Brussel, 10 maart 2008
Beste consumentencampagne van het jaar: commissaris Kuneva maakt winnaar
bekend aan de vooravond van de Europese Consumentendag
Vandaag, in de aanloop naar de Europese Consumentendag op 15 maart, maakt
commissaris Meglena Kuneva de winnaar bekend van de voor het eerst gehouden
wedstrijd "beste consumentencampagne van het jaar". De eerste prijs gaat
naar Finland voor een dynamisch webspel om jonge consumenten te informeren
over hun rechten en verantwoordelijkheden als onlinekopers. Speciale prijzen
gingen naar Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Hongarije, Estland en
Noorwegen voor campagnes die uitblonken in de vernieuwende en doeltreffende
manier waarop zij de consumentenrechten onder de aandacht brachten. De
Europese winnaar werd geselecteerd uit de beste nationale
consumentencampagnes, over zo uiteenlopende onderwerpen als financiële
diensten, rechten van vliegtuigpassagiers, sms-leningen, internetwinkelen,
levensmiddeleninformatie en kinderen als consumenten. Commissaris Kuneva
ontvangt alle nationale winnaars tijdens de officiële prijsuitreiking
vanmiddag in de Koninginnegalerij in het centrum van Brussel, waar om 14.00
uur een ontmoeting met de pers zal plaatsvinden en waar alle campagnes aan
het publiek worden voorgesteld.
Commissaris Kuneva zei: 'In de aanloop naar de Europese Consumentendag
heb ik voor de 490 miljoen consumenten in Europa een boodschap: "U
hebt duidelijke rechten. Aarzel dus niet daarvan gebruik te maken. De
consumenten zijn de drijvende kracht achter de markt. Zij jagen de
concurrentie aan. Wees dus niet bang om te kiezen, van leverancier te
veranderen, kritisch te zijn en verhaal te halen." Ik ben blij dat er
in de lidstaten zo veel gedaan wordt om deze boodschap uit te dragen,
getuige deze zeer indrukwekkende campagnes.'
Selectie van de beste nationale campagnes
Ter voorbereiding op de Consumentendag werden de lidstaten (en
Noorwegen en IJsland) uitgenodigd nationale wedstrijden voor de beste
consumentencampagne van het jaar te houden en de Commissie de winnaars
voor te dragen voor de grote Europese finale. Deze Europese wedstrijd
was een goede gelegenheid om het werk van de onafhankelijke nationale
organisaties ter bevordering van de consumentenrechten de erkenning te
geven die het verdient. Ook bood het de lidstaten de mogelijkheid de
meest relevante consumentenproblemen voor hun burgers onder de
aandacht te brengen en ideeën uit te wisselen over hoe het publiek
beter bewust kan worden gemaakt van consumentenrechten. De wedstrijden
werden op nationaal niveau gecoördineerd door de Europese Consumenten
Centra (ECC). De winnende campagnes zorgden voor een brede
verspreiding van de boodschap dat consumenten in hun dagelijkse
transacties "hun rechten moeten kennen en er ook gebruik van moeten
maken". Om deze boodschap uit te dragen werd gebruikt gemaakt van een
indrukwekkende verscheidenheid aan onderwerpen en methoden.
De finalisten
De Europese winnaars werden door een onafhankelijke jury geselecteerd
op grond van de originaliteit, relevantie en doeltreffendheid van hun
campagnes.
De eerste prijs ging naar Finland (het Finse Consumentenbureau) voor
"Galactor en de codekrakers". Deze campagne was erop gericht jonge
volwassenen via een eigentijds en stimulerend webspel te informeren
over hun rechten en verantwoordelijkheden als consument, met name in
verband met internet- en mobiel winkelen. Vanwege haar succes werd de
campagne in een aantal andere lidstaten overgenomen.
De campagne van het Verenigd Koninkrijk won de originaliteitsprijs met
haar "Consumer Challenge Quiz", bedoeld om jonge mensen met
leermoeilijkheden te helpen beter geïnformeerde en zelfverzekerde
consumenten te worden. Ierland kreeg de prijs in de categorie beste
financiële campagne voor de opvallende promotie van een website over
financiële dienstverlening aan particulieren, bedoeld om consumenten
te helpen beter geïnformeerde beslissingen op dit gebied te nemen. De
prijs voor de beste campagne voor kinderen ging naar Hongarije voor
een landelijke tekenwedstrijd voor lagere scholen, waarin drie
consumententhema's centraal stonden. Eervolle vermeldingen gingen naar
Noorwegen voor de "iTunes"-campagne en naar Estland voor de campagne
"Neem verantwoorde kredietbeslissingen", die door een onafhankelijke
bank werd gevoerd.
De Consumentendag vieren met de consumenten
Commissaris Kuneva zal vandaag een tentoonstelling openen van alle
nationale campagnes in de Koninginnegalerij in het centrum van
Brussel. Om 14.00 uur is er een ontmoeting met de pers. De
tentoonstelling duurt van 10 tot 11 maart, zodat het winkelend publiek
kan leren van de door de campagnes uitgedragen boodschappen. Vanmiddag
zal de commissaris in de Koninginnegalerij tijdens een officiële
plechtigheid in aanwezigheid van diverse belanghebbenden ook de
prijzen aan de winnaars uitreiken.
Voor informatie over de winnende Europese en nationale campagnes, zie:
http://ec.europa.eu/consumers/ecd/index_en.htm
Voor meer informatie, zie:
http://ec.europa.eu/consumers/index_nl.htm
European Union