Gemeente Helden

Onderzoeksprogramma rekenkamercommissie 2008 Deze pagina


Net zoals de meeste andere gemeenten, kent ook de gemeente Helden een eigen rekenkamercommissie. Deze commissie, die bestaat uit vier raadsleden en een externe voorzitter. De gemeenteraad heeft de commissie in het leven geroepen om de doeltreffendheid, de doelmatigheid en de rechtmatigheid van het bestuur te onderzoeken.

De rekenkamercommissie versterkt de controlerende en kaderstellende taak van de gemeenteraad en wil zichtbaar maken hoe publiek geld wordt besteed en of de voorgenomen doelstellingen van de gemeente ook daadwerkelijk worden bereikt.

De commissie nodigt jaarlijks de inwoners, de raad en het college van burgemeester en wethouders uit om onderwerpen voor een onderzoek aan te dragen. De commissie maakt hierin zelf een gemotiveerde keuze.

De onderzoeksonderwerpen dienen van algemeen belang te zijn en door de gemeente te beïnvloeden.

Graag zou de rekenkamercommissie van u vernemen als u suggesties heeft!

Eventuele suggesties kunt u schriftelijk, uiteraard met onderbouwing van de keuze, aanmelden bij de secretaris van de rekenkamercommissie van de gemeente Helden, de heer Jac. Neessen , Postbus 7000, 5980 AA Panningen, telefoon (077) 306 6842 of e-mail rekenkamer@helden.nl De commissie verzoekt u dit te doen vóór 1 december 2007..

Organisatie rekenkamercommissie Deze pagina printvriendelijk weergeven

De burger verwacht waar voor zijn belastinggeld. Dat betekent dat de overheid de gelden doeltreffend en doelmatig moet besteden. De burger wil ook een overheid die betrouwbaar is. Hij verwacht daarom dat deze de gelden rechtmatig besteedt.
Ter versterking van de controlerende taak van de raad schrijft de Gemeentewet daarom voor dat iedere gemeente een rekenkamer(functie) instelt. Deze kan een belangrijke rol spelen in het doeltreffend, doelmatig en rechtmatig besteden van gemeentelijke middelen.

De raad van de gemeente Helden heeft in 2006 gekozen voor een rekenkamercommissie. De rekenkamercommissie bestaat uit vier raadsledeneen extern voorzitter en een ambtelijk secretaris.

Staand v.l.n.r : mevrouw J.H. (Ann) Philipsen (PvdA/GroenLinks), heer J.H.G.E. (Jac) Neessen (ambtelijk secretaris), de heer P.J.M. (Peter) Craenmeher (VVD), de heer L.P.V. (Wie) Naus (IH82) Zittend v.l.n.r.: de heer R. (Rob) Pieroen (CDA) en mevrouw drs. P.J.L. (Nellie) Verbugt (extern voorzitter).

Taakomschrijving
De rekenkamercommissie versterkt de controlerende en kaderstellende taak van de gemeenteraad en wil zichtbaar maken hoe publiek geld wordt besteed en of de voorgenomen doelstellingen van de gemeente ook daadwerkelijk worden bereikt.

Onderwerpselectie
De rekenkamercommissie van de gemeente Helden roept jaarlijks uiterlijk in november de inwoners, de raad en het college op om onderwerpen voor een onderzoek aan te dragen. De commissie maakt hierin zelf een gemotiveerde keuze.
Als eerste activiteit heeft de commissie gekozen voor een onderzoek naar de effectiviteit van het subsidiebeleid volgens de sportnota 2005 ´Sport beweegt Helden´. In concrete zin onderzoekt de commissie of en zo ja in welke mate de gemeentelijke subsidies bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen uit de Sportnota 2005. Als tweede onderwerp heeft de commissie voor het jaar 2007 een onderzoek geagendeerd naar de effectiviteit van de subsidiering in de sector muziek (onderwijs). Eind 2007 zal de commissie bekijken of zij in 2008 een onderzoek zal doen naar de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

Uitvoering onderzoek
De vergaderingen van de rekenkamer vinden in beslotenheid plaats. De rekenkamercommissie brengt verslag uit van haar onderzoek aan de gemeenteraad in de vorm van een rapport met bevindingen, conclusies en aanbevelingen. Rapporten van de rekenkamercommissie zijn openbaar.

Rapport: onderzoek naar de effectiviteit van subsidies in het gemeentelijk sportbeleid Deze pagina printvriendelijk weergeven

De rekenkamercommissie presenteerde op maandag 5 november 2007 om 13.30 uur haar rapport over de effectiviteit van subsidies in het gemeentelijk sportbeleid aan de raad. U kunt het rapport hier downloaden.

Jaarverslag 2006 Deze pagina printvriendelijk weergeven

Instelling rekenkamercommissie

De raad van de gemeente Helden heeft op 28 november 2005 de Verordening op de rekenkamercommissie vastgesteld. De raad heeft daarbij gekozen voor een rekenkamercommissie die bestaat uit raadsleden en een externe, onafhankelijk voorzitter.

Op 15 mei 2006 heeft de raad van de gemeente Helden van elke fractie één lid benoemd in de rekenkamercommissie. Het zijn mevrouw J.H. Philipsen (PvdA/GroenLinks) en de heren R. Pieroen (CDA), L.P.V. Naus (IH82) en P.J.M. Craenmehr (VVD).

