10-jarig Bestaan Milieu Centraal
12-03-2008
Spreekpunten minister Cramer tijdens het 2e lustrum van Milieucentraal
op 5 maart 2008. Titel Energie en milieu: word ik er warm of koud van?
10 jaar Milieu Centraal, 10 jaar werken aan een betere bewustwording
van consumenten voor energie en milieu. Vraagbaak voor consumenten,
van zonneboilers tot vaatwassers, van milieubelastende verf of andere
stoffen tot spaar- en LED lampen, van schoon en zuinig autorijden tot
duurzaam afvalbeheer. Zoals MilieuCentraal het zelf omschrijft:
MilieuCentraal is in de woelige zee van milieu-informatie een baken
waar consumenten op kunnen varen. En dat is enorm van belang, juist in
deze tijd waarin energie en klimaat zo terecht in het brandpunt van de
belangstelling staan. Zeker omdat de consument misschien nog wel eens
het spoor bijster kan raken door de kwantiteit én kwaliteit van de
informatie en berichtgeving. Denk aan de spaarlampen alsof bij het
breken van een spaarlamp een hele wijk geëvacueerd zou moeten worden
tot de ophef over klimaatcompensatie die lijkt alsof elk
herbebossingproject een sprookjesbos is.
Onafhankelijke Voorlichting
En dan is onafhankelijke objectieve consumentenvoorlichting
essentieel. Vooral omdat we alle consumenten nodig hebben om de forse
energie en ambitieuze én realistische klimaatdoelstellingen te willen
halen. We moeten allemaal de handen uit de mouwen steken; voor meer
energiebesparing, voor meer duurzame energie, kortom, voor meer
duurzame keuzes! Alle bedrijven, burgers én overheden moeten dus in de
benen. Energie en milieu: we moeten er allemaal warm voor lopen!.
Voor burgers en consumenten is dat niet altijd eenvoudig. Als ik mij
zelf een spiegel voorhoud en bedenk hoe het voor een niet deskundige
burger is om duurzame keuzes te maken, dan denk ik bijvoorbeeld aan de
voeding- en gezondheidsadviezen die je als consument op je af krijgt.
Daar kan je meestal ook door de bomen het bos niet meer zien. Deze
voedingsadviezen zijn talrijk je kan er duizenden boeken over lézen en
je hebt al gauw een bestseller door over gezond voedsel te schrijven,
de adviezen zijn vaak tegengesteld en bovendien veranderen ze ook nog
in de tijd.
Op het vlak van duurzaamheid is het niet anders. Het wemelt van de
opvattingen over duurzaam consumeren, en op het internet zou je
spreken van een woud aan websites dat betrekking heeft op duurzaam
consumeren. Daarom is het goed dat Milieu Centraal er is. Een
onafhankelijk loket, breed gedragen door bedrijfsleven,
maatschappelijke organisaties en onafhankelijke deskundigen. Kortom,
een baken in een woelige zee...
Baken in Woelige Zee
En dat baken bestaat vandaag 10 jaar. In die 10 jaar heeft u een
bijzonder gewaardeerde positie verworven. De werkwijze van Milieu
Centraal is onlangs geëvalueerd. Jullie klanten zijn over het algemeen
zeer tevreden over de beantwoording van vragen. Klanten die vaak ook
ongemerkt bij jullie terechtkomen, want velen vinden hun weg naar
Milieu Centraal via het internet en maken gebruik van jullie
informatie, zonder dat ze in de gaten hebben met Milieu Centraal van
doen te hebben. Ook jullie andere partners, zoals BCC in de Groene
Stekker-campagne, hebben veel waardering voor jullie inbreng.
Ik vind het heel belangrijk dat jullie die samenwerking zoeken, want
behalve de groep die actief naar informatie op zoek gaat, is er een
misschien wel een veel grotere groep consumenten die - daar ben ik van
overtuigd - wel graag wat wil met duurzaamheid, maar over de duurzame
drempel geholpen moet worden. Via campagnes zoals die met BCC of Het
Nieuwe Rijden, weten jullie ook die consumenten te bereiken. Als we
iedereen mee willen krijgen, moeten we juist ook die onbewuste
consument zien te bereiken.
Zulke samenwerking is ook voor Milieu Centraal zelf van belang, is
mijn overtuiging. Door die samenwerking met commerciële partijen of
met partijen in de woningbouwsector bijvoorbeeld, ontstaat gevoel voor
de markt, en dat maakt dat jullie beter de taal van de consument
spreken, en dat is uiteindelijk jullie doelgroep. Enfin, voor je het
weet ga ik de taal van de markeer en trendwatchers spreken...
Dus tot slot. Ik vind ik goed dat jullie ook vandaag weer op zoek zijn
gegaan naar de vraag: wat drijft de consument, en wat spreekt het
meest aan. Ik zou dan ook graag de vandaag gepresenteerde uitkomsten
van de TNS-NIPO enquête willen doorlezen. En ik ben uiteraard ook zeer
vereerd en nieuwsgierig naar de winnaar van de LED trofee 2008...welke
organisatie heeft door de ogen van een zeer betrokken en professionele
vakjury en 100 consumenten de consument het meest warm gekregen voor
energie en milieu? Welke campagne is een idol en toprunner voor ons
allen. En ik hoop dat de winnaar een LED lichtend voorbeeld zal zijn
voor andere partijen die nadenken over duurzame campagnes, inclusief
mijn eigen ministerie!
Dossiers
* Milieukeurmerken
* Milieurapportages
* Milieubeleid 2002-2006
* Milieu en gezondheid
* Milieu en belastingen
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer