Nederlander positief over eigen geluk
'S-HERTOGENBOSCH, 20080312 -- Nederlanders zijn tevreden over hun eigen geluk. Dit blijkt uit het 'Nationale Geluksonderzoek' van online marktonderzoekbureau Multiscope waarvoor ruim 2.800 Nederlanders werden ondervraagd. Men waardeert het eigen geluk gemiddeld met het rapportcijfer 7,4.
Optimistisch en gelukkig
Nederlanders blijken over het algemeen optimistisch ingesteld. Zo'n 85% is het eens met de uitspraak 'het glas is half vol'. Met de uitspraak 'het glas is half leeg' is slechts 15% het eens. De overgrote meerderheid van de ondervraagden (78%) zegt ook gelukkiger te zijn dan vroeger. Gemiddeld voelt men zich minimaal vijf dagen per week gelukkig.
Nederlanders zijn daarnaast van mening dat men zelf invloed heeft op de mate van het eigen geluk (77%) en dat geld gelukkig maakt (54%). Zo'n 75% is het bovendien eens met de stelling 'ik word gelukkig van mijn werk'. Men is iets minder gelukkig met het eigen uiterlijk (62%).
Geluksfactoren
Verreweg het meeste geluk putten de ondervraagden uit de geboorte van een kind (41%). Daarnaast worden een ontmoeting met dierbaren (17%) en de huwelijksdag (13%) vaak genoemd.
Het weer en de seizoenen blijken duidelijk van invloed op de gemoedstoestand van de ondervraagden. Een kleine minderheid (47%) zegt dat het weer van invloed is op hun humeur. De lente (41%) en zomer (51%) zijn duidelijk de favoriete seizoenen, waarbij in het bijzonder de maand mei favoriet is (30%). De gemoedstoestand blijkt ook duidelijk afhankelijk van het moment van de dag. Zo zegt 28% van de ondervraagden zichzelf een 'ochtendmens' te vinden en 48% een 'avondmens'.
Het geluk van bekende Nederlanders
In het onderzoek werd ook gevraagd naar wie men denkt dat de meest gelukkige of ongelukkige bekende Nederlander is. In de volgende opsomming ziet u het resultaat.
Meest gelukkig
1. Marco Borsato
2. Frans Bauer
3. Prinses Maxima
4. Paul de Leeuw
5. Jan Smit
Meest ongelukkig
1. Geert Wilders
2. Gordon
3. Jan Peter Balkenende
4. Patty Brard
5. Linda de Mol
Over Multiscope
Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoekpanels. Het bedrijf voert landelijk representatief marktonderzoek uit via haar consumentenpanel (135.000+ leden) en B2B panel (47.000+ leden). Daarnaast ondersteunt Multiscope opdrachtgevers met de opbouw, beheer en exploitatie van eigen panels.