abcdefgh
De Voorzitter van de Tweede Kamer der
Staten Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
11 maart 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGTL-2008/937 08-VW-B-005
Onderwerp
kamervragen
Geachte Voorzitter,
Naar aanleiding van uw brief van 18 januari 2008 met betrekking tot de samenwerking
met lagere overheden in de aanpak van onveilige parkeerplaatsen doe ik u hierbij het
antwoord op de gestelde vragen toekomen.
1. Is het u bekend dat in bepaalde delen van het land ook bij lagere overheden ideeën
leven over hoe om te gaan met onveilige parkeerplaatsen en het tegengaan van
diefstal van voertuigen en lading? Zo ja, welke mogelijkheden ziet u om samen met de
lagere overheden op te trekken in dit verband, zodat een "multiplier effect" zou
kunnen ontstaan? Daarnaast, welke mogelijkheden ziet u voor de inschakeling van
regionaal actieve beveiligingsbedrijven?
2. Bent u bereid op korte termijn in overleg te treden met lagere overheden opdat in
gezamenlijkheid slagen kunnen worden gemaakt, die de naam van "Nederland
distributieland" kunnen onderstrepen?
Ad 1 en 2
Het is mij bekend, dat lagere overheden ideeën hebben voor het verbeteren van de
beveiliging van parkeerplaatsen. Rijkswaterstaat heeft als wegbeheerder van het
hoofdwegennet intensieve contacten met de lagere overheden en met de private sector
die initiatieven nemen om te komen tot het inrichten van beveiligde parkeerplaatsen.
Rijkswaterstaat is vanuit haar verantwoordelijkheid als beheerder van het hoofdwegennet
continu in gesprek met medewegbeheerders over de locatie van voorgenomen
parkeervoorzieningen ten behoeve van het goederenvervoer. Hierbij spelen aspecten als
Postadres Postbus 20901 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6 2597 JG Den Haag Internet www.verkeerenwaterstaat.nl
Bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGTL-2008/937
bereikbaarheid, vindbaarheid en toegankelijkheid een belangrijke rol. Ik kan private
initiatieven om te komen tot meer veilige parkeerplaatsen alleen maar toejuichen.
De politie speelt uiteraard ook een actieve rol ten aanzien van preventie en repressie. Het
KLPD, de regiopolitie en de bovenregionale recherche zijn actief als het gaat om de
opsporing van ladingdiefstal. Zoals bekend bestaat er sinds februari 2007 een speciaal
bovenregionaal team ladingdiefstal voor de zuidelijke regio's waar de problemen het
grootst zijn. Deze eenheid wordt ook betrokken bij ladingdiefstallen die in andere delen
van het land hebben plaatsgevonden en die verbanden vertonen met de informatie
waarover het projectteam beschikt of onderzoeken die het team in portefeuille heeft.
Het KLPD is gestart met een team transportcriminaliteit. Dit team is voornamelijk actief op
parkeerplaatsen langs autosnelwegen en richt zich op verschillende vormen van
transportcriminaliteit. Door middel van het inzetten van een zogenaamde lokvrachtauto
zijn inmiddels, samen met regio's, diverse successen geboekt in de bestrijding van
zeilensnijders en ladingdiefstal.
De overheid en het bedrijfsleven werken nauw samen bij het bestrijden van criminaliteit
die tegen het bedrijfsleven is gericht. Deze samenwerking wordt bijvoorbeeld vorm
gegeven in de Actieplannen Veilig Ondernemen (AVO), waaraan onder andere de
ministeries van Justitie, Economische Zaken en Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksaangelegenheden en VNO - NCW, MKB - Nederland, de VNG en het Verbond
van Verzekeraars deelnemen. De rijksoverheid stimuleert lokale projecten, onder andere in
het kader van het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) en de Aanpak Urgente
Bedrijvenlocaties (AUB). Door middel van KVO en AUB wordt de veiligheid in
winkelcentra en op bedrijventerreinen verbeterd, waarvan ook de transportsector
profiteert. Eén van de resultaten is het in 2004 gesloten convenant "Aanpak Criminaliteit
Wegtransportsector", waarin de direct betrokken ministeries (Economische Zaken, Justitie,
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksaangelegenheden en Verkeer en Waterstaat), branche
organisaties (EVO, KNV en TLN), Nederland Distributieland en het Verbond van
Verzekeraars samenwerken en invulling geven aan maatregelen. Dit convenant vormt
tevens een platform waar informatie uitgewisseld en afgestemd wordt. Verder zijn er
reguliere werkcontacten met individuele gemeentes. Ook initiatieven van lagere
overheden komen hier aan de orde, zoals het plaatsen van hekken en toegangscontrole
bij bedrijfsterreinen `s-nachts, camera bewaking, het creëren van bewaakte parkeerplaats
naast nieuw bedrijventerrein en de samenwerkingsverbanden met de Regionale Platforms
Criminaliteitsbeheersing en de Regionale Toezicht Ruimtes.
In mijn brief van 2 januari 2008 over de "top 20 minst veilige parkeerplaatsen" heb ik
aangegeven dat diefstal en criminaliteit in het wegvervoer alleen effectief te beperken is
met een mix aan maatregelen, die zowel door verlader, vervoerder, verzekeraar, chauffeur
als door de overheid genomen kunnen worden. De exploitanten van voorzieningen op
verzorgingsplaatsen of van particuliere initiatieven kunnen zelf de benodigde
beveiligingsplannen voor deze voorzieningen opstellen waarbij zij gebruik maken van de
diensten van de regionaal actieve beveiligingsbedrijven. Alleen door deze gezamenlijke
aanpak van alle schakels in de keten kan dit "multiplier" effect bereikt worden en heeft zo
ook een positieve werking op de positionering van Nederland als distributieland.
---
VENW/DGTL-2008/937
De verbetering van de veiligheid van parkeerplaatsen langs het hoofdwegennet is een
samenspel van Rijkswaterstaat als beheerder van het algemene gedeelte van de
parkeerplaats, de eigenaar van het benzinestation of restaurant op de verzorgingsplaats en
de politie (KLPD of regiopolitie) als handhaver van de openbare orde. Ik heb u eerder
toegezegd op een nader te bepalen locatie een experiment uit te voeren met additionele
maatregelen als hekken en slagbomen, waarover ik u op korte termijn zal informeren.
Tenslotte speelt het Verbond van Verzekeraars samen met de andere betrokken partijen
een stimulerende rol ten aanzien van het opstellen van criteria voor onder meer de
beveiliging van de voertuigen, de lading, en de parkeerplaatsen, waarop voertuigen en
lading gestald worden. Verzekeringsmaatschappijen kunnen zelfstandig polisvoorwaarden
vaststellen waarin eisen gesteld kunnen worden aan de beveiliging van het voertuig, de
wijze waarop het vervoer georganiseerd wordt en de condities waarop het voertuig
geparkeerd wordt, daarbij rekening houdend met de initiatieven van de andere betrokken
partijen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat