Midden-Drenthe betrekt inwoners bij visievorming BredeSchool
vrijdag 07 maart 2008
Het project Brede Scholen in Midden-Drenthe gaat deze maand van start. De
inwoners van de veertien kernen van Midden-Drenthe worden betrokken bij de
visievorming van het concept BredeSchool.
De stuurgroep BredeScholen heeft een procesbegeleider aangetrokken om
de visie- en planvorming van het project in de kernen te begeleiden.
Alle dorpen waar een school staat worden benaderd. Als eerste zijn de
dorpen Hijken en Hoogersmilde aan de beurt omdat daar de visievorming
al is begonnen vanuit de wens tot samenwerken in een nieuw
schoolgebouw. Bij het project gaat het om een brede, goed
georganiseerde samenwerking van een of meerdere scholen met externe
partners. Dat kan vanuit één gebouw maar dat hoeft niet. De situatie
kan per dorp verschillen. Aangesloten wordt op de processen op het
gebied van samenwerking die al lopen in de dorpen. Een externe
procesbegeleider zal in verschillende rondes de plaatselijke
organisaties spreken en daarbij ook de ouders betrekken. Tijdens een
startbijeenkomst wordt de opzet van het project gepresenteerd.
Rollen verdeeld
De stuurgroep BredeScholen bestaat uit vertegenwoordigers van de
schoolbesturen voor primair onderwijs en de gemeente. In lijn met de
nota Naar BredeScholen in Midden-Drenthe, die in januari door de
gemeenteraad is vastgesteld, trekken de schoolbesturen het project
inhoudelijk. De gemeente stelt middelen beschikbaar, faciliteert en
zorgt ervoor dat ook de zorg, zoals het schoolmaatschappelijk werk en
logopedie, een plek krijgt in de BredeScholen. Daarnaast bewaakt zij
het proces. De kosten van de procesbegeleiding zijn gedekt via de
regeling dagarrangementen en combinatiefuncties van het ministerie van
Onderwijs Cultuur en Wetenschappen.