Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 7 maart 2008 1 Ons kenmerk Uw kenmerk RWS/SDG prod2008/286/62506 08-VW-B-39 Onderwerp
A73 tunnels

Geachte voorzitter,

Gaarne informeer ik uw Kamer met deze brief over de voortgang die de afgelopen dagen is geboekt bij de tunnels in de A73 te Roermond en Swalmen. Tevens heb ik de antwoorden bijgevoegd op de vragen van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat van uw Kamer.

Zoals u bekend is zijnde tunnels in de A73 op 18 februari gedeeltelijk opengesteld. Na de gedeeltelijke openstelling zijn er meer sluitingen noodzakelijk geweest dan was verwacht. In een technische briefing en eerdere brieven is de Tweede Kamer hier reeds over geïnformeerd. De veiligheid van het gebruik van deze tunnels door het personenverkeer staat voor mij voorop. Uiteraard wil ik - net als u - deze veilige tunnel zo spoedig mogelijk in gebruik nemen. Om dit te bereiken zijn de onderstaande recente acties ondernomen.

Zoals aangekondigd zijn op basis van de storinganalyse van de eerste twee weken de tunnelsystemen in het afgelopen weekeinde onderzocht en geoptimaliseerd. In de tunnels is door RWS en de aannemer samen getest en in de installaties zijn wijzigingen aangebracht die het aantal storingen zullen verminderen. Deze werkzaamheden zijn onder te verdelen in: a. het opsporen van diverse storingen in de technische installaties: b. het treffen van maatregelen om afsluitingen van de tunnels t.g.v. verkeerstechnische oorzaken te minimaliseren en het negeren van rood licht te zoveel mogelijk te voorkomen;
c. het verder afbouwen van de tunnels van de tijdelijke naar de definitieve situatie.

Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

RWS/SDG prod2008/286/62506

Concreet zijn de volgende testen en werkzaamheden uitgevoerd: Ad a:
De afgelopen twee weken zijn de tunnels zes keer afgesloten geweest als gevolg van storingen in diverse technische installaties. Op één na zijn alle oorzaken daarvan opgespoord en verholpen. De oorzaak van het uitvallen van de camera's in de linker tunnelbuis van de tunnel te Swalmen op maandagmiddag 18 februari kon nog niet exact worden vastgesteld. Daartoe is een extra controle maatregel getroffen: er is een extra registratiepunt zodat de oorzaak in de toekomst wel direct bekend is als deze storing zich nogmaals voor mocht doen.

Ad b:
De tunnels zijn de afgelopen weken twaalf keer afgesloten geweest omdat een te hoog voertuig vlak voor de tunnels werd gedetecteerd.
Deze week zal ook de hoogtedetectie op grotere afstand van de tunnels zijn aangesloten (ten noorden van de aansluiting Waterloo en ten zuiden van de aansluiting Linne) waardoor te hoge voertuigen eerder, via deze aansluitingen, Rijksweg 73 kunnen verlaten en niet in de buurt van de tunnels komen.
Daarnaast is er de afgelopen weken geconstateerd dat het rode stoplicht bij afsluitingen nogal eens genegeerd wordt door bestuurders. Daarom zijn de stoplichten boven de rijstrook nu lager opgehangen en zijn in de zijbermen tekstkarren bijgeplaatst. Door deze maatregelen wordt het attentieniveau verhoogd.

Ad. c:
De aannemer is het afgelopen weekend ook verder gegaan met het afbouwen van de tunnels door het uitvoeren van diverse werkzaamheden voor de definitieve situatie. Dit zal de komende maanden continu plaatsvinden.

Op zondag is daarnaast een uitgebreide pers-rondleiding gehouden. Dit vond plaats in het kader van de toezegging om de communicatie intensiever en pro-actiever te maken. Er waren en zijn veel persvragen, met name over het doorrijden van te hoge vrachtwagens. Deze open communicatie-aanpak gaf ook gehoor aan de wens van de gemeente Roermond en de provincie Limburg. Het doel hiervan was om het publiek, de verkeersdeelnemers goed te informeren en zo veel mogelijk tot een veilig gedrag te bewegen.

Op maandagmorgen 3 maart is de tunnel om 7,30u opengesteld voor verkeer, dit was iets later dan gepland omdat bij het volgen van het testprotocol voor de openstelling één systeem niet goed bleek te functioneren.
Het afgelopen weekend is een filedetectie- en waarschuwingsysteem vóór de tunnels geïnstalleerd. Het ontstaan van files nabij de tunnelingang wordt nu eerder naar de weggebruikers gesignaleerd waardoor de kans op kop-staartbotsingen aanzienlijk wordt verminderd.

Het voorgaande is in intensief bestuurlijk en technisch overleg besproken zodat we samen met alle betrokkenen de vinger aan de pols te houden. De komende periode gaan we op de ingeslagen weg verder. Dit betekent dat de tunnels in vlot tempo dichter bij een
---

RWS/SDG prod2008/286/62506

openstellingduur van 100% zullen komen. Daarna zal de toerit bij de Roertunnel worden verlegd.

De gedeputeerde en de verantwoordelijk wethouder hebben hun waardering voor de werkzaamheden en communicatie-aanpak uitgesproken.

De vragen die de vaste commissie van Verkeer en Waterstaat hierover stelt, beantwoord ik separaat in de bijlage.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings


---