Dienstverlening thuiszorg
Datum: 10/03/2008
Proef verbetering dienstverlening thuiszorg
Thuiszorgorganisatie Nedzorg en Intraphone zijn op 6 maart 2008 samen
met de gemeente Soest een proef gestart met een nieuwe, innovatieve
werkwijze om de dienstverlening van de thuiszorg te verbeteren. Het
gaat om het telefonisch registreren van geleverde zorg waarbij
thuiszorgmedewerkers zich telefonisch aan- en afmelden op het adres
waar zij zorg verlenen.
Voordelen nieuwe werkwijze
Op deze manier zijn de gegevens over de verleende zorg direct via
internet bij de thuiszorginstelling beschikbaar waardoor sneller kan
worden geconstateerd of zorg niet of niet tijdig wordt verleend.
Verder hoeft de medewerker (op termijn) geen
tijdregistratieformulieren meer in te vullen. Verwacht wordt dat de
informatie en communicatie over de verleende zorg niet alleen voor de
zorgaanbieder, maar ook voor de cliënt zelf, zijn familie en
mantelzorgers er op vooruit gaan.
Vooralsnog blijft de proef beperkt tot een twintigtal medewerkers van
Nedzorg die actief zijn in Soesterberg. Het project is gestart op 6
maart en duurt drie maanden. De cliënten van Nedzorg die bij dit
project betrokken zijn, hebben persoonlijk schriftelijke informatie
over dit project gekregen.
Gemeente Soest hecht aan kwaliteit dienstverlening
De gemeente Soest tracht op deze wijze de dienstverlening aan cliënten
in de thuiszorg te verbeteren en de informatie en communicatie (aan
bijvoorbeeld mantelzorgers, familie en professionele zorg) rond
cliënten te optimaliseren. Bijkomend effect is dat we op deze manier
innovatieve oplossingen in de zorg kunnen stimuleren.
Uitwisseling met Zweedse gemeente Kävlinge
Intraphone is tot op heden vooral actief in Zweden. Deze proef maakt
deel uit van een uitwisselingsproject tussen de Zweedse gemeente
Kävlinge en de gemeente Soest. Ook de gemeente Kävlinge maakt gebruik
van Intraphone. Voor het uitwisselingsproject is een subsidie
aangevraagd bij het Europese fonds Leonardo da Vinci (Leven Lang
Leren).
.
Gemeente Soest