D66
D66 wil privacy-garanties in fusie Google/Double Click
10 maart 2008
"Persoonsgegevens zijn big business geworden. Informatie over
klanten/gebruikers en hun gedrag en voorkeuren is essentieel voor de
concurrentiepositie van bedrijven. Bescherming van persoonsgegevens
kan dus niet meer los gezien worden van concurrentiebeleid. De
Commissie heeft gekozen voor een zeer traditionele mededingingsaanpak,
die niet meer is toegesneden op de 21e eeuw van de behavioural
advertising.", aldus Europarlementariƫr Sophie in 't Veld.
In 't Veld pleit ervoor dat garanties worden ingebouwd voor de
bescherming van privacy en consumentenrechten als fusies leiden tot
megabedrijven met veel informatie over gebruikers, zoals
Google/Double-Click, Microsoft/Yahoo of Yahoo/Rupert Murdoch, Reed
Elsevier/Choice point, etc. Persoonsgegevens kunnen worden misbruikt
om nieuwkomers buiten de markt te houden.
"IP adressen kunnen worden beschouwd als persoonsgegevens. Dat heeft
mogelijk verstrekkende gevolgen voor de industrie. Er moeten dringend
wereldwijde standaarden komen voor deze sector. De Europese Unie moet
het voortouw nemen en dit samen met Amerika ontwikkelen in samenspraak
met de industrie."
In 't Veld is blij dat consumenten ook zelf het initiatief nemen om
een betere privacybescherming af te dwingen. Een voorbeeld hiervan is
de consumentenopstand tegen Facebook. Facebook had een nieuwe service,
waarbij leden van het netwerk steeds informatie ontvingen als een lid
van het netwerk een aankoop deed op internet. De gebruikers wilden
echter helemaal niet dat iedereen kon zien wat ze hadden gekocht, en
ze startten een petitie. Uiteindelijk was Facebook gedwongen om de
service weer in te trekken, en ze verloren een behoorlijk aantal
gebruikers. In 't Veld besluit: "Consumenten kunnen alleen hun macht
uitoefenen als er voldoende keuze en concurrentie is."
---