Date : 12 March 2008
Sender Name: SETCa-BBTK
Lancering van de campagne voor de sociale verkiezingen 2008
Koopkracht: prioriteit
"Koopkracht en de verhoging van de lonen zullen de rode draad doorheen de campagne van de BBTK zijn", legden Voorzitter Erwin De Deyn en Ondervoorzitter Myriam Delmée uit. "Met onze kandidaten zullen wij niet enkel strijden voor het behoud van de loonindexering maar ook voor een verhoging van de brutolonen". Naast deze transversale prioriteiten zullen duizenden BBTK-kandidaten hun campagne ook uitsplitsen in specifieke thema's voor elk van de economische sectoren: lonen, flexibiliteit, opleiding, brugpensioen, mobiliteit en tijdskrediet.
20 % mÉÉr kandidaten
Om deze thema's uit te dragen zal de BBTK kunnen rekenen op 20 % méér kandidaten dan in 2004. Juist dankzij de vele kandidaten kon de socialistische vakbond bij de verkiezingen van 2004 een goede score boeken. Terwijl het aantal bedrijven waarin de BBTK kandidatenlijsten zal indienen 20 % hoger ligt, lijkt op enkele dagen vóór de definitieve afsluiting van de lijsten het aantal kandidaten proportioneel even hoog te liggen. De socialistische vakbond heeft dus alle redenen om optimistisch te zijn, en dit in alle afdelingen en in alle sectoren.
Begroting en ongunstige hervormingen
Deze personconferentie kadert in een sociaal-politieke context die ongunstig is voor de werknemers. We moeten helaas vaststellen dat de interimregering onder liberale invloed komt te staan. De begroting 2008, die gebaseerd is op denkbeeldige inkomstenprojecties, belooft weinig goeds voor de bedienden, technici en kaderleden. De aangekondigde koopkrachtmaatregelen blijven schraal terwijl de prijzen van levensnoodzakelijke producten de pan blijven uitswingen. De BBTK betreurt tevens dat de notionele intresten, die aan de bedrijven worden uitgedeeld zonder de minste verplichting tot investering of aanwerving, onveranderd blijven. Ook de op til staande staatshervorming bedreigt het behoud van een federale sociale zekerheid en een federaal arbeidsrecht.
De discussie over een eventuele regionalisering van het arbeidsmarktbeleid, het gezondheids -en gezinsbeleid is voorzien voor de zomeronderhandelingen. Een eerste niet onbeduidend symbool in het eerste pakket maatregelen zal leiden tot de overdracht van de middelen van het Fonds voor Collectieve Uitrustingen en Diensten (FCUD) naar de gemeenschappen. Niet alleen wordt een eerste stap gezet naar de afbouw van een deel van de federale sociale zekerheid en wordt de interpersoonlijke solidariteit op een verkapte manier in het gedrang gebracht, ook de kwaliteit van de kinderopvang en 2100 banen komen in gevaar. De regionalisering van het arbeidsmarktbeleid, het gezondheids- en gezinsbeleid zal aan de onderhandelingstafel aan bod komen. De kans is dus groot dat de interpersoonlijke solidariteit niet ongeschonden uit dit debat zal komen.
Bijzondere aandacht voor de kaderleden
Voor de kaderleden, een groep die steeds groter wordt, zal een specifieke campagne worden gevoerd. De BBTK heeft een enquête uitgevoerd onder kaderleden die actief zijn in alle sectoren van de economie, in alle regio's van het land, waarin hen een lijst met thema's werd voorgelegd en hen werd gevraagd om hun grootste aandachtspunten aan te duiden. De top-3 van de aandachtspunten van de kaderleden stemt overeen met die van de vakbond. Op kop van de "belangrijke" en "zeer belangrijke" thema's staan het vast loon (82,8%), de extralegale pensioenen (76,9 %) en de bedrijfswagens (57,1 %).
Campagne met oog vor kwaliteit
In plaats van alleen maar gadgets uit te delen, opteert de BBTK voor een campagne met oog voor kwaliteit. Informatieve brochures "Je rechten" werden uitgegeven en zullen in de bedrijven worden verspreid. In verschillende brochures worden de wettelijke rechten vermeld alsook de voordelen in de sectoren. Elke werknemer, aangesloten of niet, zal gratis een exemplaar ontvangen. In totaal zijn dit 88 miljoen pagina's. Een nieuwe website, met een vernieuwend design en volledig vrij toegankelijk (je kan er gemakkelijk alle publicaties
van de BBTK raadplegen en downloaden) is zopas on-line gegaan onder een vernieuwd logo: WWW.BBTK.ORG.
Noot voor de pers: Perscontacten
Matthieu Marin (NL), communicatiedienst : +32 498 65 17 65 Karim Majoros (FR), service communication : +32 486 604 888
URL:
http://WWW.BBTK.ORG