Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits van 7 maart 2008 (11/03/08)
Regelmatig versturen we een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen
we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden. Door praktische problemen heeft deze publicatie een
paar dagen vertraging opgelopen, waarvoor onze excuses.
Vlaams Parlement
Over de zogenaamde Elia-heffing (eigenlijk een federale heffing
waardoor gemeenten een compensatie krijgen voor het verlies dat ze
lijden door de liberalisering van de energiemarkt) werd de laatste
weken opnieuw heel wat gezegd en geschreven. De Vlaamse regering
besliste eind 2007 om de Vlaamse gebruiker hiervan vrij te stellen,
waardoor vanaf 1 januari 2008 geen Eliataks meer mag worden geheven.
De verwarring was dan ook groot toen dat niet helemaal het geval
bleek. Jan Peumans wilde weten graag meer duidelijkheid van de
minister van Energie Crevits. Zij verwees naar de federale overheid,
die de distributienetbeheerders had verplicht een voorschot te betalen
om het Eliafonds te spijzen. De Vlaamse regering heeft geen uitstaans
met de afspraken die de federale overheid heeft gemaakt met de
distributienetbeheerders (intercommunales) over de modaliteiten
waaronder het voorschot zou worden terugbetaald. De minister wist te
zeggen dat hoewel de Vlaamse overheid toezicht heeft op de
ondergeschikte besturen, zij niks te zeggen heeft over een
tariferingsprobleem. Jan, nochtans van geen kleintje vervaard, wist
zich van de hand Gods geslagen: Ik heb de indruk dat het een
begrotingstruc is geweest van de federale overheid om het gat van 100
miljoen euro in het desbetreffende begrotingsjaar dicht te rijden.
Homogene bevoegdheidspakketten, iemand?
Woensdag was er een ruim debat over de wachtrijen van ouders die hun
kinderen wensen in te schrijven in het Nederlandstalig onderwijs in
Brussel. Kris Van Dijck focuste specifiek op het thuistaalaspect. Hij
is altijd voorstander geweest van de vreemde thuistaal als
GOK-indicator. Nu kreeg hij het signaal dat daar wel eens over gelogen
wordt. Hij vroeg de minister dan ook of hij daarvan ook indicaties
ontving. Officieel weet minister Vandenbroucke van niks, maar hij is
wel bezorgd. In zijn beleid probeert hij een verschuiving tot stand te
brengen van indicatoren op basis van verklaringen op eer naar
indicatoren op basis van vaststellingen die ze zelf doen. Op termijn
wil hij dat ook inzake taal doen. Dat is een langetermijnverhaal, want
het veronderstelt dat je bijvoorbeeld de CLBs kunt inschakelen, alsook
de databank van Kind en Gezin, die de taalcontext bij de kinderen
vaststelt. Kris steunt dit beleid en betreurt het eveneens dat mensen
onder valse voorwendsels proberen voorrang te krijgen.
Helga Stevens had het dan weer over de preventie van
baarmoederhalskanker. Het probleem is dat sommige vrouwen te veel
uitstrijkjes laten nemen, andere vrouwen uit bepaalde doelgroepen dan
weer te weinig. Dit is mede te wijten aan het RIZIV, dat ook
tussenkomt voor de overbodige uitstrijkjes. Nochtans adviseerde de
Vlaamse Gezondheidsraad op 19 december 2006 om de frequente afname van
uitstrijkjes en het screenen van jonge vrouwen te ontmoedigen,
bijvoorbeeld door niet-terugbetaling. Zij wilden dan ook weten of
minister Vanackere hiervoor al contact heeft opgenomen met de federale
overheid. Die bevestigde dat overbodige uitstrijkjes een kostprijs van
18 miljoen euro betekenen voor het RIZIV. Een screening om de twee
jaar is optimaal. Verder stelde de minister dat zijn federale collega
wel de bereidheid toont om een algemene regeling uit te werken, maar
dat die ook afhankelijk is van de andere gemeenschappen. Hier zit
volgens Helga een ferm addertje onder het gras. Dit punt komt op de
eerste interministeriële conferentie zeker ter sprake.
Donderdag werd in de commissie Cultuur het Fenomenale
Feminatheek-incident besproken. De discussie draait daarbij rond het
feit of gedeputeerde van Cultuur Ludo Helsen van de provincie
Antwerpen nu al dan niet zelf het tentoonstellen van deze (in omvang
enorme) knipselverzameling van L.P. Boon in het provinciale Fotomuseum
te Antwerpen heeft verboden. Heeft hij m.a.w. ingegrepen in het
tentoonstellingsbeleid van dit museum? Vanuit een bepaalde hoek werd
dit incident al te gretig aangegrepen om een rondje CD&V-bashing te
organiseren. Zelfs gewezen Vlaams minister van Cultuur Patrick Dewael
vond het nodig in de pers te wijzen op het gevaar van een nieuw
politiek puritanisme. In plaats van mee te huilen met deze wolven in
het bos, vestigde Piet De Bruyn de aandacht op de kern van de zaak :
het principe van afstandelijk politiek bestuur inzake artistieke
beslissingen politici zijn niet verkozen om op basis van eigen smaak
tentoonstellingen op te zetten of te verbieden en het waarborgen van
de artistieke onafhankelijkheid van het museummanagement ten opzichte
van alle politieke broodheren. En hij kondigde aan dit principe ook te
willen verankeren in het nieuwe Erfgoeddecreet. Op dit initiatief
reageerde minister Anciaux alvast positief.
Dinsdag stond in de subcommissie landbouw de precaire toestand van het
Belgisch trekpaard op de agenda. De betrokkenen krijgen immers met tal
van problemen te maken, vooral van financiële aard. Mark Demesmaeker
bracht onmiddellijk een nuancering aan : hij spreekt liever van een
Brabants in plaats van een Belgisch trekpaard. Daarnaast trok hij het
debat ook open. Hij vroeg niet alleen aandacht voor de trekpaarden,
maar voor al ons levend erfgoed : duiven, hoenders, konijnen,
watervogels, honden, geiten, varkens, runderen, Hij hoopt dat de
Vlaamse regering eindelijk eens werk zal maken van een brede visie om
op die manier ons levend erfgoed een toekomst te willen geven. Hij
verwees ter zake naar het Vlaams regeerakkoord van 2004 dat stelde
hiervan werk te willen maken. Tot op heden bleef dit dode letter,
evenwel. De minister-president is nu bereid hiervan werk maken. Meer
info over al ons levend erfgoed vindt u op de webstek van een
steunpunt www.sle.be
Vlaanderen blijft het been stijf houden in het Airbus-dossier. In de
commissie economie vroeg Gino De Craemer naar de intentie van minister
Ceyssens inzake de onderhandelingen over de verdeling van de
compensaties voor de Airbus A350 tussen Vlaanderen en Wallonië. In
maart 2007 stelde de federale regering zon 150 miljoen euro ter
beschikking van Belgische bedrijven die willen meewerken aan de
ontwikkeling van het A350-project van Airbus. Voorwaarde voor die
steun is echter dat er een samenwerkingsakkoord wordt gesloten tussen
de verschillende gewesten. Bijna een jaar later is dat akkoord er nog
steeds niet. Tot op heden ontvingen de Vlaamse bedrijven systematisch
te weinig compensatieopdrachten. In november 2007 deed Waals minister
van Economie Marcourt nog het voorstel om de 150 miljoen euro voor het
A350-project volgens de Vlaamse sleutel te verdelen maar de niet
gebruikte budgetten van het programma A380 integraal aan Waalse en
Brusselse bedrijven te schenken. Sindsdien zit het overleg muurvast.
Het dossier ligt nu bij federaal minister Laruelle die een nieuwe
poging zal ondernemen om de zaak deblokkeren. Gino is tevreden dat
Vlaanderen voet bij stuk blijft houden. Vlaanderen is in dit dossier
al twee keer gerold en dit mag geen derde keer gebeuren!
