Gemeente Alkmaar
Persberichten top
Flexibele toepassing van regels moet woningbouw Alkmaar bevorderen
Alkmaar, 6 maart 2008
Nieuwe Nota Wonen 2008-2013: B&W stemt in met concept-versie voor
inspraak.
Rode lijn
Het college van burgemeester en wethouders van Alkmaar heeft op 19
februari ingestemd met de concept-versie van de nieuwe Nota Wonen
2008-2013 en deze aangeboden aan de commissie SOB. In deze nota houdt
de gemeente vast aan haar ambitieuze doelstellingen waar het gaat om
de woningbouwproductie. Een kritische maar meer flexibele toepassing
van regels en criteria echter moet marktpartijen stimuleren om zoveel
mogelijk woningen te bouwen als ook te zorgen voor een gevarieerd
woningaanbod. Wethouder Henk Hansen (Wonen): `Niet de gemeente bouwt,
maar bijvoorbeeld projectontwikkelaars en woningbouwcorporaties. Als
gemeente zullen we flexibel met bepaalde regels en criteria moeten
omgaan als dat de woningbouw bevordert. Dat is wat marktpartijen
aangeven en daaraan willen we tegemoet komen.`
Kritisch met regels omgaan
Het college blijft nadrukkelijk streven naar een toename van de
woningbouwproductie.
Bij de behandeling van concrete woningbouwplannen wil het College
samen met de gemeenteraad kritisch zijn op de wijze waarop we met onze
eigen regels en uitgangspunten omgaan. Niet omdat de gemeente geen
ambities heeft maar omdat we maatwerk moeten leveren als we iets voor
elkaar willen krijgen. Want het is niet de gemeente die bouwt of
beheert.
Beleidsuitgangspunten blijven van kracht
Dit houdt niet in dat bij voorbaat alles los gelaten wordt. Zo tornt
de gemeente niet aan haar geformuleerde beleidsuitgangspunten. Zo moet
er minimaal 30% gebouwd worden in categorie 1 (sociale woningbouw met
koopprijs tot ong. EUR 160.000; huur tot EUR 491) en 10% in categorie
2 (sociale woningbouw met koopprijs tot EUR 206.000; huur tot EUR
621), alleen hoeft dat voortaan niet meer per project te zijn maar kan
dat ook worden verdeeld over meerdere bouwprojecten van één
ontwikkelaar.
Ook houdt Alkmaar vast aan ontwikkeling van centrum-stedelijke
woonmilieus, maar de keuzes voor woningtypologie en kwaliteit worden
mede bepaald door afzetbaarheid op de markt.
Tot slot worden marktpartijen `uitgedaagd' gebiedsvisies te
ontwikkelen binnen de rand-voorwaarden van de gemeente.
In de nota wordt geconstateerd dat deze uitgangspunten niet altijd op
dezelfde wijze gehanteerd kunnen én moeten worden als we willen dat er
in de stad echt gebouwd wordt en de samenstelling van de
woningvoorraad gevarieerd is. De woningbouwopgave en de complexiteit
van vele projecten laten dit niet toe. Ontwikkelende partijen hebben
dit diverse malen benadrukt, onder andere in de
participatiebijeenkomsten ter voorbereiding van deze nota. Zij hebben
de gemeente dringend opgeroepen zo weinig mogelijk aanvullende
criteria op te nemen en als dat al gebeurt, dergelijke criteria te
bezien naar de potenties of beperkingen die elke locatie afzonderlijk
kenmerken.
Afstemming op actuele ontwikkelingen
Een aantal actuele ontwikkelingen maakt het noodzakelijk dat de
gemeente haar beleidsuitgangspunten (zie hiervoor) afstemt op deze
ontwikkelingen.
* Zo zien we een stagnatie in de woningbouwproductie. Met Rijk en
provincie heeft Alkmaar in 2005 een overeenkomst gesloten voor het
bouwen van 3.400 woningen in de periode 2005-2009, die inzet was
toen gebaseerd op reële plancapaciteit. De ervaring leert
inmiddels dat het ontwikkelen van woningbouwplannen in de
bestaande stad om uiteenlopende redenen meer tijd vraagt. Op basis
van de verwachtingen eind 2007 komen we uit op een productie van
maximaal 2.800 woningen.
* Daarnaast is er een belangrijke marktontwikkeling: veel locaties
in Alkmaar lenen zich voor de ontwikkelingen van
centrum-stedelijke woonvormen; de optelsom van alle locaties leidt
echter tot grote aantallen appartementen en daardoor tot vragen
over de afzetbaarheid. Op een aantal locaties heeft dit al geleid
tot vertraging, omdat woningbouwplannen herontwikkeld worden.
* Om bepaalde beleidsdoelen te realiseren worden regels opgesteld.
Het heeft echter geen zin om regels te formuleren als die niet
haalbaar of handhaafbaar zijn. Deze situatie vraagt om
deregulering.
* Een vierde actuele ontwikkeling is de noodzaak om meer te
regisseren (accent op regierol) dan voorheen. Er zijn meerdere
partijen in de stad die voorzien in de woningbehoefte, in
nieuwbouw of in de bestaande voorraad. De gemeente wil vanuit haar
verantwoordelijkheid reële uitgangspunten aangeven en partijen
faciliteren om plannen tot uitvoering te brengen.
* Tot slot is belangrijk de samenwerking met woningbouwcorporaties
waar het gaat om te voorzien in de woonbehoefte van allerlei
groepen die daar zelf niet of minder goed toe in staat zijn. Er is
overleg met deze belangrijke partijen om te bepalen hoe deze
samenwerking vorm moet krijgen.
6 maart 2008