KLM

KLM Engineering & Maintenance loopt voorop met nieuw, milieuvriendelijk verfsysteem

AMSTELVEEN, 10 MAART 2008 KLM Engineering & Maintenance heeft in samenwerking met de Duitse verfleverancier Mankiewicz een duurzame verfmethode ontwikkeld. Het aanbrengen van dunnere lagen zorgt voor gewichtsvermindering van maar liefst 15 %. Hierdoor verbruikt het toestel minder brandstof en is de CO2 uitstoot lager. Het feit dat oppervlak gladder is na aanbrengen van de dunnere laag draagt hier ook aan bij.

De verf is niet alleen chromaatvrij, maar het ontvetten van toestellen kan bovendien hoofdzakelijk met water en zeep gebeuren. Hierdoor wordt het gebruik van schadelijke oplosmiddelen aanzienlijk teruggebracht. De methode levert ook tijdbesparing op. Door de nieuwe verf is de droogtijd van de verf korter en zijn er minder manuren nodig. Afhankelijk van het vliegtuigtype is de statijd met een tot twee dagen korter. Ook worden kosten bespaard doordat minder verf nodig is

Samen met verfleverancier Mankiewicz testte KLM E&M het systeem uitgebreid in de laboratoria van de Duitse fabrikant. Daarna voerde het decoratiepersoneel van E&M uitgebreide praktijktesten en -trainingen uit. Inmiddels is er een 747 in volledige vrachtuitvoering en zijn er al drie 737's volgens de nieuwe methode gespoten. Komende maand volgen er nog vier. KLM E&M is de enige maatschappij die dit milieuvriendelijke en kostenbesparende systeem aanbiedt.

Bij KLM E&M gaan innovatie en duurzaam ondernemen hand in hand. Deze 'groene' verfmethode is slechts één van KLM's initiatieven om milieubelasting terug te dringen. Zo heeft het bedrijf in 2007 bindende afspraken met het WNF gemaakt om haar CO2-uitstoot te verminderen met 3% in 2012 en met 17% in 2020. Naast een grootschalig vlootvernieuwingsprogramma lanceerde KLM onlangs een CO2-compensatieservice voor passagiers.