Gemeente Amersfoort
Gezamenlijk persbericht van gemeente Amersfoort, politie Utrecht district Eemland zuid en Belastingdienst

Persbericht

Afdeling Communicatie

nummer: 049

datum: woensdag 12 maart 2008

Controles bij Amersfoortse growshops

Medewerkers van de Gemeente Amersfoort, Belastingdienst Utrecht-Gooi en politie district Eemland zuid hebben woensdag 12 maart 2008 controles gehouden bij vier growshops in Amersfoort. Onaangekondigd bezochten medewerkers van de drie betrokken organisaties deze winkels in Amersfoort

Tijdens het bezoek werd onder meer de administratie beoordeeld en gecontroleerd op eventuele overtreding van wet- en regelgeving. De bedrijven werden kort na 13.30 uur tegelijkertijd bezocht. In totaal waren ruim twintig medewerkers van de drie organisaties betrokken.

De politie heeft bij één winkel materiaal in beslaggenomen. Het gaat om apparaten waarmee cannabis is geknipt. De Belastingdienst constateerde bij de winkels gebrekkige administratie, die niet aan de verplichtingen voldoet. Onderzoek hiernaar volgt. De gemeente heeft overtredingen van het bestemmingsplan geconstateerd, en bekijkt mogelijkheden voor handhavend optreden. De betrokken organisaties kijken tevreden terug op de samenwerking.

In growshops worden kweekbenodigdheden verkocht. Tegen de verkoop daarvan kan niet worden opgetreden omdat het om spullen gaat die je ook bij andere winkels kunt kopen, zoals tuincentra en elektriciteitsbedrijven. Het blijkt dat er growshops zijn die handelen in cannabisplanten, stekjes of zelf betrokken zijn bij de teelt. Dat zijn overtredingen van de Opiumwet. Er was dus goede reden voor de gezamenlijke controle.

Convenant
De controle volgt op het convenant over vrijplaatsen in Amersfoort. In april 2007 ondertekenden gemeente Amersfoort, politie, het Openbaar Ministerie en de Belastingdienst deze overeenkomst. Deze heeft tot doel om door samenwerking effectief mensen aan te pakken die regels en wetten niet zo nauw nemen of overheidsoptreden belemmeren.

Naast growshops, kunnen vrijplaatsen zich ook voordoen bij belwinkels, coffeeshops, bordelen, huisjesmelkers, bij patsers, in achterstandswijken en woonwagencentra. De vier organisaties maakten in het convenant afspraken over intensieve samenwerking, uitwisseling van informatie en de veiligheid van de organisaties bij het nemen van maatregelen.

Een gezamenlijke aanpak van overtredingen van bestuurlijke, fiscale en strafrechtelijke regels is zinvol om bij dergelijke vrijplaatsen een einde te maken aan belemmeren van handhavers (o.a. bedreigingen), aan mogelijke ongelijkheid in behandeling bij handhaving en onveiligheid van bewoners en omwonenden en aan maatschappelijk ongewenste situaties. De samenwerking leidt niet alleen tot een effectievere inzet van de instanties. Ook voor ondernemers is het convenant nuttig: door gezamenlijke controles is er minder verstoring van de ondernemingsactiviteiten.

Meer informatie:
. Herman Wiersema, woordvoerder openbare orde en veiligheid gemeente Amersfoort, 033 469 43 63, 06 52 53 55 41 of h.wiersema@amersfoort.nl.
. Cornelie Hogeveen, woordvoerder politie Utrecht district Eemland zuid, 033 468 95 14, 06 51 16 80 30 of cornelie.hogeveen-roelofse@utrecht.politie.nl.
. Sharon Bartels, woordvoerder Belastingdienst, 06 18 30 42 04 of s.l.bartels@minfin.nl.

---- --