D66

D66 wil privacy-garanties in fusie Google/Double Click

10 maart 2008

"Persoonsgegevens zijn big business geworden. Informatie over klanten/gebruikers en hun gedrag en voorkeuren is essentieel voor de concurrentiepositie van bedrijven. Bescherming van persoonsgegevens kan dus niet meer los gezien worden van concurrentiebeleid. De Commissie heeft gekozen voor een zeer traditionele mededingingsaanpak, die niet meer is toegesneden op de 21e eeuw van de behavioural advertising.", aldus Europarlementariƫr Sophie in 't Veld.

In 't Veld pleit ervoor dat garanties worden ingebouwd voor de bescherming van privacy en consumentenrechten als fusies leiden tot megabedrijven met veel informatie over gebruikers, zoals Google/Double-Click, Microsoft/Yahoo of Yahoo/Rupert Murdoch, Reed Elsevier/Choice point, etc. Persoonsgegevens kunnen worden misbruikt om nieuwkomers buiten de markt te houden.

"IP adressen kunnen worden beschouwd als persoonsgegevens. Dat heeft mogelijk verstrekkende gevolgen voor de industrie. Er moeten dringend wereldwijde standaarden komen voor deze sector. De Europese Unie moet het voortouw nemen en dit samen met Amerika ontwikkelen in samenspraak met de industrie."

In 't Veld is blij dat consumenten ook zelf het initiatief nemen om een betere privacybescherming af te dwingen. Een voorbeeld hiervan is de consumentenopstand tegen Facebook. Facebook had een nieuwe service, waarbij leden van het netwerk steeds informatie ontvingen als een lid van het netwerk een aankoop deed op internet. De gebruikers wilden echter helemaal niet dat iedereen kon zien wat ze hadden gekocht, en ze startten een petitie. Uiteindelijk was Facebook gedwongen om de service weer in te trekken, en ze verloren een behoorlijk aantal gebruikers. In 't Veld besluit: "Consumenten kunnen alleen hun macht uitoefenen als er voldoende keuze en concurrentie is."
---