalist van SBS 6 zonder
moeite een nepbom kon smokkelen aan boord van een vliegtuig op
Schiphol. "Hieruit blijkt dat strengere veiligheidsmaatregelen hard
nodig zijn op de Europese luchthavens. Er moet vooral op de grond goed
gecontroleerd worden, zodat de veiligheid in de lucht is gegarandeerd.
Passagiers moeten zich veilig voelen voordat ze gaan vliegen", zegt
Buitenweg.
Vloeistoffen
De controlemaatregelen moeten effectief en proportioneel zijn volgens
GroenLinks. Het Europees Parlement pleit bijvoorbeeld al langer voor
het afschaffen van de strenge regels voor het meenemen van
vloeistoffen in handbagage. Er is namelijk geen enkele
wetenschappelijke studie geweest die aantoont dat dit een effectieve
maatregel is, terwijl passagiers er erg veel last van ondervinden.
Eurocommissaris Barrot van transport zegde het Parlement afgelopen
week toe dat het verbod geleidelijk afgeschaft kan worden zodra
apparatuur vloeistoffen kan herkennen. Buitenweg: "Fijn dat de
Europese Commissie iets meer ruimte lijkt te zien, maar eigenlijk zou
het verbod nu al opgeheven moeten worden."
Zie ook:
* dossier Privacy, politie en justitie
GroenLinks