Gemeente Alkmaar
Persberichten top
Spitspaal' Herenweg belangrijk voor verkeersveiligheid en leefbaarheid
Alkmaar, 12 maart 2008
College van B&W weerlegt bezwaren tegen eerder besluit.
Het College van B&W heeft besloten de ingediende bezwaren tegen de
`spitspaal' op de Herenweg te weerleggen. Het besluit betreft het
gesloten verklaren van de Herenweg van maandag tot en met vrijdag, in
de ochtend van 06.00 tot 09.00 uur en in de namiddag van 16.00 tot
19.00 uur. Daartoe worden de betreffende verkeersborden geplaatst.
Daarnaast wordt de verkeersmaatregel fysiek ondersteund door een
verzinkbare afsluiting in de weg (de zogenaamde `spitspaal').
Rode lijn
De fysieke afsluiting vindt plaats ter hoogte van Herenweg 193.
Aanvullend worden maatregelen ingesteld op de Achterweg en
Blekerslaantje. Het Blekerslaantje wordt bestemd als (brom)fietspad en
de Achterweg als verbinding met de gemeente Langedijk wordt eveneens
bestemd als (brom)fietspad.
Verkeersveiligheid en leefbaarheid
Henk Hansen, wethouder Verkeer: "Verkeersveiligheid en leefbaarheid
zijn, ook hier, zeer belangrijk. Zeker nu in de directe omgeving van
Herenweg extra woningbouw heeft plaatsgevonden (De Nollen West) en in
de toekomst zal plaatsvinden (Nollen Oost). Het plan is dan ook vooral
gericht op het beperken van het doorgaande verkeer. Voor deze groep is
de N245 als alternatieve route beschikbaar".
De N245 is verbreed van 2x2 naar 2x3 rijstroken waardoor de
verkeersafwikkeling is verhoogd.
Ook is de Helling aangesloten op de N245. Verkeer vanuit Sint Pancras
kan het autoverkeer nu op twee locaties (Keesman en Helling) de N245
oprijden. Er zijn daarom goede alternatieve ontsluitingsroutes
beschikbaar. De verkeersmaatregel, zoals de `knip' ter hoogte van de
Drechterwaard, maakt daar als beperkende maatregel om doorgaand
verkeer te weren, onderdeel van uit.
Al enige jaren is er een discussie over het onder controle brengen van
de grote stroom doorgaand (sluip)verkeer van motorvoertuigen die 's
ochtends en in de namiddag over de Herenweg beweegt. Met de uitvoering
van het verkeersbesluit van 8 februari 2006 wordt daar concreet toe
overgegaan. Na veel commotie in 2005 en 2006 (reacties van bewoners
uit Sint Pancras en interactie met het gemeentebestuur van de gemeente
Langedijk) is gebleken dat het een noodzakelijk en gewenst
verkeersbesluit is.
Alle bezwaarmakers hebben inmiddels bericht ontvangen van het besluit
van de gemeente.
12 maart 2008