Onderzoeksprogramma rekenkamercommissie 2008 Deze pagina
Net zoals de meeste andere gemeenten, kent ook de gemeente Helden een
eigen rekenkamercommissie. Deze commissie, die bestaat uit vier
raadsleden en een externe voorzitter. De gemeenteraad heeft de
commissie in het leven geroepen om de doeltreffendheid, de
doelmatigheid en de rechtmatigheid van het bestuur te onderzoeken.
De rekenkamercommissie versterkt de controlerende en kaderstellende
taak van de gemeenteraad en wil zichtbaar maken hoe publiek geld wordt
besteed en of de voorgenomen doelstellingen van de gemeente ook
daadwerkelijk worden bereikt.
De commissie nodigt jaarlijks de inwoners, de raad en het college van
burgemeester en wethouders uit om onderwerpen voor een onderzoek aan
te dragen. De commissie maakt hierin zelf een gemotiveerde keuze.
De onderzoeksonderwerpen dienen van algemeen belang te zijn en door de
gemeente te beïnvloeden.
Graag zou de rekenkamercommissie van u vernemen als u suggesties
heeft!
Eventuele suggesties kunt u schriftelijk, uiteraard met onderbouwing
van de keuze, aanmelden bij de secretaris van de rekenkamercommissie
van de gemeente Helden, de heer Jac. Neessen , Postbus 7000, 5980 AA
Panningen, telefoon (077) 306 6842 of e-mail rekenkamer@helden.nl De
commissie verzoekt u dit te doen vóór 1 december 2007..
Organisatie rekenkamercommissie Deze pagina printvriendelijk
weergeven
De burger verwacht waar voor zijn belastinggeld. Dat betekent dat de
overheid de gelden doeltreffend en doelmatig moet besteden. De burger
wil ook een overheid die betrouwbaar is. Hij verwacht daarom dat deze
de gelden rechtmatig besteedt.
Ter versterking van de controlerende taak van de raad schrijft de
Gemeentewet daarom voor dat iedere gemeente een rekenkamer(functie)
instelt. Deze kan een belangrijke rol spelen in het doeltreffend,
doelmatig en rechtmatig besteden van gemeentelijke middelen.
De raad van de gemeente Helden heeft in 2006 gekozen voor een
rekenkamercommissie. De rekenkamercommissie bestaat uit vier
raadsledeneen extern voorzitter en een ambtelijk secretaris.
Staand v.l.n.r : mevrouw J.H. (Ann) Philipsen (PvdA/GroenLinks), heer
J.H.G.E. (Jac) Neessen (ambtelijk secretaris), de heer P.J.M. (Peter)
Craenmeher (VVD), de heer L.P.V. (Wie) Naus (IH82)
Zittend v.l.n.r.: de heer R. (Rob) Pieroen (CDA) en mevrouw drs.
P.J.L. (Nellie) Verbugt (extern voorzitter).
Taakomschrijving
De rekenkamercommissie versterkt de controlerende en kaderstellende
taak van de gemeenteraad en wil zichtbaar maken hoe publiek geld wordt
besteed en of de voorgenomen doelstellingen van de gemeente ook
daadwerkelijk worden bereikt.
Onderwerpselectie
De rekenkamercommissie van de gemeente Helden roept jaarlijks
uiterlijk in november de inwoners, de raad en het college op om
onderwerpen voor een onderzoek aan te dragen. De commissie maakt
hierin zelf een gemotiveerde keuze.
Als eerste activiteit heeft de commissie gekozen voor een onderzoek
naar de effectiviteit van het subsidiebeleid volgens de sportnota 2005
´Sport beweegt Helden´. In concrete zin onderzoekt de commissie of en
zo ja in welke mate de gemeentelijke subsidies bijdragen aan het
realiseren van de doelstellingen uit de Sportnota 2005. Als tweede
onderwerp heeft de commissie voor het jaar 2007 een onderzoek
geagendeerd naar de effectiviteit van de subsidiering in de sector
muziek (onderwijs). Eind 2007 zal de commissie bekijken of zij in 2008
een onderzoek zal doen naar de uitvoering van de Wet maatschappelijke
ondersteuning (Wmo).
Uitvoering onderzoek
De vergaderingen van de rekenkamer vinden in beslotenheid plaats. De
rekenkamercommissie brengt verslag uit van haar onderzoek aan de
gemeenteraad in de vorm van een rapport met bevindingen, conclusies en
aanbevelingen. Rapporten van de rekenkamercommissie zijn openbaar.
Rapport: onderzoek naar de effectiviteit van subsidies in het
gemeentelijk sportbeleid Deze pagina printvriendelijk weergeven
De rekenkamercommissie presenteerde op maandag 5 november 2007 om
13.30 uur haar rapport over de effectiviteit van subsidies in het
gemeentelijk sportbeleid aan de raad. U kunt het rapport hier
downloaden.
Jaarverslag 2006 Deze pagina printvriendelijk weergeven
Instelling rekenkamercommissie
De raad van de gemeente Helden heeft op 28 november 2005 de
Verordening op de rekenkamercommissie vastgesteld. De raad heeft
daarbij gekozen voor een rekenkamercommissie die bestaat uit
raadsleden en een externe, onafhankelijk voorzitter.
Op 15 mei 2006 heeft de raad van de gemeente Helden van elke fractie
één lid benoemd in de rekenkamercommissie. Het zijn mevrouw J.H.
Philipsen (PvdA/GroenLinks) en de heren R. Pieroen (CDA), L.P.V. Naus
(IH82) en P.J.M. Craenmehr (VVD).