Daarna heeft de raad in zijn vergadering van 11 september 2006 mevrouw P.J.L. Verbugt met ingang van 1 september 2006 tot onafhankelijk voorzitter van de commissie benoemd. Vervolgens heeft de commissie in zijn vergadering van 25 september de heer Craenmehr tot haar plaatsvervangend voorzitter aangewezen Als afronding van de personele samenstelling van de commissie is de heer J.H.G.E. Neessen medio januari 2007 als ambtelijk secretaris aan de slag gegaan.

Presentatie rekenkamercommissie

De voorzittier van de rekenkamercommissie heeft in de vergadering van de commissie Bestuur en Veiligheid van 5 februari 2007 een presentatie verzorgd over de organisatie, taak en werkwijze van de rekenkamercommissie.

De commissie biedt de raad aan om in de loop van 2007 nader met hem te communiceren over de ervaringen die de commissie gaandeweg opdoet. Tevens is de commissie bij monde van haar voorzitter graag bereid om de conclusies en resultaten van afgeronde onderzoeken tegenover de raad toe te lichten.

Frequentie vergaderingen

Op 25 september 2006 is de rekenkamercommissie voor de eerste keer in vergadering bijeen geweest. Vervolgens heeft de commissie in 2006 vergaderd op 13 november en 18 december. In deze vergaderingen heeft de commissie achtereenvolgens de ambtelijke ondersteuning, de nieuwe verordening op de rekenkamercommissie, het reglement van orde en het onderzoeksprogramma voor 2007 voorbereid. Een en ander is afgestemd met de mogelijkheden die het budget biedt. In de vergadering van 13 november 2006 heeft de commissie het reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de rekenkamercommissie Helden vastgesteld. In haar vergadering van 22 januari 2007 heeft de commissie de raad voorgesteld de Verordening Rekenkamercommissie gemeente Helden 2006 opnieuw vast te stellen. De nieuwe elementen in de verordening hebben vooral betrekking op het streven naar zorgvuldigheid in de procedures van onderzoek en de communicatie rond de onderzoeken. Tevens zijn daarin de rollen van de raad en het college duidelijker vastgelegd.

De raad heeft de verordening in zijn vergadering van 26 februari 2007 vastgesteld.

Reglement van orde

De commissie heeft haar reglement van orde in haar vergadering van 22 januari 2007 vastgesteld. Op basis van elders opgedane ervaringen heeft de commissie besloten om in artikel 13 lid 6 van het reglement van orde vast te leggen dat het college vóór de vaststelling van het definitieve rapport van onderzoek door de rekenkamercommissie de gelegenheid geboden wordt om te reageren op het conceptrapport en de conceptaanbevelingen die de commissie verbindt aan haar al dan niet gecorrigeerde bevindingen. Tevens heeft de commissie besloten om in een nieuw artikel 16 van het reglement van orde een gedragscode op te nemen over het voorkomen van belangenverstrengeling.

Budget rekenkamercommissie
Van het geraamde budget voor de rekenkamercommissie in 2006 is slechts 1534,00 besteed, omdat de rekenkamercommissie pas in september van start is gegaan met in het begin een niet al te hoge vergaderfrequentie. De personeelslasten (griffie) zijn hierbij niet inbegrepen. Het bedrag van 1534,00 is uitgegeven aan:

vacatievergoeding c.a. 694,00;

studiekosten 840,00.

Onder de studiekosten zijn begrepen het lidmaatschap van de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers & Rekenkamercommissie (NVRR) en de deelneming van raadsleden aan de dag van de rekenkamer op 7 oktober 2006. De kosten hebben achtereenvolgens 200,00 en 640,00 bedragen.

Onderwerpselectie

In zijn vergadering van 18 december 2006 heeft de commissie haar programma en werkplan 2007 vastgesteld. Bij de invulling van het werkplan en de keuze van het onderwerp heeft de rekenkamercommissie zich laten leiden door de wensen van de raad. Ook de bevolking en het college zijn geraadpleegd. Uit deze rondvraag zijn geen nieuwe c.q. afwijkende inzichten gekomen.

De commissie heeft de raad, het college en de gemeentesecretaris per brieven van 7 februari 2007 in kennis gesteld van de keuze van het eerste onderzoek, dat inmiddels loopt. Het onderzoek heeft betrekking op de effectiviteit van het subsidiebeleid volgens de sportnota 2005 ´Sport beweegt Helden´.

De probleemstelling van het onderzoek luidt als volgt: Hebben, en zo ja in welke mate, gemeentelijke subsidies bijgedragen aan het realiseren van de doelstellingen uit de Sportnota 2005?

De commissie verwacht haar eerste onderzoek begin september 2007 te kunnen afronden.

De commissie heeft voor het jaar 2007 als tweede onderwerp geagendeerd een onderzoek naar de effectiviteit van de subsidiering in de sector muziek (onderwijs).

Eind 2007 zal de commissie bezien of zij in 2008 een onderzoek ter hand zal nemen naar de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

Aldus vastgesteld in de vergadering van de rekenkamercommissie van 16 april 2007,

de secretaris,
de voorzitter,

J.H.G.E. Neessen mw. drs. P.J.L. Verbugt

Meer informatie Deze pagina printvriendelijk weergeven

Secretariaat rekenkamercommissie van de gemeente Helden

Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met de secretaris van de rekenkamercommissie: Jac Neessen, tel. (077) 306 68 42 of e-mail: rekenkamer@helden.nl