Gemeente Hoorn
Colleges kiezen voor rijdend stoomtrammuseum als toeristische
attractie
12 maart 2008 - De gemeenteraden van Enkhuizen, Hoorn en Medemblik
krijgen deze maand een voorstel voorgelegd om financieel bij te dragen
aan het voortbestaan van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. Daarbij
hebben de colleges van burgemeester en wethouders van de drie
gemeenten gekozen voor een scenario waarbij de museale activiteiten
dienend zijn aan de exploitatie van een toeristische trein.
De colleges van de drie gemeenten zijn bereid om een half miljoen euro
op tafel te leggen om de vermogenspositie van de stoomtram op te
krikken. Daarnaast zijn ze bereid om in de exploitatie bij te dragen.
De gemeenteraden bepalen uiteindelijk of en in welke mate zij de
stoomtram willen financieren. Deze maand staat het onderwerp ter
bespreking in de raadscommissies van Enkhuizen (18 maart), Hoorn (18
maart) en Medemblik (25 maart). Op 7 en 8 april nemen de raden een
besluit.
Met de keuze voor een toekomstscenario waarin het toeristisch vervoer
de hoofddoelstelling wordt en het museale karakter behouden blijft
door met historisch materieel te rijden, volgen de colleges de
aanbeveling van het onderzoeksbureau Andersson Advies. Dit bureau
heeft in opdracht van de drie gemeenten onderzoek gedaan naar de
toekomstmogelijkheden voor het in ernstige financiële nood verkerende
museum.
De Museumstoomtram Hoorn- Medemblik bestaat uit een museaal deel en
een rijdend toeristisch deel. Andersson Advies heeft drie
toekomstscenarios voor de stoomtram ontwikkeld waarin deze delen
verschillend ten opzichte van elkaar staan. In het derde, meest
ingrijpende scenario, worden de museale activiteiten dienend aan de
exploitatie van de toeristische trein. Het museale karakter blijft
behouden, maar de invulling van het museale wordt bepaald door de
mogelijkheden in het toeristische vervoer.
Het onderzoeksbureau adviseerde te kiezen voor dit scenario omdat dit
op langere termijn het beste perspectief geeft voor een goede
bedrijfsvoering en de continuïteit van de Museumstoomtram. De colleges
hebben dit advies overgenomen. Ook het advies van het bureau om een
onafhankelijk kwartiermaker te benoemen om de organisatie naar de
nieuwe situatie te leiden, nemen de colleges over. Deze moet onder
meer een ondernemingsplan opstellen en de mogelijkheden voor
samenwerking onderzoeken.
Uit het onderzoek is gebleken dat een miljoen euro nodig is om op
korte termijn de vermogens- en liquiditeitspositie van de stoomtram te
versterken. De colleges van Enkhuizen, Hoorn en Medemblik zijn bereid
een half miljoen op tafel te leggen en hopen daarbij op steun van de
overige West-Friese gemeenten. Daarnaast willen de colleges samen met
alle West-Friese gemeenten een beroep doen op de provincie.
Naast de incidentele grote financiële injectie, is blijvend
structureel financiële steun van de West-Friese gemeenten nodig. Het
gaat naar verwachting om een jaarlijks terugkerende bijdrage van
enkele tonnen.
De Museumstoomtram heeft laten weten zich te kunnen vinden in het door
de colleges omarmde scenario. Dit standpunt moet nog officieel worden
bekrachtigd in een bestuursvergadering.
Wethouder Cees van der Maat van Cultuur en Toerisme in Hoorn is blij
met de eensgezinde opstelling van drie colleges en de positieve
grondhouding van de Museumstoomtram. Daarmee is een goede basis gelegd
voor de belangrijke beslissing waarvoor gemeenteraden en stoomtram
staan, aldus de heer Van der Maat namens de drie colleges.
(Dit is een gezamenlijk persbericht van de gemeenten Hoorn, Enkhuizen
en medemblik.)