Nieuwe Mercedes-Benz SL 63 AMG Safety Car en C 63 AMG Estate Medical Car
debuteren bij GP Australië
(3/10/2008)
Voor de start van het nieuwe Formule 1-seizoen heeft Mercedes-AMG, de
performance-afdeling van Mercedes-Benz, een nieuwe officiële
F1-Safety Car en een nieuwe F1 Medical Car ontwikkeld. De Safety Car
is gebaseerd op de SL 63 AMG, terwijl de C 63 AMG Estate de basis
vormde voor de Medical Car.
Tijdens alle 18 Formule 1-Grands Prix zorgen deze autoâs voor de
veiligheid van de deelnemers. Aanstaand weekeinde komen de autoâs bij
de Formule 1-Grand Prix van Australië voor de eerste maal in actie.
Het specialistische ontwikkelingsteam van AMG en de PERFORMANCE STUDIO
zijn verantwoordelijk voor ontwikkeling, productie en onderhoud van de
autoâs.
De officiële F1-Safety Car komt direct in actie wanneer de veiligheid
tijdens een race in gevaar is vanwege ongevallen, slechte
weersomstandigheden of andere onverwachte situaties. Na een instructie
van de wedstrijdleiding vangt de bestuurder van de Safety Car, Bernd
Mayländer, de kop van het Formule 1-veld op en leidt de coureurs dan
veilig over het circuit. Snelle rondetijden zijn een must voor de
Safety Car, omdat de gevoelige Formule 1-motoren anders oververhit
zouden raken en de banden en remmen dan te veel afkoelen.
De 36-jarige Mayländer bestuurt dit seizoen een nieuwe Safety Car, de
SL 63 AMG. Deze krachtige roadster, die onlangs tijdens de Autosalon
van Genève werd gepresenteerd, is uitstekend geschikt voor zijn
uitdagende taak: de 6,2-liter AMG V8-motor heeft een vermogen van 386
kW/525 pk en accelereert van 0-100 km/u in 4,6 seconden. Een nieuw
ontwikkeld AMG sportuitlaatsysteem met grotere pijpen en nieuwe
einddempers zorgt ervoor dat de AMG motor nog beter kan ademen.
Racefans langs het circuit en TV-kijkers thuis kunnen genieten van het
speciale geluid van de auto.
Extra koeling en krachtige composietremmen
Voor een zo groot mogelijke betrouwbaarheid, zelfs bij tropische
temperaturen, is de auto voorzien van forse extra koelers voor de
motor- en versnellingsbakolie, het koelwater en de stuurbekrachtiging.
Met de nieuwe AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps sportversnellingsbak kan
er worden geschakeld in 100 milliseconden. De combinatie van een
drietraps ESP en een sperdifferentieel op de achterwielen met 30
procent sperwerking zorgt voor de grootst mogelijke tractie onder alle
omstandigheden. De auto is rondom voorzien van geperforeerde,
zelfventilerende remschijven van composietmateriaal in de maten 390 x
36 mm voor en 360 x 26 mm achter.
Net zoals de vorige Safety Car, die op de CLK 63 AMG gebaseerd was, is
ook de SL 63 AMG Safety Car lichter dan de normale productieversie,
ondanks een groter remsysteem, extra koeling, het verlichtingssysteem
en de ingebouwde communicatieapparatuur. De gewichtsbesparing werd
onder meer bereikt door de motorkap, de voor- en achterkant, de
voorspatborden en de achterklep te maken van kunststof die versterkt
is met koolstofvezels. Omdat de Safety Car altijd gesloten is, kon het
mechaniek van het Variodak worden verwijderd. Ook de geluidsisolatie
werd verwijderd. Zo werd het gewicht met 220 kg verminderd tot slechts
1.750 kilogram met volle tank, de inzittenden niet meegerekend.
Behalve door de lampen op het dak en de F1-logoâs onderscheidt de
officiële Safety Car zich van de normale SL 63 AMG door een gewijzigd
front met grotere koelopeningen en een andere diffusor aan de
achterkant. De witte LED-knipperlichten in de koplampen werken altijd
wanneer de auto rijdt. Nieuw is de nummerplaat met âSafety
Carâ-opschrift, die is verlicht met 672 LEDâs voor een betere
zichtbaarheid, zelfs bij zeer slecht weer. In het interieur bevinden
zich twee AMG sportstoelen met vierpunts harnasgordels en een AMG
sportstuurwiel met een doorsnede van 365 mm en een vlakke onderkant.
In de middenconsole zijn twee monitoren aangebracht, waarop het
verloop van de race kan worden gevolgd. Via een mobilofoonsysteem kan
de bemanning in contact blijven met de wedstrijdleiding. Een rolbeugel
zorgt voor bescherming van de inzittenden en stabiliteit van de auto.
C 63 AMG Estate: de nieuwe Medical Car in de Formule 1
Naast de SL 63 AMG Safety Car beleeft nog een andere AMG uitvoering
zijn debuut bij de eerste Grand Prix van het seizoen in Melbourne, de
C 63 AMG Estate Official F1 Medical Car. Bij de start van elke Grand
Prix rijdt deze AMG Estate gedurende de eerste ronde achter het
Formule 1-veld aan. Dit gebeurt omdat de eerste ronde een bijzonder
kritische fase in de race is, waarin alle rijders nog dicht bij elkaar
zitten. Ook wanneer er tijdens de race een ongeval plaatsvindt, is de
Medical Car de eerste auto die de baan op gestuurd wordt. De C 63 AMG
Estate Medical Car wordt aangedreven door een 6,3-liter AMG V8-motor,
goed voor een vermogen van 336 kW/457 pk en een koppel van 600 Nm. Er
is een AMG SPEEDSHIFT 7G-TRONIC PLUS-transmissie ingebouwd.
De Medical Car wordt bestuurd door Dr. Jacques Tropenat (Frankrijk),
medicus en amateurcoureur. Zijn bijrijder is Dr. Gary Hartstein
(België), de officiele hoofdarts voor de Formule 1. Evenals de twee
medisch assistenten achterin zitten zij in AMG sportstoelen met
vierpuntsgordels.
Acht generaties AMG Safety Cars sinds 1996
Al in 1984 werd af en toe een AMG E-Klasse Coupé als Medical Car
ingezet. Sinds twaalf jaar levert AMG de officiële Safety Car voor de
Formule 1. Ook de Medical Car wordt sindsdien onafgebroken door AMG
geleverd.
Alle AMG Safety Cars op een rij:
1996 C 36 AMG (W 202)
1997: CLK 55 AMG (C 208)
2000: CL 55 AMG (C 215)
2001: SL 55 AMG (R 230)
2003: CLK 55 AMG (C 209)
2004: SLK 55 AMG (R 171)
2006: CLK 63 AMG (C 209)
2008: SL 63 AMG (R 230)
Alle AMG Medical Cars op een rij:
1996: C 36 AMG (W 202)
1997: E 60 AMG (W 212) vanaf de Grand Prix in Imola
1998: C 55 AMG (S 202)
2001: C 32 AMG (S 203)
2004: C 55 AMG (S 203)
2008: C 63 AMG (S 204)
AutoRai