De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Ons kenmerk SV/R&S/2008/6263
Datum 12 maart 2008
Onderwerp Artikel 72a WW
Ten tijde van de invoering van de wijziging van artikel 72a Werkloosheidswet (WW) in 2005
is aan uw Kamer toegezegd dat er na twee jaar een evaluatie van de wijziging zal plaatsvinden.
Wij willen uw Kamer daarom het eerste gedeelte van de evaluatie van artikel 72a WW
aanbieden. De eindevaluatie1 zal naar verwachting eind 2008 voltooid worden.
Harmonisatie en efficiency
Het beleid ten aanzien van de arbeidsvoorwaarden bij de overheid is sinds de jaren negentig
gericht op het zoveel mogelijk harmoniseren van de arbeidsvoorwaarden bij de overheid met
die in de markt. Een belangrijk voorbeeld hiervan is de invoering van de Aanpassingswet
OOW op 1 januari 2001. Sinds de invoering van deze wet vallen ook overheidswerknemers
onder de WW. Daarmee hebben werkloze overheidswerknemers dezelfde uitkeringsrechten en
de daarbij behorende plichten als werknemers uit de marktsector gekregen.
Naast de genoemde harmonisatie is de beleidsverandering gericht op het verbeteren van
efficiënte en effectieve re-integratie door eenvoudige regelgeving en een duidelijke
verantwoordelijkheidsverdeling. Dit streven is concreet gemaakt bij de wijziging van artikel
72a WW. Door de wijziging van dit artikel werd de re-integratietaak verplicht gesteld voor alle
overheidswerkgevers. Dit betekent dat overheidswerkgevers behalve eigenrisicodrager voor de
WW-lasten ook verantwoordelijk zijn voor de organisatie en financiering van de re-integratie
van hun ex-werknemers. Hiermee wordt de re-integratieverantwoordelijkheid daar neergelegd
waar de besparingen als gevolg van re-integratie worden gerealiseerd. De gedachte hierbij is
dat overheidswerkgevers op deze manier optimaal geprikkeld worden om snel en effectief
werkloze ex-overheidswerknemers te re-integreren.
1 De kosten voor de gehele evaluatie bedragen 119.510,00 (excl. BTW). De kosten voor de tussenevaluatie
vormen hiervan een onderdeel.
Ons kenmerk SV/R&S/2008/6263
Tussenevaluatie artikel 72a WW
De tussenevaluatie toont tevredenheid aan de kant van de overheidswerkgevers: zij
beschouwen het als een goede zaak, dat wanneer zij de werkloosheidskosten betalen, zij ook
de re-integratieverantwoordelijkheid dragen. Overheidswerkgevers blijken echter minder
tevreden over de manier waarop de wijziging van artikel 72a WW is ingevoerd. Werkgevers
geven aan dat zij in die periode naar hun mening te laat en onvoldoende zijn geïnformeerd.
Tevens geven de werkgevers aan dat dit leidde tot onduidelijkheden omtrent de taakverdeling
tussen werkgevers, CWI en UWV.
Initiatieven
Inmiddels zijn er meerdere initiatieven tot stand gekomen om een einde te maken aan de
ontstane onduidelijkheden en knelpunten. Het Participatiefonds (PF)2 heeft bijvoorbeeld het
initiatief genomen om samen met VNG, UWV, CWI, SVB en het Verbond sectorwerkgevers
overheid (VSO)3 duidelijkheid te verschaffen aan overheidswerkgevers. Daaruit volgde het
Platform 72a WW, een overleg tussen VSO, PF, UWV, CWI en meerdere
overheidswerkgevers. Inmiddels vindt er een maandelijks overleg plaats, waarin knelpunten
worden besproken en er naar oplossingen wordt gezocht. Om de betrokken partijen meer
duidelijkheid te geven over de praktische gang van zaken, heeft het Platform de Werkwijzer
(een document waarin onder andere de taakverdeling tussen werkgevers, UWV en CWI in
verschillende situaties beschreven staat) en de zogenaamde matrices (deze beschrijven hoe
gehandeld moet worden in situaties waar sanctionering en sollicitatieplichtontheffing aan de
orde zijn) opgesteld. Deze initiatieven hebben geleid tot goede informatievoorzieningen en
betere bekendheid met het artikel. Wellicht nog belangrijker is dat deze initiatieven hebben
bijgedragen aan een toenemend bewustzijn van de verantwoordelijkheid die de wijziging van
artikel 72a WW met zich meebrengt.
Opting out
Werkgevers hebben aangegeven dat zij te laat en onvoldoende zijn geïnformeerd. Dit wordt in
het rapport als opmerkelijk omschreven omdat 75% van de overheidswerkgevers (80-90% van
de overheidswerknemers) al voor de invoering van artikel 72a WW had gekozen voor de
"opting out" regeling. Door gebruik te maken van "opting out" kon de werkgever ervoor
2 Het Participatiefonds wordt bestuurd door het Algemeen Bestuur dat bestaat uit vertegenwoordigers van
werknemers- en werkgeversorganisaties uit het onderwijs. Alle scholen in het primair en voortgezet onderwijs
zijn (bij wet) verplicht aangesloten bij het Participatiefonds. Het Participatiefonds is verantwoordelijk voor het
beheren en terugdringen van de werkloosheidsuitgaven in het primair en voortgezet onderwijs.
3 Het VSO bestaat uit de sectorwerkgevers van de twaalf overheidssectoren Onderwijs, Gemeenten, Rijk.
Defensie, Wetenschappelijk onderwijs, Politie, Academische ziekenhuizen, Hoger beroepsonderwijs, provincies,
Waterschappen, Onderzoeksinstellingen en Rechterlijke macht.
---
Ons kenmerk SV/R&S/2008/6263
kiezen de re-integratie van ex-werknemers zelf ter hand te nemen en niet te laten uitvoeren
door UWV. Dit betekent dat er voor deze grote groep werkgevers geen grote veranderingen in
de verantwoordelijkheid plaatsvonden. Ook voor de groep werkgevers die gebruik hebben
gemaakt van "opting out" geldt dat door de invoering van artikel 72a WW het bewustzijn van
de re-integratieverantwoordelijkheid is toegenomen.
Conclusie
Wij concluderen dat na een aarzelend begin, de uitvoering van artikel 72a WW thans de
aandacht heeft van betrokken partijen.
Eind 2008 wordt de eindevaluatie van artikel 72a WW verwacht. In deze vervolgstudie zal
worden onderzocht of deze beleidsveranderingen daadwerkelijk leiden tot effectieve re-
integratie van ex-werknemers. Wij zullen uw Kamer te zijner tijd nader over berichten.
De Minister van Sociale Zaken De Minister van Binnenlandse Zaken
en Werkgelegenheid, en Koninkrijksrelaties,
(J.P.H. Donner) (G. ter Horst)
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid