abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
10 maart 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2008/2022 2070812280
Onderwerp
kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid Cramer over de aanleg van een
spoorlijn Breda-Utrecht.
1. Kent u de berichten 'Spoor Breda-Utrecht' en 'Spoorlijn ligt er binnen twintig jaar'?
1. Ja.
2. Kunt u de Kamer, vóór de behandeling van het MIRT, informeren over de resultaten
van de studie die thans wordt gedaan naar de vraag of de conclusies van de
verkennende studie corridor Breda-Utrecht (BRUT) uit 1999 betreffende deze nieuwe
spoorlijn nog steeds geldig zijn?
2. Door mijn ministerie is recent geen onderzoek gedaan naar de mogelijkheid van een
spoorlijn Breda - Utrecht en ik kan u de gevraagde resultaten dan ook niet overleggen.
In de startnotitie A27 Lunetten - Hooipolder van september 2007 is aangegeven dat
de conclusies van het onderzoek uit 1999 nog eens bezien zouden worden op basis
van actualisatie van (gebruiks)gegevens. Dat onderzoek gaat starten op grond van de
MER-richtlijnen die in voorbereiding zijn. Deze MER-richtlijnen zal ik dit voorjaar
vaststellen conform de procedure volgens de Wet Milieubeheer. Ik wacht verder
resultaten af van de nu lopende private studie van BAM Rail; mocht het voorgaande
vervoergegevens opleveren die tot andere inzichten leiden, dan zal ik met de
betrokken partijen in overleg gaan en de resultaten aan u melden.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGP-2008/2022
3. Bent u bereid in deze studie niet alleen de actualisatie van de (gebruiks)cijfers te
betrekken maar ook de rol die deze verbinding kan spelen als mogelijke
omleidingsroute bij calamiteiten voor de HSL-Zuid, als route voor goederenvervoer en
de kansen op deze corridor voor de realisatie van een NS-regiopoort?
3. Zie het antwoord op vraag 2.
4. Deelt u de mening dat de verbetering van de A27 kansen biedt voor de realisatie van
de spoorlijn Breda-Utrecht, door onder meer de relatief geringe meerkosten bij
gelijktijdige realisatie?
4. Het lijkt mij aannemelijk dat de kosten van de aanleg van een geheel nieuwe spoorlijn
aanzienlijk lager zullen uitvallen, wanneer er werk met werk gemaakt kan worden
door combinatie van werkzaamheden met de verbreding van de A27. Desondanks zal
er sprake zijn van hoge kosten. Door de wethouder van de gemeente Breda is een
bedrag van `een paar miljard' genoemd en ook dat lijkt mij een aannemelijke
inschatting. Mijn verwachting is overigens dat de nu lopende studie niet alleen de
kosten van de spoorlijn berekent, maar ook aangeeft dat een aanzienlijk deel van de
kosten te dekken is uit inzet van PPS-mogelijkheden en inbreng van overheden
vanwege combinatie met mogelijke light railinitiatieven. Op basis van de LMCA spoor
heb ik overigens prioriteit gegeven aan vier andere corridors; dat betekent dat
beschikbaar komende middelen voor deze vier corridors zullen worden ingezet. Binnen
mijn begroting is geen dekking voor de aanleg van de nieuwe spoorweg voorzien; dat
betekent dat elke inzet van middelen voor Breda - Utrecht direct ten koste gaat van
andere spoorlijnen.
5. Kunt u een globale inschatting geven van de benodigde investeringen voor een
dergelijke spoorverbinding in het geval dat deze zou worden gecombineerd met het
A27 project (bijvoorbeeld door het combineren van kunstwerken) en in het geval dat
deze los van het A27-project zou worden ontwikkeld?
5. Nee. Deze gegevens zijn niet beschikbaar, zolang de private partij haar onderzoek nog
niet heeft afgerond.
6. Bent u bereid in het MER A27 Utrecht-Hooipolder één of meer alternatieven op te
nemen waarin een spoorlijn wordt gerealiseerd, bijvoorbeeld als onderdeel van het
Meest Milieuvriendelijk Alternatief? Zo neen, waarom niet?
6. In het kader van het OTB/MER voor de A27 Lunetten - Hooipolder zullen de
gebruikscijfers voor een spoorlijn worden geactualiseerd. Indien een spoorverbinding
de verkeersproblemen op de A27 kan oplossen, wordt dit als alternatief opgenomen.
---
VENW/DGP-2008/2022
Op grond van de gegevens uit 1999 lijkt dat niet waarschijnlijk. In de verdere
uitwerking van het project wordt overigens wel gewerkt aan verbetering van het
openbaar vervoer tussen Breda en Utrecht, waarbij vooral aan de Interliner gedacht
wordt. Hiervoor zijn inmiddels al betere haltevoorzieningen, overstappunten en een
transferpunt bij Werkendam gerealiseerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat