PERSBERICHT
Broadwayhit The World Goes 'Round
voor het eerst in Nederland
In maart/april en mei toert de Broadway hit The World Goes 'Round in Nederland. De cast van deze show, opgebouwd rondom de songs van de schrijvers Kander en Ebb, bestaat uit Jon van Eerd, Mylène d'Anjou, Tony Neef, Ellen Evers en Laura Vlasblom.
'New York, New York', 'Money Money', 'All That Jazz', 'Cabaret' en 'Mr. Cellophane'. Op Broadway zijn al deze songs showstoppers. Voor een zogenaamde showstopper wordt de show even stil gelegd om de cast het ovationele applaus in ontvangst te laten nemen.
In The World Goes 'Round komen deze showstoppers maar ook vele andere pareltjes voorbij; liedjes die alle aspecten van leven bevatten: hoogte- en dieptepunten, hoop, stille wensen, intens verdriet en uitbundige vreugde. Op Broadway won de kaskraker The World Goes 'Round zo'n beetje elke prijs die er te winnen viel. De show is nu voor een korte tournee in Nederland en is zich eigen gemaakt door vijf opvallende Nederlandse toppers.
Humor, romantiek, drama, geweldige melodieën en brutale teksten en het enthousiasme en van de cast maken van The World Goes 'Round een avond om niet te missen en om niet te vergeten. Deze wervelende muziekshow wordt gebracht in een prachtig decor en schitterend licht en kostuums, door vijf persoonlijkheden. De 32 songs van deze show passen dan ook in hun persoonlijke verhalen. Ze worden begeleid door een live orkest.
De liedjes zijn allemaal geschreven door het Amerikaanse songwritersduo John Kander en Fred Ebb. Deze namen zullen enkelen van u iets zeggen, maar de musicals en artiesten waar de twee de muziek voor maakten zegt u vast veel meer. Samen maakten zij vele jazzy Broadway songs en bekende stukken als Cabaret, Chicago, Kiss of the Spiderwoman en New York, New York. Daarnaast schreven zij de muziek in de tv-shows voor Shirley MacLaine en Frank Sinatra. Liza Minnelli zong en zingt nog steeds de meeste songs van het duo.
The World Goes 'Round gaat op 10 maart in première in het Theater aan de Schie in Schiedam. Daarna zal de show t/m 10 mei te zien zijn in verschillende theaters in het land. Voor de complete speellijst zie www.worldgoesround.nl.
The World Goes 'Round
Cast: Jon van Eerd, Mylène d'Anjou, Tony Neef, Ellen Evers en Laura Vlasblom Producent: Songs4ever ism Impresariaat Ruud de Graaf Liedteksten: Fred Ebb Muziek: John Kander
Creatief producent: Cor Franc / Regie/Choreografie: Martin Michel / Muzikale Leiding: Bob Zimmerman. Decor en lichtontwerp: Wim Dresens / Kostuumontwerp: Arno Bremers
Persmap
THE WORLD GOES 'ROUND
-the songs van Kander & Ebb-
Cabaret - Chicago - Kiss of the Spider Woman -
All That Jazz - Money, Money - Maybe This Time -
Cabaret - New York, New York
"Sometimes you're happy and sometimes you're sad
- but the world goes 'round."
De liedjes van John Kander en Fred Ebb zijn voornamelijk geschreven voor karakters in musicals. Ze bevatten alle facetten van het leven, de hoogte- en dieptepunten, de hoop, de stille wensen, het intense verdriet en de uitbundige vreugde. Ze kunnen daarom heel goed buiten de musicals gezongen worden en door uitvoerenden als hun persoonlijke verhaal worden gebracht.
Kander en Ebb is een van de meest succesvolle en gedurfde songwriterteams van Amerika. Zij zijn de makers van vele hartveroverende Broadway-showstoppers, schreven vele scores voor films, televisieshows voor Shirley MacLaine, Frank Sinatra, Joel Grey en Baryshnikov en de 'hofleverancier' van Liza Minnelli.
Dit wervelende theaterconcert brengt een mix van onbekende en onvergetelijke juweeltjes uit hun bijzondere carrière met als hoogtepunt de beste songs uit de musicals Cabaret, Chicago, New York, New York, Kiss Of The Spiderwoman en Funny Lady, in afwisselende muziekstijlen als blues, Broadway, eigentijds, gospel en jazz.
Deze off-Broadway productie ging 18 maart 1991 in première in het Westside Theater in New York en speelde 408 voorstellingen. Choreografe Susan Stroman maakte deze productie tot één van de beste en meest onvergetelijke shows sinds Ain't Misbehavin'. De show trekt sindsdien door de wereld en is nu voor het eerst op het vaste land van Europa te zien.
Vijf veelzijdige performers, schitterende vocale arrangementen, een live orkest en een heerlijk vindingrijke staging maakt The World Goes 'Round tot een heerlijke theateravond met meeslepende en meezingbare muziek, humor, romantiek en drama, waarin de solisten laten zien dat zij dit 'Broadway-niveau' in Nederland heel goed aan kunnen.
Immers, wat er ook gebeurt: de wereld draait door!
