Gemeente Hengelo
Actueel
Gemeenteraad besluit tot uitvoering perrontunnel station Hengelo
Dit is een gezamenlijk persbericht van ProRail, NS en Gemeente Hengelo
Hengelo, 12 maart 2008
Gemeenteraad besluit tot uitvoering perrontunnel station Hengelo
Gisteravond heeft de gemeenteraad van Hengelo ingestemd met het
voorstel van ProRail om de perrontunnel van station Hengelo uit te
voeren op basis van het stemvork-model. Dit model gaat uit van een 12
meter brede centrale tunnel die zich splitst in twee delen van 6 meter
aan de noordzijde. Alle betrokken partijen, ProRail, NS,
Spoorbouwmeester, Projectbureau Hart van Zuid (gemeente Hengelo en Van
Wijnen Groep NV) zijn erg te spreken over dit ontwerp, omdat het een
verbetering is voor treinreizigers en inwoners van Hengelo.
Naast de verbreding van de perrontunnel wordt in het project ook een
grote luifel aan de zuidzijde gerealiseerd en wordt het bestaande
stationsgebouw verbeterd. De toegang tot de perrons wordt sterk
verbeterd door de aanleg van roltrappen en een nieuwe lift. De
uitvoering is een belangrijke kwalitatieve impuls voor het Centraal
Station van Twente. De sfeer, comfort en veiligheid voor reizigers zal
sterk verbeteren. Daarnaast vormt de nieuwe perrontunnel een veel
betere verbinding tussen het centrum van Hengelo en Hart van Zuid. De
kwaliteitsslag voor het station is een belangrijke bouwsteen in de
ontwikkeling van de hele stationsomgeving, een van grote projecten die
door het Ministerie van VROM in het kader van de Nota Ruimte van
nationale betekenis wordt geacht.
Voor de aanpak van het station is een Voorlopig Ontwerp opgesteld, er
zijn artist impressions vervaardigd en heeft een kostenraming door
ProRail plaatsgevonden.
Financiering
Het is van belang dat de verbreding van de perrontunnel volgens het
stemvork-model plaatsvindt binnen de financiële raming waarover de
raad op 12december 2006 heeft besloten. ProRail heeft laten weten dat
het plan naar verwachting binnen de eerder gestelde financiële raming
gerealiseerd kan worden.
Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat draagt middels de regeling
Eenmalige Uitkering Spoorse Doorsnijdingen ca 2,5 miljoen euro bij aan
het project. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft bevestigd
dat de verbreding van de perrontunnel volgens het stemvork-model op
deze bijdrage kan blijven rekenen.
Vervolgproces
Na het raadsbesluit van gisteravond zullen er met ProRail aanvullende
afspraken gemaakt worden over de realisatie van dit project.
Aansluitend zal ProRail de aanbesteding van het project vervolgen.
Volgens planning zal de gunning in juni 2008 plaatsvinden.
Na de bouwvak zullen de aanvraagprocedures voor de bouwvergunning en
de overige benodigde vergunningen worden gestart. De start van de bouw
is voorzien in december 2008 en de werkzaamheden zullen naar
verwachting eind 2009 afgerond zijn.
Centraal Station Twente
Met het akkoord op de realisatie van de perrontunnel is de eerste
aanzet gegeven voor de ontwikkeling van station Hengelo tot Centraal
Station Twente. Hengelo heeft als centraal vervoersknooppunt van
Twente een uitstekende toekomst. Met de ontwikkelingen in de
stationsomgeving, zoals het WTC Twente, de bouw van Pop- en
Cultuurpodium Metropool, de aanleg van de Laan Hart van Zuid en de
ontwikkeling van bedrijven en kantoren heeft Hengelo een centrale
functie in de zakelijke markt van Twente. Nu ook de Amsterdam-Berlijn
Lijn frequenter gaat rijden (van 5 naar 7 keer per dag vanaf december
2009) is Hengelo ook in Europees opzicht een belangrijk
(vervoers)knooppunt.
Het ontwerp is van IAA Architecten uit Enschede.