Stadsdeel Westerpark Amsterdam


Kindertaalconferentie over milieu en techniek

Persbericht/persuitnodiging
Datum: 12 februari 2008

Op de groepen 5 en 6 van alle basisscholen van Westerpark vinden deze maand lessen en excursies plaats ter voorbereiding op de KINDERTAALCONFERENTIE van vrijdag 7 maart.

Met dit project wil stadsdeel Westerpark een extra impuls geven aan de taalverwerving met als speerpunten woordenschatvergroting en spreek- en schrijfvaardigheid. Als thema is gekozen voor het onderwerp milieu en techniek. De komende weken krijgen de kinderen op school extra taallessen en daarnaast nog excursies en technieklessen van het Schoolbuurtwerk. Zo zullen alle groepen deelnemen aan de Zwerfvuildag. Tijdens deze dag krijgen de kinderen les van de milieupolitie over de vergankelijkheidsduur van afval. Met de reinigingsdienst gaan ze op pad om zwerfafval te verzamelen. Dat er tussen al dat zwerfvuil vaak ook heel interessante dingen te vinden zijn, zullen de kinderen laten zien d.m.v. een kunstwerk dat ze samen met een kunstenaar gaan maken. Ook gaat een aantal groepen een excursie maken naar de Sirius, de boot waarmee Greenpeace o.a. actie voerde tegen de zeehondenjacht. Naast de excursies worden er door het Schoolbuurtwerk ook technieklessen gegeven, bijvoorbeeld een batterijentester maken.

Dit sluit aan bij een ander onderdeel van dit project: alle basisscholen zijn intensief batterijen aan het verzamelen. Batterijen zijn door de zware metalen die erin zitten grote vervuilers en mogen daarom niet bij het gewone afval.
Tijdens een gezamenlijk ontbijt in Restaurant Amsterdam op 15 januari jl. gaf de voorzitter van stadsdeel Westerpark, Martien Kuitenbrouwer, de aftrap voor het inzamelen van de batterijen. Wie de meeste batterijen heeft ingezameld wordt bekend gemaakt op de Kindertaalconferentie op vrijdag 7 maart.

Stadsdeel Westerpark heeft het initiatief genomen voor de Kinderconferentie om kinderen van álle basisscholen met elkaar in contact te brengen, op een leuke en zinvolle manier. Ze worden nieuwsgierig en enthousiast gemaakt voor het thema en tegelijkertijd aangemoedigd tot functioneel taalgebruik in een zinvolle context en het toepassen van verschillende taalvaardigheden: samenvatten, discussiëren, lezen, luisteren, presenteren.