Jan Loones ondervroeg minister Anciaux over zijn cultuurbeleid ten
aanzien van Congo. Aanleiding was een bezoek van Anciaux aan de
voormalige kolonie. Vooreerst wou Jan vernemen wat de minister daar
allemaal verricht had. Daarnaast wou hij vernemen of de minister
samenwerkingsmogelijkheden met Congo ziet. Voor Jan is samenwerking
mogelijk, zelfs nuttig. Daarnaast waarschuwde hij wel : de opmerking
die steeds terugkomt is dat Vlaanderen te klein is om met Congo samen
te werken en dat Congo behoort tot la francité, la Belgique
francophone. Jan is het daar niet mee eens : We hebben daar onze
verantwoordelijkheid, en bovendien zijn er eveneens enorm veel kansen.
We moeten ons natuurlijk wel als Vlamingen presenteren. De minister
gaf uitgebreid toelichting bij zijn bezoek. Ook al kon hij president
Kabila niet zien, hij had er een ontmoeting met 7 ministers en bezocht
tal van culturele en andere gemeenschapsprojecten. Hij zal trachten de
samenwerking (binnen zijn bevoegdheidsdomeinen) in de toekomst verder
uit te bouwen.
Kamer
Het was een drukke week in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. De
N-VA stelde maar liefst 3 mondelinge vragen in de plenaire
vergadering. Om te beginnen kwam Peter Luykx aan bod, die ook meteen
zijn maiden speech in plenaire gaf. In een artikel in Trends kon Peter
lezen dat door de gebrekkige fiscale controle, België de facto een
belastingsparadijs is geworden voor bepaalde bedrijven. Peter stelde
dat een zelfstandige ondernemer minstens honderd jaar zou moeten
worden om überhaupt aan een controle toe te komen. En dit ondanks
28.000 ambtenaren én ondanks de invoering van Coperfin. Als ondernemer
weet Peter maar al te goed dat bedrijven baat hebben bij een betere
fiscale controle. Duidelijkheid geeft immers rechtszekerheid. Maar
juist door die gebrekkige fiscale controle lijkt het systeem verdacht
veel op Russische roulette. En daar zijn de bedrijven die bonafide
handelen de dupe van. Op zijn gekende minachtende stijl omzeilde
Didier Reynders Peters bekommernissen door, zoals gewoonlijk, te
verwijzen naar zijn even nietszeggende antwoorden in commissie. Tevens
gaf hij aan dat het geen zin heeft om alle dossiers systematisch te
controleren, maar wel om de risiscodossiers te bekijken. De minister
bedoelde hiermee het zogenaamde datamining, waarbij digitaal dossiers
worden gescreend op verdachte belastingsaangiftes. Peter herinnerde de
minister echter fijntjes aan een studie van het OESO. Uit die studie
blijkt dat 21,5% van ons bruto binnenlands product vermoedelijk uit
zwart geld bestaat en dat ons land aan de top staat wat fiscale fraude
betreft.
Vervolgens was het in het plenum de beurt aan Sarah Smeyers. Amper een
week na haar vuurdoop, mocht zij opnieuw het spreekgestoelte betreden
om wederom minister Laurette Onkelinx aan de tand te voelen. Het feit
dat jongeren zo makkelijk tabak kunnen kopen, ondanks het
verkoopverbod aan jongeren onder de 16 jaar, heeft rampzalige gevolgen
voor de gezondheid van die tieners. De minister wacht momenteel een
rapport van haar eigen administratie af, maar ze zei wel dat er meer
en doelgerichtere controles uitgevoerd zullen worden door de FOD
Volksgezondheid. Ook het verhogen van de tabaksprijs behoort tot de
mogelijkheden. Uiteraard wees Sarah het parlement nog eens op haar
eigen wetsvoorstel, waarmee ze ijvert voor een algemeen rookverbod.
Naast een prijsverhoging voor tabak, is zon uitgebreid rookverbod
volgens deskundigen de enige manier om het aantal rokers naar beneden
te krijgen!