Solisten:
Jon van Eerd
Tony Neef
Ellen Evers
Mylène d'Anjou
Laura Vlasblom
Creatives:
Cor Franc, creatief producent American Songbook
Bob Zimmerman, arrangementen
Martin Michel, regie en staging
Wim Dresens, décor- en lichtontwerp
Arno Bremers, kostuumontwerp
Gijs Kater, geluidsontwerp
Solisten in het kort:
Jon van Eerd (geb. Limburg, woont Haarlem) is ongetwijfeld bekend van zijn dolkomische rollen in diverse kluchten, en dat hij een prachtige zangstem heeft bewees hij reeds in de voorstelling There's No Business Like Showbusiness (nominatie Beste mannelijke hoofdrol John Kraaijkamp Award 2000). Ook in deze voorstelling zal hij de sterren van de hemel zingen. Naast Jon is Tony Neef (geb. Groningen, woont Amsterdam) te zien. Hij is bekend van o.a. Miss Saigon en Sweet Charity.(nominatie Beste mannelijke hoofdrol John Kraaijkamp Award 1996) Mylène d'Anjou (geb. Rotterdam, woont Rotterdam) is cabaretière met een schitterende stem. Zij zong eerder in een van onze producties Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder, ode aan Ramses Shaffy, waar ze van alle recensenten unaniem een ster kreeg. Ellen Evers (geb Amsterdam, woont Hilversum), bekend van Chicago en schitterde die vorig jaar in Liedjes van Toon. Laura Vlasblom (geb Drachten, woont Amsterdam) ook wel bekend van Sterren dansen op het IJs en La Vie Parisienne. Al met al een cast die ijzersterk kan zingen en dansen. En dit zal ook allemaal gebeuren in The World Goes 'Round.
Biografieën Solisten:
Jon van Eerd
Jon van Eerd speelde al tijdens zijn theateropleiding in Amsterdam bij Toneelgroep de Appel en Mickery/het Gebeuren. Zijn tweetaligheid stelde hem in staat ook in de Verenigde Staten en Engeland de planken op te gaan. Hier behaalde hij successen met o.a. The Zoo Story, A Midsummer Night's Dream en Death of a Salesman.
Jon begaf zich ook al snel op het terrein van de musical en het muziektheater met producties als De Driestuiver Opera en Ollie B. Bommel. Hij soleerde in een serie zeer succesvolle Stephen Sondheim concerten en hij speelde Harry in de originele Nederlandse cast van de musical Mamma Mia! Voor zijn rollen in There's No Business Like Show Business en Nonsens, Lieve Heren werd hij genomineerd voor de John Kraaijkamp Musical Award voor beste mannelijke hoofdrol.
Jon van Eerd speelde ook in komedies zoals Het Zakkendiner, Tel Uit Je Winst en Omhoog die Stok. Bij het grote publiek brak hij door met zijn zelfgeschreven stukken en sindsdien trekt hij op eigen unieke wijze volle zalen met o.a De Tante van Charlie, Een Rits te Ver en Dubbel Op. Deze werden tevens op televisie uitgezonden.
In het seizoen 2007/2008 is Jon te zien in Purper 101. In 2008 speelt hij de hoofdrol in Boeing Boeing.
Jon's stem is veelvuldig te horen in na-synchronisaties en commercials: Puss in Boots in SHREK, Simba in Lion King en de verteller in De Teletubbies zijn slechts enkele voorbeelden uit een lange lijst.
Jon van Eerd is niet alleen actief als acteur, maar is ook regisseur en schrijver.
Ellen Evers
Ellen is geboren en getogen in Amsterdam. Op vierjarige leeftijd sloot zij zich aan bij kinderdanstheater Trojka onder leiding van Ria van der Mark. Ze volgde zanglessen van o.a. Jeanette Kesseler, Ina Draayer en Rob Stallinga en danslessen van o.a. Trudy Ephraim en Felix White.
Ellen begon haar carrière bij de nog steeds succesvolle muziekproductie Jeans, vertolkte daarna de rol van Grisabella in Cats (zowel in Amsterdam als in Zwitserland), werkte mee aan de dinershow Madley Amsterdam in het Lido te Amsterdam en was te zien in het cabaretprogramma van theaterrestaurant Schellings te Rotterdam. Vervolgens speelde ze
de rol van Ellen in Miss Saigon (Fortis Theater), Roxy Hart in Chicago (Beatrixtheater) en Consuela, in de dinershow Barcelona (Event Centre Aalsmeer).
In het najaar van 2002 speelde Ellen de try-outs van haar solovoorstelling Van Eva Tot Evers, geschreven met en geregisseerd door Michael Diederich. In het seizoen 02/03 speelde ze de rol van Koningin Anna in 3 Musketiers, waarvoor ze een Musical Award kreeg. Vervolgens was ze te zien als Tanja in Mamma Mia en in 2004 in Telkens Weer Het Dorp. In 2006 speelde Ellen de moeder van Olga in de rockmusical Turks Fruit en vorig seizoen schitterde ze in Liedjes van Toon. Dit theaterseizoen stond ze in Palazzo.
Naast haar musicalwerk doet Ellen ook nasynchronisaties voor tekenfilms, geeft ze zangles en is ze zo nu en dan te zien in een commercial.
Mylène D'Anjou
Mylène d'Anjou kan zich inmiddels scharen tussen de allerbesten van de nieuwe cabaret generatie. Na de Havo wilde ze niets liever dan toneelspelen en zingen. Om haar talent te ontwikkelen nam ze zangles bij onder anderen Karin Bloemen en Jan Heye en in New York van Joe Chamberlain. In Londen volgde ze acteerlessen aan The Webber Douglas Academy of Dramatic Art. In 1990 was ze te zien in de musical Geboren Vrienden en trad ze op met onder anderen Peter Lusse onder de naam Cabaret Pappenheim in Winnetou's Testament. Ze speelde in de film How to survive a broken hart van Paul Ruven en in de remake van de film De Lift van Dick Maas, genaamd Down. Vanaf 1992 speelde ze bij het Noord Nederlands Toneel de rol van de gemene stiefmoeder in het toneelstuk De ingebeelde zieke. Hierna volgt de Bellevue-lunchvoorstelling Wilt u zitten? Ik kan staan! Daarna kon Mylène bij het RO theater terecht in de familievoorstellingen Pinocchio als doortrapte vos en als heks in Heksen. Tevens was ze te zien in de enige John de Mol musical Geboren Vrienden.
Met de door haar zelf geschreven theatershow Tijgerin op Sloffen kreeg ze volledige artistieke erkenning. Hierna volgde Stuk en de show Star. Voor Los kreeg ze louter lovende recensies. Er zijn twee CD's van haar voorstellingen uitgekomen. En de derde CD met de mooiste liedjes uit haar vorige twee voorstellingen is zojuist verschenen.
In 2006 stond ze in de succesvolle voorstelling Zing-Vecht-Huil-Bid-Lach-Werk en Bewonder, ode aan Ramses Shaffy en vorig seizoen bracht ze haar zevende cabaretvoorstelling Niet van Gisteren, dit zorgde voor unaniem enthousiast publiek. Ze brengt muzikale cabaret voorstellingen met humor, improvisatie en een verhaal als decor achter prachtige liedjes. Ze weet goed weg met een verhaal, een lied en improvisatie met haar publiek.
Laura Vlasblom
Laura Vlasblom heeft zich in 25 jaar ontwikkeld tot één van de meest veelzijdige artiesten in Nederland. De afgelopen jaren heeft Laura zich beziggehouden met zowel het regisseren als uitvoeren van verschillende theatershows en optredens. Momenteel is Laura met haar band 'West Coast Baby' te zien met haar eigen theaterproductie en soloprogramma ROK. De basis hiervoor ligt in Los Angeles, waar Laura eind jaren negentig met Rick Neigher een uniek repertoire componeerde.
Na haar eerste stappen in VARA's Kinderen voor Kinderen, maakte Laura vanaf 1985 deel uit van de meidengroep Frizzle Sizzle waarmee ze diverse top 40 hits scoorde en in 1986 deelnam aan het Eurovisie Songfestival. In 1991 en 1992 maakte Laura deel uit van de theatergroep Jeans en met haar eigen zang- en dansgroep Laura V. & The Music Venture verzorgde ze twee jaar lang het zomertheaterprogramma van attractiepark Duinrell. Naar aanleiding hiervan vraagt René Froger haar op te treden tijdens zijn tien Ahoy shows in 1994. In 1996 en 1997 verzorgt Laura het voorprogramma van René Froger.
Laura was te zien als Rhetta in de musical Pumpboys and Dinettes, in de theatergroep The Dancing Queens; een muziekshow over ABBA en in Musicals in Ahoy. Ook vertolkte ze de rol van Mrs. Walker in de rockmusical Tommy en was ze te zien in Queen in concert; beide uitgevoerd door het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht. Samen met o.a. Tony Neef en Johnny Logan was Laura te zien in Songfestival in Concert van het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht en ze stond in het programma Wereldwijven van Leoni Jansen. In 2000 doet ze samen met Danny de Munk een aantal musicalduetten in het Concertgebouw en ze is te zien in het theaterprogramma Musicals van de Eeuw.
In 2006 doet Laura mee aan het SBS programma Sterren dansen op het ijs. In hetzelfde jaar is zij de alternate van Antje Monteiro in de operettemusical La Vie Parisienne. Vorig jaar was Laura te zien in de Country & Western productie Blue Highway
Tony Neef
Tony Neef studeerde in 1991 af aan de Academie voor Lichte Muziek Hilversum. Zijn grote doorbraak beleefde hij in 1996 met zijn rol van Chris in Miss Saigon. In de periode daarvoor was Tony leadzanger in o.a. Jeans 2, 3 en 4 en in de Jeans televisie specials. Met het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht speelde hij in On The Air en Songfestival in Concert en was te zien in de musicals Evita (understudy Ché Guevara), Chicago (Billy Flynn), Rocky Over The Rainbow (Frank), Titanic (Thomas Andrews), Saturday Night Fever (DJ Monty), Sweet Charity (Oscar Lindquist) en Shhh.it Happens! (Stone). Met Jenny Arean, Joke de Kruijf en Marnix Kappers speelde hij in Telkens Weer Het Dorp, een hommage aan Friso Wiegersma. Ook maakte hij deel uit van Purper in Purper 100, een Vooruitblik en was te zien in de muziektheatershow Musical to the Max. In maart 1999 verscheen Tony's solo CD 'Nooit Verwacht'. Het lied Margootje, dat hij in 1999 vertolkte op het Gala Van Het Nederlandse Lied, verscheen op cd-single. Drie maal was Tony finalist bij het Nationale Songfestival (1990,1992 en 2004) en hij was als solist betrokken bij alle Musicals in Ahoy producties. Voor zijn rol in Sweet Charity werd Tony in 1996 genomineerd voor de John Kraaijkamp Musical Awards 2006 in de categorie Beste Mannelijke Hoofdrol. Samen met Brigitte Nijman vormt Tony het duo Musicals in Motion, met zowel musical- als pop repertoire. Ook vormen Tony en Brigitte met Rolf Koster het trio Heidi und die Heino's en Your Votes. Tony speelde gastrollen in onder andere Goede Tijden, Slechte Tijden en Sam Sam. Zijn stem is te horen in ontelbare animatiefilms en series waaronder Harry Potter, Hercules, Shrek 2 & 3, What 's With Andy en de Tofu's. Ook zong hij de titelsong van o.a. de kinderserie Noddy. Naast zijn werk als uitvoerend artiest is Tony actief als songwriter. Zijn teksten zijn o.a. te horen op de laatste CD van Willeke Alberti. Ook de tekst van de hitsingle 'Jij bent zo' van Jeroen van der Boom is van zijn hand.
Biografieën Orkest
Orkestleider, piano, keyboard: Ed Boekee
Ed speelt al vanaf zijn achtste jaar piano en heeft vanaf zijn veertiende in een groot aantal bands gespeeld. De stijlen lopen uiteen van pop tot Braziliaans, maar het accent ligt nog altijd op jazz.
Inmiddels heeft hij in verschillende bezettingen op de meest uiteenlopende podia gespeeld. Naast het samenspel in bands heeft Ed altijd graag vocalisten begeleid. Voor de KRO was hij twee seizoenen pianist in het televisieprogramma De Notenclub. In het theater speelde Ed al eerder met Ellen Evers in haar programma van Eva tot Evers. Hij was daarnaast zeven jaar lang pianist bij de band van Jeroen Zijlstra, en speelde verder onder andere bij theatervoorstellingen van chansonnier Philippe Elan, Cabaretière Mylene D'Anjou, impro-comedy gezelschap Op Sterk Water, en toneelgroep toetssteen. Voor komend seizoen staan theateroptredens met Sophie van Hoytema (cabaret) en Marjolijn Keuning op het programma.
Saxen, klarinet, fluit: Bart van Hoof
Bart van Hoof studeerde in 1999 af aan het Rotterdams Conservatorium. Hij is een veelzijdig instrumentalist die de ongebruikelijke combinatie van hout en koper voor zijn rekening neemt.
Bart werkte onder meer samen met Mini en Maxi, Liesbeth List en Scott & Muriel. Ook speelde hij in het jeugdtheatergezelschap van Virga Lipman, Zing-Vecht-Huil-Bid-Lack-Werk en Bewonder, ode aan Ramses en de Nieuwe André van Duin Show. Daarnaast doet Bart studiowerk. Zo speelde hij onder andere de leaders van Keyzer & De Boer Advocaten (KRO/NCRV), RTL sport en De wereld draait door (VARA). Zijn meest recente theatertournees zijn Aan het einde van de regenboog met Simone Kleinsma en Paul de Leeuw en La Dia met Frédérique Sluyterman van Loo.
Trompet, flugelhorn, keyboard: Arjen de Groot
Arjen de Groot (1973) studeerde trompet Lichte Muziek bij Jarmo Hoogendijk aan het Conservatorium in Rotterdam waar hij in 1997 afstudeerde. Sinds vijf jaar is hij vaste trompettist bij de allround coverband Flat Out, waarmee hij popconcerten voor bedrijfsfeesten en evenementen door heel Nederland geeft. Ook tourde hij met deze band door Italië, Oman en Syrië. Naast trompettist is Arjen werkzaam als dirigent bij de big band Let's Swing in Delft en is hij mede-eigenaar van artiestenbureau Muziekje? uit Rotterdam. Als freelance trompettist werkte Arjen met diverse (big)bands en hij deed verschillende radio- en tv-optredens in binnen- en buitenland. In de afgelopen jaren heeft hij zijn medewerking verleend aan grote musicalproducties zoals Miss Saigon, Elizabeth, Sound of Music, Crazy For You, Jezus Christ Superstar, Assassins, Honk!, The Wiz en Tarzan.
Bas: Boudewijn Groenhuijzen
Boudewijn Groenhuijzen is afgestudeerd aan de Universiteit Utrecht in muziekwetenschappen, daarnaast is hij afgestudeerd aan het conservatorium te Hilversum, basgitaar jazz/lichte muziek. Boudewijn heeft naast studio- en sessiewerk ervaring als basgitarist bij Jeans 10, R.E.S.P.E.C.T, arrangeur/bandleider bij kleinkunstenaar Tom Oosterhuis, saxofonist Bertus Borgers, en als muziekschooldocent. Daarnaast heeft Boudewijn meegewerkt aan Lennon & Mc Cartney, Vrienden van Amstel, Coast to Coast, Mamma Mia, Jesus Christ Superstar en Villa Johanna. Zijn meest recente theatertournees zijn Aan het einde van de regenboog met Simone Kleinsma, The Sound of Music en Andre van Duin's Nieuwe Revue.
Drums, percussie: Mark Eshuis
Mark Eshuis studeerde in 1987 als uitvoerend musicus af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Na zijn studie heeft hij in talrijke musicals en theaterproducties gespeeld waaronder Les Miserables, Cabaret, Brigitte Kaandorp, de Andre van Duin Revue, Zenga, Ode aan Ramses, Liedjes van Toon en recent met Bubbling Brown Sugar en Margriet Eshuijs. Ook is Mark actief in de studiowereld, en heeft in die hoedanigheid met vele binnen- en buitenlandse artiesten opgenomen.
Al jaren is hij verbonden als docent drums aan het conservatorium van Alkmaar.
Biografieën Creatives
Creatief producent: Cor Franc
Na een carrière als organisatieadviseur in de gezondheidszorg en de omroepwereld, richtte Cor in 1987 de Stichting American Songbook op. Als onafhankelijke producent maakte hij de unieke 20-delige radio serie Welke Sinatra bedoelt U? voor de AVRO en BRT. Hij was eindredacteur van het wekelijkse live-muziekprogramma Muziektheater, de film over het North Sea Jazz Festival 1989, radio- en televisieprogramma's van de Skymasters Amerika-tour en van de eerste tv-shows van René Froger.
Daarna specialiseert hij zich in het ontwikkelen van originele Amerikaanse muziekprojecten, zoals het wekelijkse radioprogramma The Great American Songbook. Hij interviewde talloze Amerikaanse songwriters en vocalisten. Sinds 1995 ontwikkelt hij spraakmakende muziektheater-portretten van Amerikaanse songwriters, zoals Cole Porter in You're the Top en Irving Berlin in There's No Business Like Show Business en van topartiesten Frank Sinatra in Sinatra: That's Life!, Judy Garland en Liza Minnelli in Life is a Cabaret. Zijn producties kregen diverse prijzen en nominaties, waaronder een Edison voor het castalbum van de musical You're the Top.
Met het Metropole Orkest, de Skymasters en zijn eigen American Songbook orkest onder leiding van Cor Bakker ontwikkelde hij vele theaterconcerten zoals 100 jaar Broadway en Hollywood en zijn American Songbook-series met muziek van onder andere George Gershwin en Leonard Bernstein.
Ramses Shaffy neemt bij hem een speciale plaats in. Hij produceerde zijn laatste theatertournee Ramses '97 en de gelijknamige CD. In het theaterseizoen 2005-2006 het alom geprezen Zing-Vecht-Huil-Bid-Lach-Werk en Bewonder, een ode aan de songwriter Shaffy, die tevens werd uitgebracht op CD en in een speciaal samengesteld Ramses Shaffy Songbook. Vorig seizoen maakte hij het succesvolle theaterprogramma Liedjes van Toon.
Muzikaal leider, arrangementen: Bob Zimmerman
Bob studeerde de hoofdvakken klarinet, piano en orkestdirectie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij componeerde muziek onder andere voor de toneelgroepen Centrum, Publiekstheater, Appel, Haagse Comedie, de Voorziening en Artemis, en voor Buffo Operamakers de jeugdopera's Hot Hands, de Basketbalopera en SLIK, de Ingewandenopera.
Filmmuziek voor onder andere: An Bloem (Edison 1984) De Avonden (Gouden Kalf Beste Film) For My Baby (Gouden Kalf beste regie) en Snapshots (met onder andere Burt Reynolds en Julie Christie).
Van 1982 tot 2000 was Bob pianist/orkestleider van Seth Gaaikema. Tevens is hij als arrangeur werkzaam voor het Metropole Orkest voor talloze film-, CD- en TV producties, en huiscomponist en -arrangeur voor het succesvolle TV programma Una Voce Particolare.
Bekend werden zijn arrangementen voor de twee CD's van HKH Prinses Christina, en zijn arrangement van Piazzolla's Adiós Nonino bij het huwelijk van kroonprins Willem-Alexander met Máxima, trok internationaal de aandacht.
Voor American Songbook had hij de muzikale leiding en schreef arrangementen voor de producties Richard Rodgers' Songbook, Bernstein Broadway Songbook, Life is a Cabaret, Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder, Ode aan Ramses en vorig seizoen Liedjes van Toon.
Regie, musical staging: Martin Michel
Martin is in Australië geboren en opgeleid aan de Australian Ballet School, waarna hij een opleiding volgde aan de David Howard Studio's in New York.
Hij speelde in vele musicals, opera's, moderne en klassieke balletten in diverse grote rollen als Romeo, Othello, Don Juan (Carmen) en Petruchio (The Taming Of The Shrew). Bij het Queensland Ballet was hij 'principal dancer' van 1988 tot 1992. In 1990 ontving hij de Charles Lisner Achievement Award voor dans.
In 1992 kwam hij haar Europa. Hier danste hij in Cats en The Phantom Of The Opera, waar hij tevens danscaptain en resident director was. Bij Miss Saigon was hij zowel resident director als resident choreographer. Hij verzorgde bij diverse gezelschappen de choreografie, zoals voor Het Oneindige Verhaal, Peter Pan, La Strada, De Tovenaar van Oz, Jekyll en Hyde, Company, The Hired Man, Doornroosje, De Drie Biggertjes, She Loves Me, Kuifje en de Zonnetempel, Als op het Leidsplein en Doe Maar de Popmusical.
Choreografie en regie deed hij van A Chorus Line, Sneeuwwitje, Merrily We Roll Along, Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder, Ode aan Ramses, Grease en Fame.
In 2004 won hij De John Kraaijkamp Musical Award voor Beste Inhoudelijke Creatie voor zijn regie en choreografie voor Merrily We Roll Along. In Vlaanderen won hij de eerste Vlaamse Musical Prijs voor Choreografie voor dezelfde productie. Hij is in 2006 voor laatstgenoemde prijs genomineerd voor Dracula. In 2007 was hij genomineerd voor De John Kraaijkamp Musical Award en de Vlaamse Musical Prijs voor zijn regie en choreografie voor Grease. Op televisie was hij jury lid in De Weg Naar FAME op rtl4, en in Let's Dance op VT4 in België.
Licht- en decorontwerp: Wim Dresens
Wim deed als inspeciënt bij Wait Until Dark zijn eerste professionele theaterervaring op. Daarna was hij belichter/ontwerper bij producties als Hair, Godspell, Wat een planeet en Promises, promises.
Vanaf 1974 was hij langere tijd belichter bij het Koninklijk Theater Carré. Daarna werkte hij een aantal jaren voor de firma Flashlight in Utrecht, waarvoor hij met artiesten als The Temptations, Lou Reed en Randy Newman werkte en waar hij lichtontwerpen maakte voor vele trade- en modeshows. Vanaf 1978 was hij de vaste licht- en decorontwerper bij de one man shows van Paul van Vliet.
Sinds 1984 was Wim actief als zelfstandig lichtontwerper voor meer dan 150 producties en vanaf 1995 werkte hij voor de firma Flashlight in Utrecht als "Lighting Consultant" en was meermalen betrokken bij de speciale belichting van attracties in wereldwijd gevestigde themaparken. Hij is ook de vaste lichtontwerper van de Efteling.
Voor American Songbook maakte hij het lichtontwerp voor diverse theaterproducties, zoals You're the Top, Ramses '97, Larry, this funny world, Sinatra: That's Life!, Life is a Cabaret, Ode aan Ramses en Liedjes van Toon.
Sinds 2003 is hij lichtontwerper voor Team Projects BV, een onafhankelijk bureau, dat voor bijna alle marktsegmenten licht- en geluidsontwerpen levert.
Wim ontving de Nationale Vormgevingsprijs voor het lichtontwerp van Scherzo (Mini & Maxi).
Kostuumontwerp: Arno Bremers
Arno Bremers studeerde theatervormgeving aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Utrecht. Na zijn studie ontwierp hij decors en kostuums voor diverse toneelproducties.
Hij ontwierp de kostuums voor de producties Agamemnon, Hotdogs en Donuts, De Koningsmoord en Le cocu magnifique; Een Midzomernachtsdroom Popkorn en de Rap Musical McShake, maar ook voor musicalproducties zoals A Chorusline, The Mousetrap, Blood Brothers, Carlie de Musical en De Barones. Daarnaast werkte hij mee aan Doornroosje, De drie biggetjes, De kleine zeemeermin, Zo mooi, zo blond, Sneeuwwitje en K3 en het IJsprinsesje van Studio 100. Voor het Koninklijk Ballet van Vlaanderen ontwierp hij kostuums voor She loves me en Merrily we roll along; bij Stichting SIP voor Koning van Katoren, Scheepsjongens van de Bontekoe en Omhoog die stok; bij het Bosprodukties De GVR en Heksen van Roald Dahl. Hij ontwierp Echt iets om naar toe te leven bij Toneelgroep Amsterdam.
In 1991 ontving hij de Perspectiefprijs voor De Fantasten bij de Hoofdstad Operette. In 2003 werd hij genomineerd voor de John Kraaijkamp Musical Awards voor het kostuumontwerp voor She loves me en in 2006 voor het decorontwerp voor Pietje Bell de musical.
Geluidsontwerp: Gijs Kater
Gijs was op de middelbare school al betrokken bij de geluidstechniek van het schooltheater. Hij heeft geluidstechniek gedaan voor onder andere Pia Beck, de Dutch Swing College Band en diverse musicals, waaronder Hoera We zijn Normaal, de Jantjes en Blood Brothers.
Hij is zijn eigen geluidsbedrijf begonnen en heeft sindsdien geluidsontwerpen gemaakt voor diverse producties zoals Stamping, The Snowman, Hetty Feteris (cabaret), Hundred Gypsy Violins, Korean Drums, Irma La Douce, Five Easy Pieces, Alleen op de wereld en The African Mamas. Daarnaast is hij betrokken bij diverse toneelproducties, zoals Gouwe Handjes, het Bewijs, the Price en Zeg eens Aaa en speciale projecten zoals "Villa Johanna" en "Laat ze niet alleen wezen".
Daarnaast is Gijs ook veelgevraagd voor de geluidsbegeleiding van evenementen en kortlopende theaterproducties.
Voor American Songbook maakte hij het geluidsontwerp voor de producties Sinatra: That's Life!, Life is a Cabaret, Zing-Vecht-Huil-Bid-Lach-Werk en Bewonder en Liedjes van Toon.
Alles over het succesduo Kander & Ebb
John Kander
De componist van het songwriting team Kander & Ebb. Kander werd geboren in Kansas City, en maakte als kind al muziek. Zijn professionele carrière begon in 1950 met Second Square en tussen 1955 en 1957 was hij koordirigent en dirigent van Rhode Island's Warwick Musical Theatre. Daarna arrangeerde hij de dansmuziek van Gypsy en Irma la Douce. Hij maakte zijn Broadway componeer debuut met de flop A Family Affair.
Fred Ebb
De tekstschrijver van het songwriting team Kander & Ebb. Fred studeerde aan de zowel aan de New York University en aan de Columbia University. In 1962 schreef hij met John Kander de musical Flora the Red Menace, waarin Liza Minnelli haar Broadway debuut had. Het duo schreef muziek special voor Liza Minnelli and Chita Rivera en schreven tevens materiaal voor hun eigen live en tv optredens. Hun musicals Cabaret en Chicago zijn verfilmd.
Kander & Ebb samenwerking
Hun samenwerking is een van de langstdurende en meest succesvolle creatieve werkrelaties van de geschiedenis van Broadway. Hun brutale stijl heeft geresulteerd in een serie immens populaire en provocatieve musicals, waaronder Cabaret, Chicago en Kiss of the Spider Woman. De twee ontmoetten elkaar in 1962 en ze werkten al snel samen aan de songs "My Coloring Book" en "I Don't Care Much", beide later door Barbra Streisand op de plaat gezet. De eerste musical van het duo, Golden Gate, is niet doorgegaan, maar het overtuigde producer Harold Prince om hen in te huren voor de musical Flora, the Red Menace, een satire op het culturele leven en de radicale politiek, met Liza Minnelli in de hoofdrol. Het werd haar Tony Award-winnende Broadway debuut.
Kander & Ebb's volgende samenwerking was in 1966, aan de musical Cabaret, een enorm commercieel succes en ze wonnen 7 Tony Awards, (waaronder Best Musical). De musical is 1166 maal opgevoerd, waarna er een Oscar-winnende film van gemaakt. In 1968 maakten ze twee nieuwe musicals, The Happy Time en Zorba. Drie jaar later gevolgd door 70, Girls, 70. In 1972, maakten ze en aantal liedjes voor de TV serie van Liza Minnelli "Liza with a Z', Ook deze kreeg een Emmy. Ze schreven songs voor de film Funny Girl, met Barbra Streisand in de hoofdrol. In datzelfde jaar maakte het duo de musical Chicago, welke toentertijd niet eens zo veel succes had, maar 20 jaar laten een wereldhit werd. In 1977 maakten ze de score voor Martin Scorsese's film musical New York, New York; de titelsong werd later de signaturehit van Frank Sinatra en het inofficiële "volkslied" van the Big Apple. In datzelfde jaar maakten ze The Act on Broadway - ook weer met Liza Minnelli in de hoofdrol. Na vier jaar afwezigheid kwamen Kander & Ebb in 1981 terug met Woman of the Year, voor de Hollywood legende Lauren Bacall, wat maar liefst drie Tony Awards won; drie jaar later heeft het duo The Rink geschreven, het laatste van hun hand in de jaren 80.
Hun plaatsing in de New York Theatre Hall of Fame in 1991 viel toevallig samen met de première van The World Goes 'Round, een hommage waarin tientallen van hun successen te horen zijn. Voor Kiss of the Spider Woman kregen Kander & Ebb de onderscheiding "Best Musical Honors" van de recensenten uit New York. Bovendien kreeg de productie weer een aantal Tony Awards, waaronder Beste Actrice voor Chita Rivera. In 1997 maakten ze Steel Pie, en in datzelfde jaar werd het duo uitgenodigd de 21e Kennedy Center Honors, een jaarlijkse prijs voor het beste songwriting werk, in ontvangst te nemen.
Kander & Ebb Musicals
. Flora the Red Menace (1965)
. Cabaret (1966)
. The Happy Time (1968)
. Zorba (1968)
. 70 Girls 70 (1971)
. Chicago (1972)
. The Act (1978)
. Woman of the Year (1981)
. The Rink (1984)
. And The World Goes 'Round (1991)
. Kiss of the Spider Woman (1992)
. Steel Pier (1997)
. Fosse (1999)
. The Skin Of Our Teeth (1999)
. The Visit (2001)
. The World Goes Round
Kander & Ebb Films
. Cabaret (1972)
. Chicago (2002)
Kander & Ebb stijl
Blues
Broadway
Eigentijds
Gospel
Jazz
Kander & Ebb hits
Money, Money
Cabaret
New York, New York
All That Jazz
Speellijst The World Goes 'Round
|Dag |Datum |Aanvang |Locatie |Theater |Kassa | |zo |02-03-0|16:00 |HILVERSUM |Theater Gooiland |030-267376| | |8 |uur | | |2 | |wo |05-03-0|20:15 |VELDHOVEN |Theater De Schalm |040-253357| | |8 |uur | | |8 | |vr |07-03-0|20:15 |WAALWIJK |Theater De Leest |0416-33175| | |8 |uur | | |1 | |zo |09-03-0|15:00 |VENRAY |Schouwburg Venray |0478-53099| | |8 |uur | | |9 | |ma |10-03-0|20:15 |SCHIEDAM |Première |010-246746| | |8 |uur | |Fortis Theater a/d |7 | | | | | |Schie | | |wo |12-03-0|20:00 |AMSTELVEEN |Schouwburg Amstelveen |020-547517| | |8 |uur | | |5 | |za |15-03-0|20:00 |DEVENTER |Deventer Schouwburg |0570-68350| | |8 |uur | | |0 | |wo |19-03-0|20:30 |TILBURG |Concertzaal |013-543222| | |8 |uur | | |0 | |do |20-03-0|20:15 |RIJSWIJK |De Rijswijkse |070-336033| | |8 |uur | |Schouwburg |6 | |vr |21-03-0|20:00 |GOUDA |De Goudse Schouwburg |0182-51375| | |8 |uur | | |0 | |za |22-03-0|20:15 |VLAARDINGEN |Stadsgehoorzaal |010-434050| | |8 |uur | |Vlaardingen |0 | |ma |24-03-0|20:30 |BREDA |Chassé Theater |076-530313| | |8 |uur | | |2 | |vr |28-03-0|20:15 |EINDHOVEN |Parktheater Eindhoven |040-211112| | |8 |uur | | |2 | |za |29-03-0|20:15 |GRONINGEN |De Oosterpoort |050-368036| | |8 |uur | | |8 | |zo |30-03-0|20:00 |NIJMEGEN |Stadsschouwburg |024-322110| | |8 |uur | |Nijmegen |0 | |wo |02-04-0|20:15 |GORINCHEM |De Nieuwe Doelen |0183-69222| | |8 |uur | | |2 | |vr |04-04-0|20:00 |ALPHEN A/D |Theater Castellum |0172-42929| | |8 |uur |RIJN | |2 | |za |05-04-0|20:15 |HELMOND |Theater 't Speelhuis |0492-58700| | |8 |uur | | |0 | |zo |06-04-0|20:15 |WINTERSWIJK |Schouwburg De Storm |0543-51436| | |8 |uur | | |5 | |wo |09-04-0|20:15 |EDE |Theater de Reehorst |0318-75033| | |8 |uur | | |2 | |do |10-04-0|20:15 |HOOGEVEEN |Theater De Tamboer |0528-28018| | |8 |uur | | |0 | |vr |11-04-0|20:30 |AMERSFOORT |Theater De Flint |033-422922| | |8 |uur | | |9 | |za |12-04-0|20:15 |ZAANDAM |Zaantheater |075-655533| | |8 |uur | | |3 | |wo |16-04-0|20:00 |APELDOORN |Schouwburg Orpheus |0900-12301| | |8 |uur | | |23 | |vr |18-04-0|20:00 |KERKRADE |Theater Kerkrade |045-571660| | |8 |uur | | |7 | |za |19-04-0|20:15 |PANNINGEN |Dok 6 |077-310 | | |8 |uur | | |1064 | |zo |20-04-0|20:00 |ROTTERDAM |oude Luxor Theater |010-484333| | |8 |uur | | |3 | |wo |23-04-0|20:15 |CUIJK |Schouwburg Cuijk |0485-31510| | |8 |uur | | |7 | |do |24-04-0|20:00 |MIDDELBURG |Stadsschouwburg |0900-33000| | |8 |uur | |Middelburg |33 | |vr |25-04-0|20:15 |HARDENBERG |Theater de Voorveghter |0523-28035| | |8 |uur | | |0 | |za |26-04-0|20:15 |NAALDWIJK |Westlandtheater De |0174-63690| | |8 |uur | |Naald |0 | |zo |27-04-0|20:15 |OOSTERHOUT |Theater De Bussel |0162-42860| | |8 |uur | | |0 | |ma |28-04-0|20:15 |HOOFDDORP |Schouwburg De Meerse |023-556370| | |8 |uur | | |7 | |za |03-05-0|20:30 |IJSSELSTEIN |Fulcotheater |030-687883| | |8 |uur | | |3 | |ma |05-05-0|20:15 |LEIDEN |Leidse Schouwburg |0900-90017| | |8 |uur | | |05 | |di |06-05-0|20:00 |VEENENDAAL |Theater De Lampegiet |0318-54014| | |8 |uur | | |1 | |wo |07-05-0|20:15 |IJMUIDEN |Stadsschouwburg Velsen |0255-51578| | |8 |uur | | |9 | |do |08-05-0|20:15 |DEN HAAG |Lucent Danstheater |070-880033| | |8 |uur | | |3 | |vr |09-05-0|20:15 |ZOETERMEER |Stadstheater |079-342756| | |8 |uur | | |5 | |za |10-05-0|20:15 |LELYSTAD |Agora Theater |0320-23923| | |8 |uur | | |9 |