Opzet beleid cultuureducatie werkt
11 maart 2008
Het provinciaal beleid met betrekking tot cultuureducatie werkt, dat
blijkt uit het onderzoek dat bureau BMC heeft uitgevoerd in opdracht
van de provincie Groningen. Met het onderzoek is het provinciale
cultuureducatiebeleid in het algemeen en het functioneren van de
cultuureducatie instellingen (IVAK en KunstStationC) in het bijzonder
geëvalueerd. In de evaluatie is aandacht besteed aan inhoud (beleid en
opdracht), klantgerichtheid, organisatie en financiën. Het college van
GS heeft de uitkomsten van dit onderzoek vandaag vastgesteld.
Uit het onderzoek van BMC komt naar voren dat de visie van de
provincie op cultuureducatie een goede visie is, die aansluit bij de
landelijke visie en die van scholen en het culturele veld. Bureau BMC
raadt de provincie aan de huidige opzet op hoofdlijnen te handhaven.
Daarnaast blijkt uit het onderzoek blijkt dat ruim 80% van de scholen
tevreden is over de ondersteuning die IVAK en KunstStationC bieden.
BMC doet in het onderzoeksrapport ook een aantal aanbevelingen. Zo
wordt bijvoorbeeld gesteld dat er naast de vraaggerichte werkwijze ook
aandacht mag zijn voor het ontwikkelen van aanbod op het gebied van
cultuureducatie.
In 2005 is met de cultuurnota Stroomversnelling 2005-2008 het beleid
ten aanzien van cultuureducatie volledig herzien. Van een
aanbodgerichte werkwijze is toen overgegaan tot een werkwijze waarin
de vraag van scholen centraal staat. De centrale doelstelling is dat
zoveel mogelijk scholen cultuureducatie in hun schoolplan opnemen en
dat cultuureducatie een vast onderdeel van de schoolloopbaan wordt. De
provincie biedt scholen ondersteuning via twee provinciale
instellingen: KunstStationC en het Instituut voor Amateuristische
Kunstbeoefening (IVAK).
De resultaten van het onderzoek naar cultuureducatie zullen deel
uitmaken van de invulling van het cultuureducatiebeleid voor de
periode 2009-2012.
11 maart 2008
Provincie Groningen