European Union



ECA/08/7

Luxemburg 2008/03/10

Persbericht van de Europese Rekenkamer betreffende Speciaal verslag nr. 1/2008 over het proces van onderzoek en evaluatie van grote investeringsprojecten in de programmeringsperioden 1994-1999 en 2000-2006^

Gelet op het financiële belang van grote investeringsprojecten en het potentiële effect ervan op de regionale ontwikkeling, zijn voor de goedkeuring bijzondere onderzoeksprocedures voorgeschreven. Om dezelfde redenen moeten de juiste gegevens worden verzameld om het werkelijk bereikte effect in vergelijking met het beoogde effect te beoordelen.

De controle van de Rekenkamer had betrekking op de grote, door het EFRO alsmede door het Cohesiefonds tijdens de programmeringsperioden 1994-1999 en 2000-2006 gecofinancierde projecten. De Rekenkamer heeft enerzijds onderzocht of de communautaire financiering goed voorbereid was door de Commissie en anderzijds of de evaluatie achteraf nuttige resultaten heeft opgeleverd ten behoeve van de toekomstige besluitvorming.

Ten aanzien van het onderzoek van deze projecten door de Commissie heeft de Rekenkamer het volgende geconstateerd:
* het onderzoek van de projecten bleek van wisselende kwaliteit, en een gemeenschappelijke aanpak werd de beherende diensten pas in 2003 aangereikt;

* de financiële en sociaaleconomische analyses die de projectontwikkelaars ter onderbouwing van hun steunaanvragen indienen, zijn van sterk uiteenlopende kwaliteit en vele gebreken zijn door de Commissie getolereerd; bijgevolg zijn er grote projecten goedgekeurd zonder dat de verstrekte informatie een toereikende beoordeling mogelijk maakt;

* ondanks de door de Commissie aangebrachte verbeteringen zijn de parameters voor het variëren van het cofinancieringspercentage nog niet voldoende bepaald; voor productieve investeringen is niet de mogelijkheid onderzocht, een lening in plaats van een subsidie toe te kennen.

De geconstateerde gebreken geven aanleiding tot de vraag wat de meerwaarde is van het bijzondere goedkeuringssysteem voor grote projecten. Zij hebben ook negatieve gevolgen voor het latere proces van evaluatie achteraf.

Wat betreft de evaluatie achteraf van grote projecten over de periode 1994-1999, de enige die ten tijde van de controle kon worden verricht, heeft de Rekenkamer het volgende geconstateerd:
* er zijn door de lidstaten weinig afzonderlijke evaluaties verricht en de evaluaties op initiatief van de Commissie hebben sterk uiteenlopende doelstellingen en methoden;

* de evaluaties hadden sterk te lijden van een gebrek aan relevante en betrouwbare gegevens, zowel wat het te voorziene effect en de uitgangssituaties, als wat het toezicht betreft, hetgeen vaak de beoordeling van de reële gevolgen van grote projecten en het trekken van lessen heeft verhinderd.

Om te voorkomen dat de financieringsbesluiten beperkt blijven tot een simpele administratieve handeling, geeft de Rekenkamer het volgende in overweging:

* de Commissie moet er in de eerste plaats voor zorgen dat de doeltreffender procedures en methodes die zij zelf heeft ontwikkeld, daadwerkelijk strikt worden toegepast;
* de Commissie moet zich blijven inspannen om het percentage van de communautaire deelname op coherente wijze en op basis van expliciete, niet uitsluitend financiële regels vast te stellen;
* de Commissie, het Europees Parlement en de Raad moeten op langere termijn nadenken over de functie van de bijzondere goedkeuringsregeling voor grote projecten.

Ten aanzien van de evaluatie achteraf geeft de Rekenkamer de Commissie in overweging:

* een evaluatie betreffende het bereiken van de doelstellingen van elk groot project door de nationale instanties en de begunstigden te stimuleren;

* haar eigen behoeften op het gebied van informatie die noodzakelijk is om de invloed van grote projecten op de regionale ontwikkeling te beoordelen, te rationaliseren;

* erop toe te zien dat de steunaanvragen de nodige informatie bevatten wat betreft de doelstellingen en de indicatoren inzake uitvoering en resultaten en dat deze informatie nauwkeurig wordt bijgehouden, teneinde de kwaliteit van de latere evaluaties te garanderen.

Speciaal verslag nr. 1/2008: http://eca.europa.eu/portal/pls/portal/docs/1/865550.PDF
---

Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op haar internetsite (http://www.eca.europa.eu) en zal binnenkort in het Publicatieblad van de Europese Unie, serie C, verschijnen.

Meer dan 25 miljoen ecu voor infrastructuur en meer dan 15 miljoen ecu voor productieve investeringen in de periode 1994-1999; meer dan 50 miljoen euro voor alle soorten projecten in de periode 2000-2006.