Donderdag 6 maart 2008
Deze week in FEM Business (week 10, vanaf vrijdag 7 maart in de kiosk)
VOS LOGISTICS: NOG NET GERED
Maserati-liefhebber Wim Vos -- alias The Boss uit Oss - kent slechts een versnelling: de hoogste. Maar de duizelingwekkende vaart waarmee hij zijn Vos Logistics uitbouwde tot Europa's belangrijkste transportonderneming was té hoog. Vos Logistics scheerde langs een diepe financiële afgrond en de directeur moest afreden. Nu zit hij als eigenaar en president-commissaris op de achterbank. Sturen doet hij niet meer. Maar het gas geven kan hij niet laten.
Olie: goedkoop in het vat, duur aan de pomp
Afgezet tegen de inflatie is olie niet duurder dan in de jaren zeventig. Het is vooral de overheid die de prijs aan de pomp heeft opgedreven. Maar dan nog blijft de vraag: hoe duur is benzine nu écht?
Een MBA van de Joop van den Ende Business School?
Groot interview met de nieuwe decaan van de Rotterdam School of Management, George Yip. Hij is verfrissend helder en onnederlands ambitieus. 'Rotterdam behoort over vier jaar tot de wereldtop.' Hoe? Met particulier kapitaal. Hem maakt het niets uit als Nederlands bekendste MBA over een paar jaar een andere naam heeft.
Deutschland AG: moreel failliet
De bedaagde Duitse Landesbanken blijken de grootste risico's op de internationale kredietmarkt te hebben genomen. De ene na de andere CEO moet opstappen om een omkoop-, seks-, of belastingschandaal. Wat er mis is met de zakelijke elite in de economische motor van Europa.
Reportage: Kuala Lumpur
Journalist Philip Dröge bivakkeert een half jaar in Maleisië. Hij onderzocht hoe goed het voor Nederlanders zakendoen is in een multiculturele samenleving.
Verder in FEM Business:
â- Heineken kampt met verlies van 36 miljoen op Duitse biermarkt
â- Hoe Ferdinand Piëch Volkswagen inlijft
â- Dure euro is geen ramp
â- ASMI-gevecht is nog lang niet voorbij
Informatie: Arne van der Wal 06-22313718 of 020 5159852 (secretariaat)