Aftrap shuttlebussen A2
Toespraak | 10-03-2008 | Eindhoven | minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Eindhoven is een belangrijk knooppunt in het Nederlandse wegennet. Ik
weet dat als geen ander, ik kom er in principe elke week langs op weg
van Limburg naar Den Haag, of andersom. Eerlijkheid gebied me te
zeggen dat we er ook wel eens voor kiezen om over Antwerpen te gaan,
als de signalen erop wijzen dat het wel eens lang kan gaan duren bij
Eindhoven. Ben dus bijzonder blij met de ombouw van de rondweg. Door
lokaal en regionaal verkeer te scheiden van doorgaand verkeer lossen
we voor beide doelgroepen verkeersproblemen op. Sowieso komt er flink
wat capaciteit vrij: de weg gaat van twee keer twee naar vier keer
twee rijstroken. De opleverdatum staat gepland voor 2010 en ik heb er
alle vertrouwen dat het gaat lukken. Tot die tijd staan wij voor de
uitdaging om de regio bereikbaar te houden en het verkeer door te
laten stromen.
Ik zeg wij, en bedoel ook wij. Niemand houdt de bereikbaarheid in zijn
eentje op peil. Elke morgen, elke middag, elke avond, de overheid kan
het niet alleen. Inzet en actie van werkgevers is broodnodig.
Werknemers moeten geprikkeld moeten worden om ander gedrag te
vertonen. Dit is bij uitstek iets dat de werkgevers kunnen oppakken.
Hartstikke goed dus dat hier vandaag de diverse overheden én zoveel
marktpartijen bij elkaar zijn om het convenant Wegwijs A2 te
ondertekenen. Ik zie dat u de verantwoordelijkheid echt samen beleeft
en oppakt.
Samen heeft u ook een pittige doelstelling bepaald: tien procent
verkeer moet uit de spits. Om dit voor elkaar te krijgen heeft u de
afgelopen periode forse inspanningen geleverd en een pakket van
maatregelen bedacht om Brabant bereikbaar te houden tijdens de
werkzaamheden aan de A2. Spitsmijdende maatregelen zoals de
shutllebussen, openbaar vervoer, reizen op andere tijden, telewerken
en dergelijke worden ingezet, fantastisch. Ik heb er al straks al veel
over gehoord, en een aantal dingen gezien.
Vandaag wordt de samenwerking bekrachtigd in een convenant. Dat is
geen vrijblijvende zaak. Maatregelen bedenken om Brabant bereikbaar te
houden en te financieren is één ding, nu de uitvoering nog.
De gedachte aan minder vrijblijvend mobiliteitsmanagement sluit
helemaal aan bij de doelstellingen van de Taskforce
Mobiliteitsmanagement die ik vorig jaar heb ingesteld onder leiding
van Lodewijk de Waal. Voor de zomer komt hij met voorstellen om te
files te verminderen. Ik verlang altijd wel naar de zomer, maar u
begrijpt, dit jaar een beetje extra. Daarnaast gaat de taskforce
concreet met regio's aan de slag. Het is dus heel mooi dat u zich met
dit convenant daarbij hebt aangesloten. De heer De Waal gaat daar zo
nog op in.
Beste mensen,
De aanleiding voor een convenant is vaak een onderhoudskarwei dat
geklaard moet worden. Dat is hier niet anders. Het is de uitdaging om
de samenwerking niet uiteen te laten vallen wanneer het werk gedaan
is. Mijn oproep is dus: geef deze samenwerking een structureel
karakter. Door mensen aan mobiliteitsmanagement te laten wennen,
stomen we ze ook klaar voor de invoering van de kilometerheffing. Ook
dan moeten ze bewust gaan kiezen wat voor hen het beste vervoer is. Ga
dus vooral door en verbreed het initiatief. Zorg dat niet alleen
koplopers meedoen, maar dat ook andere bedrijven zich aansluiten.
Als ik zo om me heen kijk, en iedereen zie die hiervoor wil gaan, zie
ik dat zeker gebeuren.
Dank u wel.
Verwante onderwerpen
* Filebestrijding
* Minister
Ministerie van Verkeer en Waterstaat