PERSBERICHT
Utrecht/Amsterdam, 12 maart 2008
Consumenten betalen gemiddeld 70 voor bankdiensten, maar tarieven
lopen wereldwijd sterk uiteen
Het World Retail Banking Report 2008 laat zien dat banken prijsstrategieën gebruiken om
consumentengedrag te beïnvloeden
In 2007 daalde het gemiddelde tarief dat actieve gebruikers voor bankdiensten betaalden met
1% naar 70. In Zuidoost-Azië was dit 52 en in Noord-Amerika 79. Achter deze
ogenschijnlijke stabiliteit gaan echter opvallende regionale en landelijke verschillen schuil. Dit
zijn enkele van de belangrijkste bevindingen uit de vijfde editie van het World Retail Banking
Report van Capgemini, ING en EFMA (European Financial Management and Marketing
Association) dat vandaag is gepubliceerd.
Banktarieven lopen wereldwijd uiteen
Noord-Amerika vertoonde de grootste prijsstijging (gemiddeld 5,7%) als gevolg van hogere tarieven
voor betalingen en geldopnames. In de afgelopen drie jaar was er een prijsdaling te zien vanwege
hevige concurrentie op het gebied van rekeningbeheer. Het tarief van Zuidoost-Azië daalde dit jaar
met 11,1% als gevolg van de toenemende concurrentie met Australië en India, voornamelijk op het
gebied van betalingen en accountmanagement. De Europese tarieven bleven stabiel met een minimale
prijsstijging van 0,8%, zowel in de eurozone als in landen daarbuiten.
Door de Single Euro Payments Area (SEPA) dalen nog steeds de tarieven in de eurozone
Met de invoering van de SEPA in het voorzicht zijn de tarieven van pan-Europese betalingen,
gedefinieerd als de verzameling van producten waarop gaandeweg SEPA's pan-Europese normen en
voorschriften van toepassing zullen zijn, in de eurozone sneller gedaald dan in de rest van de wereld.
Ze daalden met 6,3%, van 41 naar 38.
Prijsstrategieën om consumentengedrag te beïnvloeden
PERSBERICHT
In de afgelopen twee jaar hebben banken tariefstrategieën gebruikt om consumentengedrag te
beïnvloeden om zo de concurrentie een stap voor te zijn. Zo is het tarief van verkoopstimulerende
producten (zoals lopende rekeningen, betaalkaarten) jaarlijks verlaagd met 0,8%. Door te concurreren
met productprijzen die voor consumenten het meest zichtbaar zijn, wordt getracht koopgedrag te
bepalen en klantenbinding te bewerkstelligen. Daarnaast worden klanten gestuurd om bepaalde
producten en diensten wel of niet te gebruiken door de prijs van goedkopere producten
(internetbankieren of pinopnames) met 0,2% te verlagen en de duurdere diensten (cheques of
lokethandelingen) jaarlijks met 0,9% te verhogen. De tarieven voor onzichtbare diensten zoals
incidentenafhandeling, waar klanten onbedoeld of ongewild mee te maken krijgen, bleven
ongewijzigd. Dit weerspiegelt de terughoudendheid die er bestaat om regelgevende instanties en
consumentenbonden te alarmeren.
World Retail Banking Report 2008
Het vijfde, jaarlijkse World Retail Banking Report is gezamenlijk opgesteld door Capgemini, EFMA
en ING, en richt zich op retail banking-thuismarkten. Het rapport verkent de middelen die 's werelds
vooraanstaande banken hebben toegepast en het analyseert alternatieve distributiestrategieën die
autonome groei kunnen realiseren in verzadigde en langzaam groeiende thuismarkten. De
bevindingen zijn gebaseerd op interne analyses en diepte-interviews met 52 bankmanagers in 15
landen. Bovendien biedt het rapport een uitgebreide tariefanalyse van retailbanken in Europa, Noord-
Amerika en Zuidoost-Azië, op basis van verzamelde gegevens van 194 banken in 126 landen.
Voor een exemplaar van het World Retail Banking Report 2008: www.capgemini.com/wrbr08.
EINDE PERSBERICHT
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van
zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van
consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de
klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business
Experience - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien
wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste
resources op de juiste locatie tegen concurrerende prijzen te kunnen leveren.
Capgemini heeft vestigingen in 36 landen en heeft wereldwijd meer dan 83.000 medewerkers in
dienst. De organisatie realiseerde in 2007 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is
beschikbaar op www.nl.capgemini.com.
Over ING
PERSBERICHT
ING is een van oorsprong Nederlandse, wereldwijd actieve financiële instelling die bankdiensten,
verzekeringen en diensten voor vermogensbeheer levert aan ruim 60 miljoen particulieren, bedrijven
en instellingen in meer dan 50 landen. ING bestaat uit een brede groep toonaangevende bedrijven, die
hun klanten steeds vaker onder de merknaam ING tegemoet treden. Het veelzijdige personeelsbestand
omvat circa 120.000 mensen. Voor meer informatie www.ing.com.
Over EFMA (European Financial Management and Marketing Association)
EFMA is de belangrijkste organisatie van banken, verzekeringsmaatschappijen en financiële
instellingen in Europa. Op een not-for-profit basis bevordert EFMA innovatie en best practices op de
retailmarkt voor financiële producten door het debat onder de actoren te stimuleren, ondersteund door
een uitgebreid pakket aan informatieservices en ruime gelegenheid voor rechtstreekse contacten.
EFMA is in 1971 opgericht en verenigt inmiddels meer dan 2.460 verschillende merken op de
wereldwijde markt voor financiële dienstverlening, waaronder 80% van de grootste bankgroepen in
Europa. Voor meer informatie www.efma.com.
Cap Gemini Nederland