Daarna heeft de raad in zijn vergadering van 11 september 2006 mevrouw
P.J.L. Verbugt met ingang van 1 september 2006 tot onafhankelijk
voorzitter van de commissie benoemd. Vervolgens heeft de commissie in
zijn vergadering van 25 september de heer Craenmehr tot haar
plaatsvervangend voorzitter aangewezen Als afronding van de personele
samenstelling van de commissie is de heer J.H.G.E. Neessen medio
januari 2007 als ambtelijk secretaris aan de slag gegaan.
Presentatie rekenkamercommissie
De voorzittier van de rekenkamercommissie heeft in de vergadering van
de commissie Bestuur en Veiligheid van 5 februari 2007 een presentatie
verzorgd over de organisatie, taak en werkwijze van de
rekenkamercommissie.
De commissie biedt de raad aan om in de loop van 2007 nader met hem te
communiceren over de ervaringen die de commissie gaandeweg opdoet.
Tevens is de commissie bij monde van haar voorzitter graag bereid om
de conclusies en resultaten van afgeronde onderzoeken tegenover de
raad toe te lichten.
Frequentie vergaderingen
Op 25 september 2006 is de rekenkamercommissie voor de eerste keer in
vergadering bijeen geweest. Vervolgens heeft de commissie in 2006
vergaderd op 13 november en 18 december. In deze vergaderingen heeft
de commissie achtereenvolgens de ambtelijke ondersteuning, de nieuwe
verordening op de rekenkamercommissie, het reglement van orde en het
onderzoeksprogramma voor 2007 voorbereid. Een en ander is afgestemd
met de mogelijkheden die het budget biedt. In de vergadering van 13
november 2006 heeft de commissie het reglement van orde voor de
vergaderingen en andere werkzaamheden van de rekenkamercommissie
Helden vastgesteld. In haar vergadering van 22 januari 2007 heeft de
commissie de raad voorgesteld de Verordening Rekenkamercommissie
gemeente Helden 2006 opnieuw vast te stellen. De nieuwe elementen in
de verordening hebben vooral betrekking op het streven naar
zorgvuldigheid in de procedures van onderzoek en de communicatie rond
de onderzoeken. Tevens zijn daarin de rollen van de raad en het
college duidelijker vastgelegd.
De raad heeft de verordening in zijn vergadering van 26 februari 2007
vastgesteld.
Reglement van orde
De commissie heeft haar reglement van orde in haar vergadering van 22
januari 2007 vastgesteld. Op basis van elders opgedane ervaringen
heeft de commissie besloten om in artikel 13 lid 6 van het reglement
van orde vast te leggen dat het college vóór de vaststelling van het
definitieve rapport van onderzoek door de rekenkamercommissie de
gelegenheid geboden wordt om te reageren op het conceptrapport en de
conceptaanbevelingen die de commissie verbindt aan haar al dan niet
gecorrigeerde bevindingen. Tevens heeft de commissie besloten om in
een nieuw artikel 16 van het reglement van orde een gedragscode op te
nemen over het voorkomen van belangenverstrengeling.
Budget rekenkamercommissie
Van het geraamde budget voor de rekenkamercommissie in 2006 is slechts
1534,00 besteed, omdat de rekenkamercommissie pas in september van
start is gegaan met in het begin een niet al te hoge
vergaderfrequentie. De personeelslasten (griffie) zijn hierbij niet
inbegrepen. Het bedrag van 1534,00 is uitgegeven aan:
vacatievergoeding c.a. 694,00;
studiekosten 840,00.
Onder de studiekosten zijn begrepen het lidmaatschap van de
Nederlandse Vereniging van Rekenkamers & Rekenkamercommissie (NVRR) en
de deelneming van raadsleden aan de dag van de rekenkamer op 7 oktober
2006. De kosten hebben achtereenvolgens 200,00 en 640,00 bedragen.
Onderwerpselectie
In zijn vergadering van 18 december 2006 heeft de commissie haar
programma en werkplan 2007 vastgesteld. Bij de invulling van het
werkplan en de keuze van het onderwerp heeft de rekenkamercommissie
zich laten leiden door de wensen van de raad. Ook de bevolking en het
college zijn geraadpleegd. Uit deze rondvraag zijn geen nieuwe c.q.
afwijkende inzichten gekomen.
De commissie heeft de raad, het college en de gemeentesecretaris per
brieven van 7 februari 2007 in kennis gesteld van de keuze van het
eerste onderzoek, dat inmiddels loopt. Het onderzoek heeft betrekking
op de effectiviteit van het subsidiebeleid volgens de sportnota 2005
´Sport beweegt Helden´.
De probleemstelling van het onderzoek luidt als volgt: Hebben, en zo
ja in welke mate, gemeentelijke subsidies bijgedragen aan het
realiseren van de doelstellingen uit de Sportnota 2005?
De commissie verwacht haar eerste onderzoek begin september 2007 te
kunnen afronden.
De commissie heeft voor het jaar 2007 als tweede onderwerp geagendeerd
een onderzoek naar de effectiviteit van de subsidiering in de sector
muziek (onderwijs).
Eind 2007 zal de commissie bezien of zij in 2008 een onderzoek ter
hand zal nemen naar de uitvoering van de Wet maatschappelijke
ondersteuning (Wmo).
Aldus vastgesteld in de vergadering van de rekenkamercommissie van 16
april 2007,
de secretaris,
de voorzitter,
J.H.G.E. Neessen mw.
drs. P.J.L. Verbugt
Meer informatie Deze pagina printvriendelijk weergeven
Secretariaat rekenkamercommissie van de gemeente Helden
Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met de secretaris van
de rekenkamercommissie: Jac Neessen, tel. (077) 306 68 42 of e-mail:
rekenkamer@helden.nl