Gemeente Soest

Dienstverlening thuiszorg

Datum: 10/03/2008

Proef verbetering dienstverlening thuiszorg

Thuiszorgorganisatie Nedzorg en Intraphone zijn op 6 maart 2008 samen met de gemeente Soest een proef gestart met een nieuwe, innovatieve werkwijze om de dienstverlening van de thuiszorg te verbeteren. Het gaat om het telefonisch registreren van geleverde zorg waarbij thuiszorgmedewerkers zich telefonisch aan- en afmelden op het adres waar zij zorg verlenen.

Voordelen nieuwe werkwijze

Op deze manier zijn de gegevens over de verleende zorg direct via internet bij de thuiszorginstelling beschikbaar waardoor sneller kan worden geconstateerd of zorg niet of niet tijdig wordt verleend. Verder hoeft de medewerker (op termijn) geen
tijdregistratieformulieren meer in te vullen. Verwacht wordt dat de informatie en communicatie over de verleende zorg niet alleen voor de zorgaanbieder, maar ook voor de cliënt zelf, zijn familie en mantelzorgers er op vooruit gaan.

Vooralsnog blijft de proef beperkt tot een twintigtal medewerkers van Nedzorg die actief zijn in Soesterberg. Het project is gestart op 6 maart en duurt drie maanden. De cliënten van Nedzorg die bij dit project betrokken zijn, hebben persoonlijk schriftelijke informatie over dit project gekregen.

Gemeente Soest hecht aan kwaliteit dienstverlening

De gemeente Soest tracht op deze wijze de dienstverlening aan cliënten in de thuiszorg te verbeteren en de informatie en communicatie (aan bijvoorbeeld mantelzorgers, familie en professionele zorg) rond cliënten te optimaliseren. Bijkomend effect is dat we op deze manier innovatieve oplossingen in de zorg kunnen stimuleren.

Uitwisseling met Zweedse gemeente Kävlinge

Intraphone is tot op heden vooral actief in Zweden. Deze proef maakt deel uit van een uitwisselingsproject tussen de Zweedse gemeente Kävlinge en de gemeente Soest. Ook de gemeente Kävlinge maakt gebruik van Intraphone. Voor het uitwisselingsproject is een subsidie aangevraagd bij het Europese fonds Leonardo da Vinci (Leven Lang Leren).

.