Port of Rotterdam
Rotterdam - Frankrijk: Groeikansen
10-03-2008
Het transport van goederen tussen de Rotterdamse haven en Frankrijk bedraagt zo'n 13 miljoen ton. Dit is 2.5% van het Rotterdamse totaal.De af- en aanvoer zijn in balans met respectievelijk 6,7 en 6,2 miljoen ton. Tweederde betreft bulkgoederen, het meest olieproducten en chemicaliën: 7,4 miljoen ton. In lijn hiermee is het zeeschip het belangrijkste transportmiddel met 8,3 miljoen ton. De binnenvaart volgt met 3 miljoen ton. De voor Rotterdam belangrijke gebieden zijn Noord-Frankrijk (regio Lille), Elzas-Lotharingen en de Rhônevallei (regio Lyon).
In een ranglijst van 'havens voor Frankrijk' zou Rotterdam volgens het logistieke vakblad Transports Actualités een zevende plaats innemen na zes Franse havens.
President-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam bezoekt morgen in het gezelschap van de Nederlandse minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat, de logistieke vakbeurs SITL in Parijs. Smits : "De Franse regering wil een beter integratie met logistiek Europa. Rotterdam ondersteunt dit waar mogelijk. Wij zien, als Europese haven bij uitstek, de wederzijdsheid van de voordelen".
Containers
Van de 2,8 miljoen stukgoed wordt de helft over zee vervoerd. Dit betrof vrijwel alleen containers, in 2006 116.000 TEU. In de andere helft zit een onbekend aandeel containers via de binnenvaart van en naar Straatsburg. Hiernaast worden conventionele stukgoederen (hout- en papierproducten, fruit, staal, metalen) en verpakte chemicaliën vooral per truck (bijna 1 miljoen ton) getransporteerd. Het treinvervoer bedraagt nog geen 100.000 ton. Wegtransport van containers is incidenteel 'uitwisselingsverkeer' tussen Le Havre en Rotterdam. Boxen met haast of juist vertraging, pikken zo aan bij een schip.
Groeimogelijkheden
Het spoorvervoer Rotterdam-Frankrijk is met iets meer dan 200.000 nog klein. Op korte en middellange termijn ziet het Havenbedrijf Rotterdam groeimogelijkheden. Initiatieven van SNCF Fret en CMA CGM wijzen in die richting. Ook de overname van Rail4Chem door Veolia kan een gunstige invloed hebben. Op langere termijn biedt de verbetering van de binnenvaartverbinding Schelde-Seine perspectieven.
Groeiproducten zijn biobrandstoffen (droge grondstoffen en nat product), kolen, chemicaliën en plantaardige oliën. Naast de drie eerder genoemde regio's, wordt ook het Ille de France interessant, met name voor consumentenproducten.
Frankrijk in Rotterdam
Belangrijkste Franse bedrijven met vestigingen/belangen in Rotterdam zijn LBC, Rubis (beide tankopslag), Arkema (chemie), Air Liquide (industriële gassen), Sita (recycling, CMA CGM (containers), Geodis (distributie), Veolia (treinvervoer) en CNFR (binnenvaart), Hiernaast zijn er deelbelangen in de energiesector via EMO en Electrabel.
© Havenbedrijf Rotterdam N.V.