Daarna richtte Jan Jambon zich tot de plenaire vergadering. Zijn vraag
behandelde Expertise for Central Africa, een recent opgerichte vzw die
eind februari met heel veel poeha werd ingehuldigd. Deze vzw heeft tot
doel de banden tussen België, Congo en Centraal-Afrika nauwer aan te
halen en de Congolezen tot politieke partner te maken. Aan de top van
de vzw staat Herman De Croo, maar ook ex-minister van
Ontwikkelingssamenwerking Armand De Decker. De minister van
Ontwikkelingssamenwerking is statutair zelfs de ondervoorzitter van de
vzw. Nu blijkt dat de vzw vorig jaar een subsidie heeft gekregen van
600.000 euro. Dat wil zeggen dat de toenmalige minister De Decker zijn
eigen vzw heeft gesubsidieerd. Men wordt nooit beter bediend dan door
zichzelf, zou men welhaast kunnen zeggen. Minister van
Ontwikkelingssamenwerking Charles Michel gaf een uitgebreid en
gedetailleerd antwoord, maar over één zaak bleef hij in het ongewisse:
waaraan worden de financiële middelen van de vzw besteed? Jan had wel
zon vermoeden waarom de minister niet op die vraag antwoordde:
misschien worden de ontwikkelingsgelden wel gebruikt om een reisbureau
voor begoede mensen op te starten?
Het aantal spooraansluitingen van bedrijven en industrieterreinen is
in België uiterst laag en de jongste jaren zelfs sterk gedaald. Dat
blijkt uit het antwoord van Inge Vervotte, minister van
Overheidsbedrijven, op een parlementaire vraag van Els De Rammelaere
en partijbestuurslid Kurt Himpe. In 1990 waren er nog 415
aansluitingen van bedrijven en bedrijventerreinen, in 2007 is het
aantal aansluitingen gedaald tot 224. Koploper is de provincie
Antwerpen met 59 aansluitingen. Hekkensluiter is Vlaams-Brabant met
maar één aansluiting van een bedrijf of industrieterrein.
West-Vlaanderen scoort met 9 aansluitingen maar middelmatig. Dat het
overgrote deel van de spooraansluitingen komt er op initiatief van de
klant zelf, is een teken aan de wand. Het spoorvervoer is te duur,
waardoor het spoor als alternatief onaantrekkelijk blijft. De N-VA is
voorstander van het fiscaal en infrastructureel stimuleren van het
goederenvervoer per spoor, onder andere door de aanleg en het
hergebruik van spoorverbindingen tot aan bepaalde belangrijke
bedrijven(groepen).
Flor Van Noppen ontving deze week een antwoord op zijn parlementaire
vraag over de begassing van containers. Jaarlijks komen in de haven
van Antwerpen miljoenen containers aan die behandeld zijn met het
uiterst giftige methylbromide. Deze containers zouden normaal gezien
na behandeling opnieuw ontgast moeten worden. In vele landen gebeurt
dit echter niet, waardoor containers vol giftig gas in Antwerpen
aankomen. Dit is een bedreiging voor de volksgezondheid van de
havenarbeiders en een zware belasting van ons leefmilieu. Het antwoord
van Minister Onkelinx was weinig bevredigend. Flor heeft dan ook zijn
vraag opnieuw ingediend en hoopt op meer betrokkenheid van de Minister
van Werk, Josly Piette.
Senaat
In de Senaat hamerde Louis Ide deze week op de regionale verschillen
in de RIZIV-uitgaven wat betreft de vroedvrouwen. Uit een antwoord van
minister Onkelinx op een van zn schriftelijke vragen bleek dat ook wat
betreft de vroedvrouwen de taalgrens een zorggrens is. In het zuiden
van het land is het beleid ook op dit vlak meer hospitalo-centrisch,
terwijl men in Vlaanderen zoals zo vaak de kaart trekt van meer en
goedkopere thuiszorg. In een ruk vroeg Louis ook naar het aantal
keizersneden. Uit het antwoord bleek dat dit cijfer in 2006 een
stijging kende van 75%, waar de normale stijging amper 0,5% bedraagt.
Bronnen binnen het RIZIV bevestigden het vermoeden van Louis dat het
foute cijfers betrof, want als arts achtte Louis zoiets onmogelijk.
Het is ver gekomen als je als parlementair je controlefunctie niet ten
volle kan uitoefenen doordat de minister geen correcte cijfers
vrijgeeft. Stel u voor dat de foute cijfers doorgingen als correct en
op basis hiervan beleid werd gevoerd!
Auteur:
Peter Buysrogge, universitair medewerker Vlaams Parlementsfractie
Joachim Pohlmann, universitair medewerker Kamerfractie
Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be