Groningen heeft Gemeentelijke Basisadministratie op orde
De Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (GBA) in
Groningen is op orde. De gemeente voldoet aan alle eisen. Dat blijkt
uit een externe audit: een periodieke controle op de gegevens, de
procesbeveiliging en de bescherming van de geregistreerden in de GBA.
De GBA is één van de belangrijkste gegevensverzamelingen bij de
overheid. In de komende jaren groeit de GBA zelfs uit tot dé
basisregistratie van persoonsgegevens in Nederland. Andere
overheidsinstellingen worden verplicht om dezelfde gegevens te
gebruiken. Zo wil de overheid fraude bestrijden, efficiënter werken en
bureaucratie voor burgers verminderen. Daarvoor heeft het Rijk
scherpere eisen gesteld aan de kwaliteit van de GBA. De gemeente
voldoet daar ruimschoots aan.
De audit is in oktober 2007 uitgevoerd door KEMA Quality BV. De
onderzoekers controleerden driehonderd willekeurige persoonslijsten en
twintig specifieke persoonslijsten op fouten aan de hand van eisen uit
wet- en regelgeving. Daarnaast namen zij back-up en
uitwijkingsmogelijkheden, informatiebeveiliging, privacyvoorzieningen
en vooral de bescherming van de persoonlijke levenssfeer onder de
loep. De audit vindt eens in de drie jaar plaats.
Gemeente Groningen