Radboud Universiteit Nijmegen


Nijmeegse leraren in opleiding maken lesbrieven over de provincie

Vier kersverse docenten kunstgeschiedenis/ckv hebben tijdens hun educatieve masteropleiding tot leraar aan de Radboud Universiteit Nijmegen een lesbrief geschreven over de kunstcollectie van de provincie Gelderland. De lesbrief is bedoeld voor scholieren van de bovenbouw havo en vwo. De lesbrief is bij de provincie in zodanig goede aarde gevallen, dat besloten is om het leermateriaal ook daadwerkelijk uit te geven. In de maand maart bezorgen de statenleden van Gelderland de lesbrieven bij de scholen in hun woonplaatsen.

Hanneke de Jong, Anneke Welle, Marieke Kraft en Sanne Lusink zijn de samenstellers van de lesbrief. Samen maakten ze een lesbrief over de kunstcollectie van de provincie Gelderland. Leerlingen krijgen de opdracht om in groepjes van drie een tentoonstelling te maken over de Gelderse kunstcollectie, ter ere van het afscheid van de collectiebeheerder die met pensioen gaat. Scholieren krijgen daarvoor achtergrondmateriaal aangereikt over de uit meer dan 3000 kunstwerken bestaande collectie, in de vorm van teksten over en afbeeldingen van de kunstwerken.

Een brief van de provincie en een rondleiding door het Huis der Provincie zijn aanvullingen op de opdracht die ervoor moeten zorgen dat de leerlingen gemotiveerd raken, zich persoonlijk aangesproken voelen en actief aan de slag gaan met het materiaal. Doel van het project is de leerlingen te interesseren voor kunstwerken van de provincie, inzicht te geven in de collectievorming en het kunstbeleid van de provincie Gelderland, hen vertrouwd te maken met het werk van een collectiebeheerder en ze algemene en kunstbeschouwelijke vaardigheden bij te brengen, zoals het selecteren en categoriseren en structureren van informatie.

Instituut voor Leraar en School
De vier studenten, die intussen allemaal gediplomeerd docent zijn, maakten deze lesbrief in hun educatieve masteropleiding aan het Instituut voor Leraar en School van de Radboud Universiteit. Jan de Vries en Harry Havekes verzorgen de educatieve eenjarige master voor masterstudenten geschiedenis en kunstgeschiedenis. Ze leiden jaarlijks zo'n twintig leraren op voor het algemeen voortgezet onderwijs in de genoemde vakken.

De helft van de opleiding bestaat uit het opdoen van praktijkervaring bij een stageschool. De andere helft wordt op het instituut ingevuld met vakken zoals vakdidactiek, onderwijskunde, leer- en ontwikkelingspsychologie. Een onderdeel van dat instituutsonderdeel richt zich op het ontwikkelen van educatief materiaal voor gebruik buiten de klas. Voor studenten geschiedenis is dat bijvoorbeeld politieke geschiedenis, toegespitst op de rol van de provincie. Voor kunstgeschiedenis/ckv is dat bijvoorbeeld omgevingsonderwijs of kunst in de openbare ruimte. Sinds dit jaar is ook maatschappijleer bij het project betrokken. Voor de toekomst wordt bekeken of aardrijkskunde ook mee gaat doen.

De opleiders van het ILS zijn in 2006 een samenwerking aangegaan met de provincie Gelderland voor het maken van educatief materiaal. Over en rondom het instituut provincie zijn veel educatieve onderwerpen te vinden. Studenten krijgen van de provincie informatie over allerlei provinciegelieerde onderwerpen en ze kunnen daaruit een thema kiezen voor het te ontwikkelen materiaal. Studenten brengen in het jaar twee keer een bezoek aan de provincie en leren zo meer over de werking van deze voor velen nog steeds onzichtbare bestuurslaag.

Hoewel studenten natuurlijk niet verplicht zijn om een provincieonderwerp te kiezen, doet driekwart dat wel. Zo verschijnen er elk half jaar zes tot acht lesbrieven over een provincieonderwerp. En de provincie heeft de mogelijkheid om lesmateriaal dat ze graag in het onderwijs gebruikt ziet, in overleg met de samenstellers te laten uitwerken en uitgeven. De studenten krijgen voor die uitwerking dan ook een financiële compensatie.

Een paar voorbeelden van lesbrieven:

* Provinciecode, moord vanwege grootschalig grondverkavelingsproject. Over provinciale besluitvorming en welke instituties er aan verschillende touwtjes trekken.
* Mysterie - besluitvormingsspel rond de hoogwaterproblematiek van 1995 waarbij verschillende instanties met verschillende bevoegdheden een rol hadden.

* Feodalisme in de middeleeuwen

* Vorming Nederlandse Staat na Unie van Utrecht en hoe verliep dat in Gelderland?

* Bataafse revolutie en hoe zat het op provincieniveau?
* Een spel over de geschiedeniscanon van de provincie Gelderland
* Inrichting van een tentoonstelling met en over de kunstcollectie van de provincie Gelderland

* Inrichting van diverse ruimten in het Huis der Provincie in Arnhem met werken uit de kunstcollectie

Presentatie/aanbieding in Nijmegen

Woensdag 12 maart om 13.30 uur biedt Willeke Tydings, statenlid voor de SP, de lesbrief Zndr**Ttl aan op het Dominicus College in Nijmegen.