GM Hybridesysteem van de volgende generatie aangekondigd in Genève
(3/10/2008)
Als een nieuw essentieel onderdeel van zijn algemeen globaal beleid om
het brandstofrendement te verbeteren en het olieverbruik en de
uitstoot van CO2 te verlagen kondigde Rick Wagoner, CEO van General
Motors, vorige week de tweede generatie van GMâs hybridesysteem aan,
dat door een nieuwe, krachtigere lithium-ionaccu zal worden
aangedreven.
Hitachi Vehicle Energy Ltd., een dochtermaatschappij van het in Tokio
gevestigde Hitachi Ltd., zal een geavanceerde lithium-ionaccu leveren
waarmee het GM hybridesysteem van de volgende generatie bijna driemaal
krachtiger wordt dan het systeem dat het vervangt. Auto's en
vrachtwagens zullen met het systeem hun algemeen brandstofverbruik
naar verwachting tot 20 procent zien dalen, afhankelijk van motor en
gebruik.
âDit nieuwe systeem is alweer een belangrijke stap voorwaarts in onze
brede strategie om het brandstofverbruik en de uitstoot van voertuigen
te verlagen,â zei Wagoner op de 78ste Internationale Auto Salon van
Genève.
Het GM hybridesysteem van de volgende generatie bouwt voort op de
succesvolle hybridetechnologie van riem-wisselstroomdynamo-starter,
die op dit ogenblik wordt aangeboden in de Saturn Vue, Saturn Aura en
Chevrolet Malibu. "Door deze beproefde technologie verder te
ontwikkelen," zei Wagoner, "zal GM in staat zijn het GM hybridesysteem
op een meer rendabele manier te produceren en ruimer aanwezig te zijn
in GM's wereldwijde gamma."
âOm een reële gunstige impact te hebben op olieverbruik, olie-invoer
en CO2-uitstoot, moeten de geavanceerde technologieën voldoende
betaalbaar blijven om serievoertuigen aan te drijven,â zei hij. âWe
zijn van plan om deze hybridetechnologie van de volgende generatie
wereldwijd aan te bieden voor al onze merken en op alle markten, te
beginnen met Noord-Amerika in 2010, en we verwachten dat we
uiteindelijk meer dan 100.000 stuks per jaar aan de man zullen kunnen
brengen.â
Het GM hybridesysteem van de volgende generatie zal een aanvulling
vormen op het veelgeprezen Two-Mode hybridesysteem van GM als
onderdeel van het gamma van geavanceerde krachtbronnen van de
onderneming. Het Two-Mode hybridesysteem werd voor het eerst in 2007
toegepast in de Chevrolet Tahoe en de GMC Yukon en zal dit jaar worden
aangeboden in de grote SUV Cadillac Escalade en de grote pick-ups
Chevrolet Silverado en GMC Sierra. De eerste voorwielaangedreven
toepassing van het Two-Mode hybridesysteem zal in de Saturn Vue Green
Line in 2009 voor het eerst op de markt worden gebracht.
Dankzij het hoger vermogen van de lithium-ionaccu zal het GM
hybridesysteem van de volgende generatie kunnen worden toegepast in
een groot aantal wereldwijd aangeboden krachtbronnen, waaronder
atmosferische motoren, nieuwe turbomotoren met hoog rendement,
biobrandstofmotoren en dieselmotoren.
Deze technologie wordt aan het publiek voorgesteld in de Saab 9-X
BioPower Hybrid concept-car, die nu zijn debuut maakt op de Auto Salon
van Genève. De concept-Saab stoot slechts 117 g CO2/km uit met een
verwacht gemiddeld benzineverbruik van slechts 4,9 l/100 km.
Het GM hybridesysteem van de volgende generatie optimaliseert het
brandstofrendement en vermindert de uitstoot door:
⢠de motor in vrijloop uit te schakelen
⢠kortstondig op uitsluitend elektrische aandrijving over te
schakelen
⢠met een krachtige elektromotor het motorrendement te verbeteren
⢠de brandstoftoevoer nog meer af te sluiten tijdens het vertragen
⢠regeneratief remmen te optimaliseren om meer energie terug te
winnen
⢠de hybride accu op een intelligente wijze weer op te laden
Voor extra energiebesparing kan ook voor een geavanceerde
6-trapsautomaat worden gekozen, afhankelijk van het gebruik van het
voertuig.
Het huidige GM hybridesysteem werd in 2006 voor het eerst op de markt
gebracht met de Saturn Vue Green Line SUV, die in de VS de goedkoopste
hybride SUV blijft met een aanbevolen verkoopprijs vanaf 25.995
dollar. Shanghai GM maakte in januari bekend dat de Buick LaCrosse
Eco-Hybrid berline de eerste toepassing van het huidige GM
hybridesysteem in de regio Azië-Stille Oceaan wordt.
Voor het einde van 2008 zal GM in Noord-Amerika acht en wereldwijd
negen hybridemodellen aanbieden. Gedurende de volgende vier jaar zal
GM 16 nieuwe hybridevoertuigen op de markt brengen.
AutoRai