Stadsdeel Westerpark Amsterdam
Kindertaalconferentie over milieu en techniek
Persbericht/persuitnodiging
Datum: 12 februari 2008
Op de groepen 5 en 6 van alle basisscholen van Westerpark vinden deze
maand lessen en excursies plaats ter voorbereiding op de
KINDERTAALCONFERENTIE van vrijdag 7 maart.
Met dit project wil stadsdeel Westerpark een extra impuls geven aan de
taalverwerving met als speerpunten woordenschatvergroting en spreek-
en schrijfvaardigheid. Als thema is gekozen voor het onderwerp milieu
en techniek. De komende weken krijgen de kinderen op school extra
taallessen en daarnaast nog excursies en technieklessen van het
Schoolbuurtwerk. Zo zullen alle groepen deelnemen aan de Zwerfvuildag.
Tijdens deze dag krijgen de kinderen les van de milieupolitie over de
vergankelijkheidsduur van afval. Met de reinigingsdienst gaan ze op
pad om zwerfafval te verzamelen. Dat er tussen al dat zwerfvuil vaak
ook heel interessante dingen te vinden zijn, zullen de kinderen laten
zien d.m.v. een kunstwerk dat ze samen met een kunstenaar gaan maken.
Ook gaat een aantal groepen een excursie maken naar de Sirius, de boot
waarmee Greenpeace o.a. actie voerde tegen de zeehondenjacht. Naast de
excursies worden er door het Schoolbuurtwerk ook technieklessen
gegeven, bijvoorbeeld een batterijentester maken.
Dit sluit aan bij een ander onderdeel van dit project: alle
basisscholen zijn intensief batterijen aan het verzamelen. Batterijen
zijn door de zware metalen die erin zitten grote vervuilers en mogen
daarom niet bij het gewone afval.
Tijdens een gezamenlijk ontbijt in Restaurant Amsterdam op 15 januari
jl. gaf de voorzitter van stadsdeel Westerpark, Martien Kuitenbrouwer,
de aftrap voor het inzamelen van de batterijen. Wie de meeste
batterijen heeft ingezameld wordt bekend gemaakt op de
Kindertaalconferentie op vrijdag 7 maart.
Stadsdeel Westerpark heeft het initiatief genomen voor de
Kinderconferentie om kinderen van álle basisscholen met elkaar in
contact te brengen, op een leuke en zinvolle manier. Ze worden
nieuwsgierig en enthousiast gemaakt voor het thema en tegelijkertijd
aangemoedigd tot functioneel taalgebruik in een zinvolle context en
het toepassen van verschillende taalvaardigheden: samenvatten,
discussiëren, lezen, luisteren, presenteren.