abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
7 maart 2008 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
RWS/SDG prod2008/286/62506 08-VW-B-39
Onderwerp
A73 tunnels
Geachte voorzitter,
Gaarne informeer ik uw Kamer met deze brief over de voortgang die de afgelopen dagen
is geboekt bij de tunnels in de A73 te Roermond en Swalmen. Tevens heb ik de
antwoorden bijgevoegd op de vragen van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat
van uw Kamer.
Zoals u bekend is zijnde tunnels in de A73 op 18 februari gedeeltelijk opengesteld. Na de
gedeeltelijke openstelling zijn er meer sluitingen noodzakelijk geweest dan was verwacht.
In een technische briefing en eerdere brieven is de Tweede Kamer hier reeds over
geïnformeerd. De veiligheid van het gebruik van deze tunnels door het personenverkeer
staat voor mij voorop. Uiteraard wil ik - net als u - deze veilige tunnel zo spoedig mogelijk
in gebruik nemen. Om dit te bereiken zijn de onderstaande recente acties ondernomen.
Zoals aangekondigd zijn op basis van de storinganalyse van de eerste twee weken de
tunnelsystemen in het afgelopen weekeinde onderzocht en geoptimaliseerd. In de tunnels
is door RWS en de aannemer samen getest en in de installaties zijn wijzigingen
aangebracht die het aantal storingen zullen verminderen.
Deze werkzaamheden zijn onder te verdelen in:
a. het opsporen van diverse storingen in de technische installaties:
b. het treffen van maatregelen om afsluitingen van de tunnels t.g.v. verkeerstechnische
oorzaken te minimaliseren en het negeren van rood licht te zoveel mogelijk te
voorkomen;
c. het verder afbouwen van de tunnels van de tijdelijke naar de definitieve situatie.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
RWS/SDG prod2008/286/62506
Concreet zijn de volgende testen en werkzaamheden uitgevoerd:
Ad a:
De afgelopen twee weken zijn de tunnels zes keer afgesloten geweest als gevolg van
storingen in diverse technische installaties. Op één na zijn alle oorzaken daarvan
opgespoord en verholpen. De oorzaak van het uitvallen van de camera's in de linker
tunnelbuis van de tunnel te Swalmen op maandagmiddag 18 februari kon nog niet exact
worden vastgesteld. Daartoe is een extra controle maatregel getroffen: er is een extra
registratiepunt zodat de oorzaak in de toekomst wel direct bekend is als deze storing zich
nogmaals voor mocht doen.
Ad b:
De tunnels zijn de afgelopen weken twaalf keer afgesloten geweest omdat een te hoog
voertuig vlak voor de tunnels werd gedetecteerd.
Deze week zal ook de hoogtedetectie op grotere afstand van de tunnels zijn aangesloten
(ten noorden van de aansluiting Waterloo en ten zuiden van de aansluiting Linne)
waardoor te hoge voertuigen eerder, via deze aansluitingen, Rijksweg 73 kunnen verlaten
en niet in de buurt van de tunnels komen.
Daarnaast is er de afgelopen weken geconstateerd dat het rode stoplicht bij afsluitingen
nogal eens genegeerd wordt door bestuurders. Daarom zijn de stoplichten boven de
rijstrook nu lager opgehangen en zijn in de zijbermen tekstkarren bijgeplaatst. Door deze
maatregelen wordt het attentieniveau verhoogd.
Ad. c:
De aannemer is het afgelopen weekend ook verder gegaan met het afbouwen van de
tunnels door het uitvoeren van diverse werkzaamheden voor de definitieve situatie. Dit zal
de komende maanden continu plaatsvinden.
Op zondag is daarnaast een uitgebreide pers-rondleiding gehouden. Dit vond plaats in het
kader van de toezegging om de communicatie intensiever en pro-actiever te maken. Er
waren en zijn veel persvragen, met name over het doorrijden van te hoge vrachtwagens.
Deze open communicatie-aanpak gaf ook gehoor aan de wens van de gemeente
Roermond en de provincie Limburg. Het doel hiervan was om het publiek, de
verkeersdeelnemers goed te informeren en zo veel mogelijk tot een veilig gedrag te
bewegen.
Op maandagmorgen 3 maart is de tunnel om 7,30u opengesteld voor verkeer, dit was iets
later dan gepland omdat bij het volgen van het testprotocol voor de openstelling één
systeem niet goed bleek te functioneren.
Het afgelopen weekend is een filedetectie- en waarschuwingsysteem vóór de tunnels
geïnstalleerd. Het ontstaan van files nabij de tunnelingang wordt nu eerder naar de
weggebruikers gesignaleerd waardoor de kans op kop-staartbotsingen aanzienlijk wordt
verminderd.
Het voorgaande is in intensief bestuurlijk en technisch overleg besproken zodat we samen
met alle betrokkenen de vinger aan de pols te houden. De komende periode gaan we op
de ingeslagen weg verder. Dit betekent dat de tunnels in vlot tempo dichter bij een
---
RWS/SDG prod2008/286/62506
openstellingduur van 100% zullen komen. Daarna zal de toerit bij de Roertunnel worden
verlegd.
De gedeputeerde en de verantwoordelijk wethouder hebben hun waardering voor de
werkzaamheden en communicatie-aanpak uitgesproken.
De vragen die de vaste commissie van Verkeer en Waterstaat hierover stelt, beantwoord ik
separaat in de bijlage.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat