Ingezonden persbericht


Persinformatie

DUNLOP LANCEERT DE SP SPORT MAXX TT:
PRECISIE DOOR KEVLAR®

Sicilië, 10 maart 2008 - Dunlop, een van de toonaangevende fabrikanten van high performance en ultra high performance banden, heeft de SP Sport Maxx TT gepresenteerd. Deze nieuwe ultra high performance band beschikt over de KEVLAR® technologie, een uit de autosport afkomstige compound met nanopartikels en Touch Technology.

De SP Sport Maxx TT, de opvolger van de veelgeprezen Dunlop SP Sport Maxx, biedt een verbeterd wegcontact, betere handling op nat en droog wegdek en een hoger kilometrage, evenals een betere bochtvastheid en stabiliteit op hoge snelheden om autoliefhebbers de ultieme rijsensatie te laten beleven.

Precisie dankzij KEVLAR®
KEVLAR ® van DuPont, een synthetische vezel die vijf keer zo sterk is als staal en zijn eigenschappen behoudt bij sterk wisselende temperaturen, wordt gebruikt in tal van veeleisende toepassingen - van de autosport en de zeilsport tot en met ruimtevaarttechnologie. De unieke combinatie van eigenschappen maakt KEVLAR® de eerste keuze voor een toenemend aantal toepassingen waarbij gewichtsbesparing, extra sterkte en corrosiebestendigheid belangrijke verbeteringen in veiligheid en efficiëntie betekenen. Bij de SP Sport Maxx TT is KEVLAR® Engineered Elastomer (EE) gebruikt in de apex van de band - een innovatie in bandentechnologie. De toevoeging van KEVLAR® EE aan de apex (de verbinding tussen de hiel en de wang van de band), zorgt voor een stijvere bandwang die beter bestand is tegen torsie, belasting en warmte. Bovendien garandeert het een verbeterde stabiliteit in bochten evenals een beter wegcontact en meer stuurprecisie.

Compound met nanopartikels uit de autosport
Nanopartikels worden alom beschouwd als belangrijke bouwstenen bij de productie van ultra high-tech materialen. Indrukwekkende voorbeelden zijn de op nanopartikels gebaseerde materialen die synthetisch zijn aangepast en harder zijn dan diamant.

Het gebruik van een compound uit de autosport en vulstoffen met een partikelgrootte van minder dan 100 nanometer - een nanometer is een miljoenste millimeter - zorgt bij de SP Sport Maxx TT voor een betere hechting van de vulstof aan de rubbermatrix en een vergroting van de oppervlakte, die op zijn beurt weer betere prestaties biedt qua slijtage en adhesie. De concrete voordelen zijn talrijk: meer grip en remvermogen op droog en nat en een langere levensduur.

Touch Technology - voel de weg
De auto onder controle hebben, is de essentie van rijplezier. Als je als bestuurder de relevante informatie op het juiste moment krijgt, kun je adequaat handelen. Het beste contact met de weg op het juiste moment biedt Dunlop's ultra high performance band SP Sport Maxx TT met Touch Technology. Dat zorgt voor een uitstekende tweeweg communicatie en dat betekent dat autoliefhebbers zich kunnen concentreren op de essentie: rijplezier.

DunlopŽs Touch Technology combineert een aantal geavanceerde bandentechnologieën zoals Multi Radius Profiel Technology (MRT), een speciaal velgzittingsysteem, een vlakkere bandencontour en een asymmetrisch profielontwerp met een variabel negatief profielaandeel.

Dunlop Multi Radius Profiel Technology (MRT)
Het stijvere profielpatroon is gebaseerd op de Dunlop Multi Radius Technology (MRT). Het profielpatroon wordt bij conventionele banden ontwikkeld op basis van drie verschillende radii. Het Dunlop MRT ontwerp gebruikt tien verschillende radii en is daarom veel nauwkeuriger. De drukverdeling binnen de band is veel effectiever onder controle te houden. Het resultaat is een significant betere controle over het contactvlak onder verschillende rijomstandigheden. De vorm van de band verandert veel geleidelijker tijdens de overgang van rechtuitrijden naar het nemen van een bocht. En dat zorgt voor preciezere en meer progressieve reacties.

Vlakkere loopvlakcontour
De nieuwe generatie Dunlop banden beschikt over een plattere loopvlakcontour met een vier tot acht procent groter contactvlak, afhankelijk van de maat en het type. Een vlakkere loopvlakcontour met een groter contactvlak zorgt voor betere impulsen, meer stabiliteit en een verbeterd wegcontact, waardoor de banden sneller en nauwkeuriger reageren.

Asymmetrisch Profielontwerp en Variabel Negatief Profielaandeel Het asymmetrische profielontwerp met variabel negatief profielaandeel biedt meer weerstand tegen aquaplaning. De rondlopende centrale rib verbetert de stabiliteit en de precisie. De asymmetrische profielgroeven verbeteren de grip op natte en droge wegdekken. De massieve buitenste schouderblokken bieden uitmuntende controle in bochten. Automobilisten ondervinden een rustiger rijgedrag in rechte lijn en tijdens pittig bochtenwerk.

Speciaal velgzittingsysteem
Een speciaal velgzittingsysteem, dat de verbinding tussen band en velg versterkt, biedt meer controle en geeft een nauwkeuriger stuurgevoel. De hechtere band tussen band en velg biedt een verbeterde controle en levert extra gevoel bij het wegcontact.

Als Touch Technology banden het wegdek raken, bieden ze een superieur niveau van wegcontact. Automobilisten voelen dat wegcontact met hun hele lichaam tijdens het rijden. Het binnenoor, verantwoordelijk voor het evenwicht, interpreteert de balans van de auto. Als de auto niet de optimale balans heeft, zal de bestuurder dat voelen en corrigeren. Als de hand van de bestuurder het stuurwiel vasthoudt, voelt hij de weerstand - minder weerstand betekent minder grip. Via de stoel ontvangt de bestuurder signalen omdat die verbonden is met de ophanging van de voor- en achteras en zo ook weer met de banden. Er is ook contact met de weg via de pedalen, want de bestuurder kan het gripniveau voelen tijdens het remmen. Het gehele Dunlop rijgevoel wordt tastbaarder omdat de bestuurder meer vitale informatie doorkrijgt en dat maakt het autorijden anders.

Profielontworp voor beter wegcontact en stuurprecisie De SP Sport Maxx TT beschikt over brede, massieve profielblokken in de buitenschouder met een hoog groefvolume in het centrale deel van het profiel en stijvere blokken aan de binnenkant, die talrijke voordelen voor de bestuurder opleveren: betere grip op nat en droog, verbeterde stabiliteit in bochten, hogere weerstand tegen aquaplaning en meer stabiliteit op hoge snelheden.

De SP Sport Maxx TT presteert ook buitengewoon goed in vergelijking met zijn belangrijkste concurrenten en laat ze in vrijwel alle prestatietests achter zich. Het meest opmerkelijk is het verschil bij de vergelijkingen op het gebied van handling op droog en nat en aquaplaning.

"Dunlop's ultra high performance banden zijn al lange tijd de maatstaf in het sportieve segment. Bij Dunlop zijn we gedreven om innovaties in bandentechnologie te ontwikkelen en we zijn daarom trots dat we de nieuwe SP Sport Maxx TT met KEVLAR® technologie kunnen introduceren, omdat het een bevestiging van onze innovatieve kracht is," zegt Frédéric Schilling, Brand Directeur van Dunlop Europa, het Midden Oosten en Afrika. Hij vult aan: "de SP Sport Maxx TT biedt sportieve automobilisten zo veel redenen om meer van het autorijden te genieten: meer controle, betere handling, meer stabiliteit in bochten en een beter contact met de weg - uiterste precisie is niet langer het privilege van autocoureurs... met de Sport Maxx TT kan een alledaags rit in alledaagse omstandigheden net zo precies en prettig zijn."

"DuPont is erg enthousiast over deze nieuwe toepassing van Kevlar® Engineered Elastomer in de Dunlop Sport Maxx TT band. Het is een echte innovatie in bandentechnologie", aldus Richard Brooks, Global Automotive Marketing Manager voor Dupont Advanced Fiber Systems business.

Beschikbaarheid Dunlop SP Sport Maxx TT
De Dunlop SP Sport Maxx TT is verkrijgbaar in 15 maten:

205/50ZR17 93 Y XL
215/50ZR17 91 Y
215/45ZR17 91 Y XL
225/55ZR17 101 Y XL
225/50ZR17 98 Y XL
225/45ZR17 91 Y
225/45ZR17 94 Y XL
235/45ZR17 94 Y
235/45ZR17 98 Y XL
245/40ZR17 91 Y
225/40ZR18 92 Y XL
235/40ZR18 95 Y XL
245/40ZR18 93 Y
245/40ZR18 97 Y XL
255/35ZR18 94 Y XL

Over Dunlop
Dunlop is een van 's werelds toonaangevende fabrikanten van high performance en ultra high performance banden met een indrukwekkende staat van dienst op autosportgebied. Dunlop's enorme race-ervaring heeft geleid tot innovatieve technologieën voor normale wegbanden. Voortdurend op zoek naar het vergroten van het rijplezier, levert Dunlop alle typen automobilisten de nieuwste technieken, inclusief banden met RunOnFlat technologie, die worden toegepast op de veelvuldig onderscheiden modellen als de BMW 1-Serie, 3-Serie, 5-Serie en X5. Veel toonaangevende automerken passen Dunlop banden in eerste montage toe, waaronder premium sportwagens van Alfa Romeo, AMG, Audi, Bentley, BMW, Jaguar, Lexus, Mercedes-Benz, Porsche en TVR.

