Gemeente Eersel
Gemeente Eersel werkt aan vermindering en vereenvoudiging regelgeving
Ondernemers geen uittreksel KvK meer nodig bij vergunningaanvragen
In het project `Vermindering/vereenvoudiging van regelgeving' wordt
gewerkt aan verlaging van administratieve lasten voor burger en
bedrijfsleven. Een aanzienlijk deel van administratieve lasten wordt
veroorzaakt door de indieningsvereisten, dus de papieren die nodig
zijn voor het aanvragen van bijvoorbeeld een vergunning. Het
uittreksel van de Kamer van Koophandel (KvK) is
zo'n indieningsvereiste waarvan de kosten voor de ondernemer ongeveer
EUR 50,-- bedragen (het bedrag bestaat deels uit kosten voor het
fysieke uittreksel, maar vooral uit uren die een ondernemer besteedt
aan het `regelen' ervan). Het college van de gemeente Eersel heeft op
4 maart 2008 besloten, dat bij vergunningaanvragen voortaan geen
uittreksel van de KvK meer wordt gevraagd aan ondernemers, maar dat
deze gegevens bij de gemeente zelf worden ingezien in het
electronische HandelsRegister (HR online) van de KvK. Hierdoor zullen
de administratieve lasten voor ondernemers dalen en beschikt de
gemeente voortaan ook altijd over de meest actuele gegevens.