Radboud Universiteit Nijmegen
Nijmeegse leraren in opleiding maken lesbrieven over de provincie
Vier kersverse docenten kunstgeschiedenis/ckv hebben tijdens hun
educatieve masteropleiding tot leraar aan de Radboud Universiteit
Nijmegen een lesbrief geschreven over de kunstcollectie van de
provincie Gelderland. De lesbrief is bedoeld voor scholieren van de
bovenbouw havo en vwo. De lesbrief is bij de provincie in zodanig
goede aarde gevallen, dat besloten is om het leermateriaal ook
daadwerkelijk uit te geven. In de maand maart bezorgen de statenleden
van Gelderland de lesbrieven bij de scholen in hun woonplaatsen.
Hanneke de Jong, Anneke Welle, Marieke Kraft en Sanne Lusink zijn de
samenstellers van de lesbrief. Samen maakten ze een lesbrief over de
kunstcollectie van de provincie Gelderland. Leerlingen krijgen de
opdracht om in groepjes van drie een tentoonstelling te maken over de
Gelderse kunstcollectie, ter ere van het afscheid van de
collectiebeheerder die met pensioen gaat. Scholieren krijgen daarvoor
achtergrondmateriaal aangereikt over de uit meer dan 3000 kunstwerken
bestaande collectie, in de vorm van teksten over en afbeeldingen van
de kunstwerken.
Een brief van de provincie en een rondleiding door het Huis der
Provincie zijn aanvullingen op de opdracht die ervoor moeten zorgen
dat de leerlingen gemotiveerd raken, zich persoonlijk aangesproken
voelen en actief aan de slag gaan met het materiaal. Doel van het
project is de leerlingen te interesseren voor kunstwerken van de
provincie, inzicht te geven in de collectievorming en het kunstbeleid
van de provincie Gelderland, hen vertrouwd te maken met het werk van
een collectiebeheerder en ze algemene en kunstbeschouwelijke
vaardigheden bij te brengen, zoals het selecteren en categoriseren en
structureren van informatie.
Instituut voor Leraar en School
De vier studenten, die intussen allemaal gediplomeerd docent zijn,
maakten deze lesbrief in hun educatieve masteropleiding aan het
Instituut voor Leraar en School van de Radboud Universiteit. Jan de
Vries en Harry Havekes verzorgen de educatieve eenjarige master voor
masterstudenten geschiedenis en kunstgeschiedenis. Ze leiden jaarlijks
zo'n twintig leraren op voor het algemeen voortgezet onderwijs in de
genoemde vakken.
De helft van de opleiding bestaat uit het opdoen van praktijkervaring
bij een stageschool. De andere helft wordt op het instituut ingevuld
met vakken zoals vakdidactiek, onderwijskunde, leer- en
ontwikkelingspsychologie. Een onderdeel van dat instituutsonderdeel
richt zich op het ontwikkelen van educatief materiaal voor gebruik
buiten de klas. Voor studenten geschiedenis is dat bijvoorbeeld
politieke geschiedenis, toegespitst op de rol van de provincie. Voor
kunstgeschiedenis/ckv is dat bijvoorbeeld omgevingsonderwijs of kunst
in de openbare ruimte. Sinds dit jaar is ook maatschappijleer bij het
project betrokken. Voor de toekomst wordt bekeken of aardrijkskunde
ook mee gaat doen.
De opleiders van het ILS zijn in 2006 een samenwerking aangegaan met
de provincie Gelderland voor het maken van educatief materiaal. Over
en rondom het instituut provincie zijn veel educatieve onderwerpen te
vinden. Studenten krijgen van de provincie informatie over allerlei
provinciegelieerde onderwerpen en ze kunnen daaruit een thema kiezen
voor het te ontwikkelen materiaal. Studenten brengen in het jaar twee
keer een bezoek aan de provincie en leren zo meer over de werking van
deze voor velen nog steeds onzichtbare bestuurslaag.
Hoewel studenten natuurlijk niet verplicht zijn om een
provincieonderwerp te kiezen, doet driekwart dat wel. Zo verschijnen
er elk half jaar zes tot acht lesbrieven over een provincieonderwerp.
En de provincie heeft de mogelijkheid om lesmateriaal dat ze graag in
het onderwijs gebruikt ziet, in overleg met de samenstellers te laten
uitwerken en uitgeven. De studenten krijgen voor die uitwerking dan
ook een financiële compensatie.
Een paar voorbeelden van lesbrieven:
* Provinciecode, moord vanwege grootschalig
grondverkavelingsproject. Over provinciale besluitvorming en welke
instituties er aan verschillende touwtjes trekken.
* Mysterie - besluitvormingsspel rond de hoogwaterproblematiek van
1995 waarbij verschillende instanties met verschillende
bevoegdheden een rol hadden.
* Feodalisme in de middeleeuwen
* Vorming Nederlandse Staat na Unie van Utrecht en hoe verliep dat
in Gelderland?
* Bataafse revolutie en hoe zat het op provincieniveau?
* Een spel over de geschiedeniscanon van de provincie Gelderland
* Inrichting van een tentoonstelling met en over de kunstcollectie
van de provincie Gelderland
* Inrichting van diverse ruimten in het Huis der Provincie in Arnhem
met werken uit de kunstcollectie
Presentatie/aanbieding in Nijmegen
Woensdag 12 maart om 13.30 uur biedt Willeke Tydings, statenlid voor
de SP, de lesbrief Zndr**Ttl aan op het Dominicus College in Nijmegen.