Gemeente Alkmaar
Alkmaar, 7 maart 2008
Gemeente corrigeert foutieve jaaropgave uitkeringen
2200 uitkeringsgerechtigden die vorig jaar bijstand of aanvullende bijstand ontvingen van de gemeente Alkmaar, stuurt de gemeente Alkmaar vandaag per post een gecorrigeerde jaaropgave 2007 met een begeleidende excuusbrief. Afgelopen week kwam aan het licht dat bijstand die in december 2007 werd uitgekeerd, niet in de onlangs verstrekte jaaropgaves was meegeteld. Door een ingewikkelde samenloop van omstandigheden werkten de controlesystemen in de databestanden niet goed tijdens de productie ervan.
Op vrijdag 22 februari verstuurde de gemeente Alkmaar circa 3000 jaaropgaves, die cliënten van de sociale dienst kunnen gebruiken om bij de Belastingdienst aangifte te doen voor de inkomstenbelasting. Medewerkers van de Belastingservice van de Algemene Bond voor Ouderen, afdeling Alkmaar, waren de eersten die de fout opmerkten. Begin deze week meldden zij hun vermoedens aan wethouder Van Dam van Werk en Inkomen. Naspeuringen die ogenblikkelijk werden gestart, leidden al snel naar de omvang en oorzaak van het probleem.
Van de 3000 verstuurde jaaropgaves bleken circa 800 correct te zijn, omdat deze cliënten geen bedragen uitgekeerd hadden gekregen in december 2007. Bij de overige 2200 jaaropgaves kwamen onjuistheden aan het licht, doordat de uitkeringen uit december 2007 niet waren meegeteld.
De gemeente Alkmaar had nog geen gegevens verstrekt aan de Belastingdienst over de uitkeringen aan haar cliënten in 2007. Tegen de tijd dat de Belastingdienst begint met het controleren van de belastingaangiftes over 2007, zal zij beschikken over de correcte gegevens. Als men onverhoopt toch de verkeerde gegevens gebruikt voor de aangifte, zal de Belastingdienst dit bij de controle ervan corrigeren. Toch wordt men aangeraden een eerder gedane aangifte zelf te verbeteren, als men daarbij gebruik heeft gemaakt van de jaaropgave uit februari 2008 met onjuiste gegevens. Men is niet alleen verplicht om juiste gegevens te verstrekken aan de Belastingdienst; het levert ook een beter inzicht op hoeveel belasting of ten onrechte uitgekeerde toeslagen men eventueel later nog moet (terug)betalen aan de Belastingdienst, of hoeveel geld de Belastingdienst mogelijk nog aan de cliënt overmaakt na vaststelling van de belastingaanslag.
Wie de afgelopen twee weken na ontvangst van de jaaropgave meteen aangifte heeft gedaan bij de Belastingdienst, kan opnieuw elektronisch aangifte doen door gebruik te maken van de juiste gegevens. Voor situaties waarin door de onjuiste jaaropgave de cliënt te maken krijgt met extra kosten (bijvoorbeeld het opnieuw raadplegen van een belastingadviseur), kan de cliënt contact opnemen met de klantmanager voor vergoeding van deze extra kosten.
Wethouder Van Dam: "Wij bieden onze excuses aan voor het veroorzaakte ongemak. We vinden het heel vervelend dat dit heeft kunnen gebeuren. Nu duidelijk is hoe de fout kon ontstaan, zijn maatregelen genomen om herhaling in de toekomst te voorkomen. De ANBO Afdeling Alkmaar zijn wij heel erkentelijk dat zij zo snel aan de bel trokken, waardoor waarschijnlijk nog maar weinig mensen aangifte deden met foutieve gegevens. Gelukkig kan er niet al te veel mis gaan door deze fout. Ik vind in ieder geval dat geen enkele cliënt van de Sociale Dienst hiervan de dupe mag worden."
In de begeleidende brief die cliënten van de Sociale Dienst van de gemeente Alkmaar binnenkort ontvangen bij de gecorrigeerde jaaropgave, biedt de gemeente haar excuses aan voor het veroorzaakte ongemak en verzoekt de gemeente de eerder verstuurde jaaropgave te vernietigen.
Wie de komende dagen geen gecorrigeerde jaaropgave ontvangt, kan ervan uitgaan dat de eerder verstrekte jaaropgave klopt. Deze cliënten kunnen daarvan gebruik maken bij hun belastingaangifte.
Cliënten van de Sociale Dienst die vragen hebben naar aanleiding van dit bericht of de brief die zij ontvangen, kunnen contact opnemen met hun eigen klantmanager.