ECA/08/7
Luxemburg 2008/03/10
Persbericht van de Europese Rekenkamer betreffende Speciaal verslag
nr. 1/2008 over het proces van onderzoek en evaluatie van grote
investeringsprojecten in de programmeringsperioden 1994-1999 en
2000-2006^
Gelet op het financiële belang van grote investeringsprojecten en
het potentiële effect ervan op de regionale ontwikkeling, zijn voor de
goedkeuring bijzondere onderzoeksprocedures voorgeschreven. Om
dezelfde redenen moeten de juiste gegevens worden verzameld om het
werkelijk bereikte effect in vergelijking met het beoogde effect te
beoordelen.
De controle van de Rekenkamer had betrekking op de grote, door het
EFRO alsmede door het Cohesiefonds tijdens de programmeringsperioden
1994-1999 en 2000-2006 gecofinancierde projecten. De Rekenkamer heeft
enerzijds onderzocht of de communautaire financiering goed voorbereid
was door de Commissie en anderzijds of de evaluatie achteraf nuttige
resultaten heeft opgeleverd ten behoeve van de toekomstige
besluitvorming.
Ten aanzien van het onderzoek van deze projecten door de Commissie
heeft de Rekenkamer het volgende geconstateerd:
* het onderzoek van de projecten bleek van wisselende kwaliteit, en
een gemeenschappelijke aanpak werd de beherende diensten pas in
2003 aangereikt;
* de financiële en sociaaleconomische analyses die de
projectontwikkelaars ter onderbouwing van hun steunaanvragen
indienen, zijn van sterk uiteenlopende kwaliteit en vele gebreken
zijn door de Commissie getolereerd; bijgevolg zijn er grote
projecten goedgekeurd zonder dat de verstrekte informatie een
toereikende beoordeling mogelijk maakt;
* ondanks de door de Commissie aangebrachte verbeteringen zijn de
parameters voor het variëren van het cofinancieringspercentage nog
niet voldoende bepaald; voor productieve investeringen is niet de
mogelijkheid onderzocht, een lening in plaats van een subsidie toe
te kennen.
De geconstateerde gebreken geven aanleiding tot de vraag wat de
meerwaarde is van het bijzondere goedkeuringssysteem voor grote
projecten. Zij hebben ook negatieve gevolgen voor het latere proces
van evaluatie achteraf.
Wat betreft de evaluatie achteraf van grote projecten over de periode
1994-1999, de enige die ten tijde van de controle kon worden verricht,
heeft de Rekenkamer het volgende geconstateerd:
* er zijn door de lidstaten weinig afzonderlijke evaluaties verricht
en de evaluaties op initiatief van de Commissie hebben sterk
uiteenlopende doelstellingen en methoden;
* de evaluaties hadden sterk te lijden van een gebrek aan relevante
en betrouwbare gegevens, zowel wat het te voorziene effect en de
uitgangssituaties, als wat het toezicht betreft, hetgeen vaak de
beoordeling van de reële gevolgen van grote projecten en het
trekken van lessen heeft verhinderd.
Om te voorkomen dat de financieringsbesluiten beperkt blijven tot een
simpele administratieve handeling, geeft de Rekenkamer het volgende in
overweging:
* de Commissie moet er in de eerste plaats voor zorgen dat de
doeltreffender procedures en methodes die zij zelf heeft
ontwikkeld, daadwerkelijk strikt worden toegepast;
* de Commissie moet zich blijven inspannen om het percentage van de
communautaire deelname op coherente wijze en op basis van
expliciete, niet uitsluitend financiële regels vast te stellen;
* de Commissie, het Europees Parlement en de Raad moeten op langere
termijn nadenken over de functie van de bijzondere
goedkeuringsregeling voor grote projecten.
Ten aanzien van de evaluatie achteraf geeft de Rekenkamer de Commissie
in overweging:
* een evaluatie betreffende het bereiken van de doelstellingen van
elk groot project door de nationale instanties en de begunstigden
te stimuleren;
* haar eigen behoeften op het gebied van informatie die noodzakelijk
is om de invloed van grote projecten op de regionale ontwikkeling
te beoordelen, te rationaliseren;
* erop toe te zien dat de steunaanvragen de nodige informatie
bevatten wat betreft de doelstellingen en de indicatoren inzake
uitvoering en resultaten en dat deze informatie nauwkeurig wordt
bijgehouden, teneinde de kwaliteit van de latere evaluaties te
garanderen.
Speciaal verslag nr. 1/2008:
http://eca.europa.eu/portal/pls/portal/docs/1/865550.PDF
---
Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de
Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op haar
internetsite (http://www.eca.europa.eu) en zal binnenkort in het
Publicatieblad van de Europese Unie, serie C, verschijnen.
Meer dan 25 miljoen ecu voor infrastructuur en meer dan 15 miljoen
ecu voor productieve investeringen in de periode 1994-1999; meer dan
50 miljoen euro voor alle soorten projecten in de periode 2000-2006.
European Union