Kijk voor meer informatie over Dunlop op www.dunlop.nl

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Ed van Proosdij, Sales Support Manager Dunlop Banden, tel. 030-6015913

DuPont en KEVLAR® zijn geregistreerde merken van E.I. du Pont de Nemours and Company.


---- --
Persinformatie

Dunlop Sport Maxx TT met Kevlar® technologie

DuPont Kevlar®, een van de meest revolutionaire synthetische vezels ter wereld, is nu ook toegepast op de volledige hielzone van de nieuwe Dunlop SP Sport Maxx TT band - een innovatie in bandentechnologie.

Sicilië, 10 maart 2008 - Het gebruik van Kevlar® Engineered Elastomer (EE) van DuPont op de volledige hielzone van de nieuwe Dunlop SP Sport Maxx TT betekent een doorbraak in bandentechnologie. Kevlar® EE is een samenstelling van para-aramide vezels, die uitstekend bestand is tegen bewerking, veroudering en temperatuurschommelingen.

De toevoeging van Kevlar® EE aan de compound van de apex (= de verbinding tussen de hiel en de wang van de band) zorgt voor een stijvere bandwang, die daardoor beter bestand is tegen torsie en samendrukking en het dynamisch gedrag aanzienlijk verbetert, vooral bij hogere temperaturen die typerend zijn voor een rollende band. Deze eigenschappen leiden tot extra stabiliteit bij het nemen van bochten evenals een verbeterd wegcontact en meer stuurprecisie.

Wat is Kevlar®

DuPont Kevlar® is een 'aramide', een naam die als afkorting dient voor aromatische polyamide. De juiste chemische samenstelling van Kevlar® is poly para-phenyleneterephthalamide, beter bekend als para-aramid. Aramide behoort tot de familie van nylons. Gewoon nylon heeft meestal niet de optimale structuur, dus het verschil met para-aramid is van groot belang. De aramide ring verschaft Kevlar thermische stabiliteit, terwijl de para-structuur voor hoge sterkte zorgt.

DuPont Kevlar® is dus een para-aramid vezel die verschillende vormen kan hebben en precies op maat gemaakt kan worden voor de consumenten- of industriële toepassing waarvoor hij nodig is. DuPont biedt Kevlar® aan in de vorm van de gesneden vezels die kunnen worden omgezet in garen of draad, matten of vezelpulp.

Het Kevlar® EE dat gebruikt wordt in de Dunlop Sport Maxx TT, is een technisch bewerkte vorm van Kevlar® pulp. Kevlar® pulp bestaat uit zeer fijngehakte vezels die kunnen worden gebruikt als speciale toevoeging om de eigenschappen van een materiaal te verbeteren met zijn uitmuntende sterkte en viscositeit onder zware belasting.

Wie heeft Kevlar® uitgevonden?

Wat ooit begon als het experiment door een vrouw met nieuwe polymeren in een laboratorium van DuPont in de jaren vijftig, is sindsdien uitgegroeid tot Kevlar® - een van de belangrijkste door de mens gemaakte vezels ooit uitgevonden. Het is vijf keer zo sterk als staal bij hetzelfde gewicht en Kevlar® wordt vandaag de dag gebruikt in een veelvoud aan toepassingen, van kogelvrije vesten tot kabels voor onder water, parachutes, ruimtevaartuigen en met lancering van de Dunlop SP Sport Maxx TT ook, voor de eerste keer, in de volledige hielzone van een band.

Over Dunlop
Dunlop is een van 's werelds toonaangevende fabrikanten van high performance en ultra high performance banden met een indrukwekkende staat van dienst op autosportgebied. Dunlop's enorme race-ervaring heeft geleid tot innovatieve technologieën voor normale wegbanden. Voortdurend op zoek naar het vergroten van het rijplezier, levert Dunlop alle typen automobilisten de nieuwste technieken, inclusief banden met RunOnFlat technologie, die oa worden toegepast op de meeste BMW types. Veel toonaangevende automerken passen Dunlop banden in eerste montage toe, waaronder premium sportwagens van Alfa Romeo, AMG, Audi, Bentley, BMW, Jaguar, Lexus, Mercedes-Benz en Porsche.

Kijk voor meer informatie over Dunlop op www.dunlop.nl

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Ed van Proosdij, Sales Support Manager Dunlop Banden, tel. 030-6015913 Over DuPont
DuPont is een wetenschappelijk bedrijf, opgericht in 1802. DuPont richt zich op de ontwikkeling van materialen die een beter, veiliger en gezonder leven bieden voor mensen. De onderneming is actief in 70 landen en biedt een reeks van innovatieve producten aan voor de landbouw, de voedingsindustrie, elektronica-industrie, communicatiebranche, beveiliging, de bouw, transport en kledingindustrie.

Kijk voor meer informatie over DuPont Kevlar®, op www.kevlar.com

DuPont en KEVLAR® zijn geregistreerde merken van E.I. du Pont de Nemours and Company.


---- --