Ingezonden persbericht


EMBARGO tot woensdag 12 maart 2008, 16.30 uur

Gemeente TILBURG uitgeroepen tot Verkeerslichtenstad 2008

Breda, 11 maart 2008 - Tijdens de Studiedag Verkeerslichtenregelingen op de NHTV internationale hogeschool Breda, op 12 maart 2008, is de Verkeerslichtenstad 2008 uitgeroepen. Deze (vierjaarlijkse) verkiezing is een gezamenlijk initiatief van de Academie voor Stedenbouw, Logistiek en Mobiliteit van de NHTV, en DTV Consultants uit Breda.

Doel van de verkiezing van de Verkeerslichtenstad 2008 is om het fenomeen 'verkeerslicht' op positieve wijze in de publiciteit te brengen en díe stad te eren, die zich de meeste inspanningen getroost om verkeerslichten zo optimaal mogelijk te ontwerpen, deze zo efficiënt mogelijk laat functioneren én die daar in de praktijk ook klaarblijkelijk het best in slaagt.

Binnen het huidige verkeers- en vervoerbeleid vormen verkeerslichten meer dan ooit een effectief instrument om het verkeer binnen steden veilig en efficiënt af te wikkelen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van complexe software en geavanceerde regel- en communicatie­appa­ra­tuur, terwijl een solide organisatie van mensen en middelen noodzakelijk is om een constante kwaliteit te kunnen bieden.

Voor de verkiezing van de Verkeerslichtenstad 2008 waren de steden Deventer, Dordrecht, Helmond, Maastricht (winnaar in 2004) en Tilburg genomineerd. De gemeente Tilburg is uitgeroepen tot Verkeerslichtenstad 2008, gevolgd door Helmond en Maastricht die respectievelijk 2e en 3e zijn geworden. De steden Deventer en Dordrecht eindigden achtereenvolgens op de 4e en 5e plaats.

Aan de hand van een uitgebreide vragenlijst, die onder alle gemeenten is verspreid, bleken deze steden zich de meeste inspanningen te getroosten om verkeerslichten zo optimaal mogelijk te ontwerpen en zo effectief mogelijk te laten functioneren. Studenten van de Academie voor Stedenbouw, Logistiek en Mobiliteit van de NHTV hebben in de genomineerde steden onderzocht, hoelang de wachttijden voor autoverkeer, fietsers en voetgangers bij verkeerslichten bedragen. Aansluitend is een telefonische enquête gehouden onder de bewoners van de betreffende steden, waarin hen is gevraagd naar hun oordeel over de kwaliteit van de verkeerslichtenregelingen.

Een deskundige jury heeft de definitieve rangorde tussen de genomineerde steden vastgesteld.

Behalve de resultaten van de wachttijdmeting en de telefonische enquête is hierbij rekening gehouden met de wijze waarop de verkeersveiligheid wordt geborgd, met de inbedding van de werking van verkeerslichten binnen het geformuleerde verkeersbeleid, met de mate waarin innovaties worden doorgevoerd, met de regelmaat waarmee de kwaliteit van de regelingen wordt getoetst en met de wijze waarop de communicatie met het publiek en de klachtenafhandeling plaatsvindt.

Uit de verrichte onderzoeken is gebleken, dat de verkeerslichten in Tilburg een superieure kwaliteit hebben. Zowel voor wat betreft de wachttijd voor het autoverkeer (gemiddeld 11 secon­den), als voor fietsers (gemiddeld 12 seconden) en voetgangers (gemiddeld 15 seconden) scoorde Tilburg aanmerkelijk beter dan de andere genomineerde steden. En met een rapportpunt van 6,9 was de waardering van de inwoners ook het hoogste voor Tilburg.

De goede scores van Tilburg zijn een gevolg van de intensieve aandacht die aan de werking van verkeerslichten wordt besteed. Zo heeft Tilburg de beschikking over een team van acht personen, dat belast is met de dagelijkse zorg voor de 128 verkeersregelinstallaties, die de stad telt. Alle ontwerpwerkzaamheden worden zoveel mogelijk in eigen beheer verricht en maken integraal deel uit van het verkeers- en vervoerbeleid, zoals vastgelegd in de Nota Verkeerslichten. Tilburg biedt daarnaast veel ruimte voor inspraak en opmerkingen van burgers en de circa 200 klachten per jaar worden vlot en soepel afgehandeld. Veel tijd en energie is gestoken in het realiseren van 'geloofwaardig wachten', wat inhoudt dat je als weggebruiker niet het gevoel hebt voor niets te moeten wachten. Gezien de scores is Tilburg daar overtuigend in geslaagd.