abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
12 maart 2008 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGP-2008/550 -
Onderwerp
OV-Klantenbarometer
Geachte voorzitter,
Jaarlijks wordt in opdracht Rijk en decentrale OV autoriteiten en onder begeleiding van
het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV) in het stads- en streekvervoer de OV-
klantenbarometer uitgevoerd. De klantenbarometer wordt gebruikt om de vinger aan de
pols te houden en zonodig het beleid bij te stellen en wordt door vervoerautoriteiten soms
gebruikt bij concessieovereenkomsten.
Van het KPVV heb ik bericht ontvangen dat er in het onderzoek van de OV-
klantenbarometer in de periode 2004-2006 een onjuiste toepassing van één van de
formules is geconstateerd. Daarom zijn de resultaten van de klantenbarometer door een
onafhankelijk bureau gecorrigeerd. Het betreft over het geheel gezien beperkte correcties.
Ik heb de opdrachtnemende partij hier op aangesproken. Zijn reactie treft u bijgaand in
bijlage 1.
Het landelijke algemene klanttevredenheidscijfer voor het OV was in de periode 2004-
2006 stabiel op 7,2.
Deze cijfers moeten worden bijgesteld en komen in 2004 uit op een 7,1; in 2005 uit op
een 7,0 en in 2006 uit op een 7,0.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGP-2008/550
Voor Sociale Veiligheid was de waarde van de waardering van de veiligheid tijdens de rit
van 2004 tot 2006 resp. 7,8; 7,8 en 8,0.
Dit is met de herberekening gewijzigd in 7,7; 7,6 en 7,8. Met de decentrale OV
autoriteiten is in het Nationaal Mobiliteitsberaad vastgelegd dat voor 2008 een streefcijfer
van 7,5 wordt gehanteerd.
In de Nationale Mobiliteitsmonitor en het Jaarverslag Verkeer en Waterstaat wordt
jaarlijks, conform de Nota Mobiliteit, gerapporteerd over de waardering van het
veiligheidsgevoel en over de klanttevredenheid van de reiziger tijdens de rit in het stads-
en streekvervoer. In de eerstvolgende rapportages zullen de gecorrigeerde reeksen worden
opgenomen.
Gevolgen voor beleid
Over het algemeen geven de nieuw berekende cijfers een lagere waarde dan eerst, maar
de eerder geconstateerde trends zijn daarbij niet veranderd. Het voorgaande geeft mij dan
ook geen aanleiding voor nieuw beleid.
Ook heeft KpVV mij aangegeven, na een ronde langs de decentrale overheden gemaakt
te hebben, dat de gevolgen voor deze decentrale concessieverlenende overheden miniem
zijn.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat