Landelijk Aktie Komitee Scholieren
Scholen vergroten taalachterstand, actie noodzakelijk
Amsterdam, 6 maart 2008 - Het vandaag door de Onderwijsinspectie
gepresenteerde rapport over de taalvaardigheid in de onderbouw van het
vmbo (basisberoeps en kaderberoeps) en praktijkonderwijs laat een
schokkend beeld zien van de beheersing van de Nederlandse taal.
Twintig procent van de tweede klassers op het vmbo en het
praktijkonderwijs hebben een taalniveau van een leerling uit groep 7
van de basisschool. Verder concludeert de Inspectie dat bij leerlingen
die met een taalachterstand op het voortgezet onderwijs komen, de
achterstand alleen maar groter wordt.
De problemen met taalvaardigheid spelen op alle getoetste onderdelen.
De Inspectie keek naar luistervaardigheden, tekstbegrip en
woordenschatontwikkeling. Op alle onderwerpen scoorden de leerlingen
ver onder niveau. Zorgwekkend is dat 75% van de school geen (concreet)
taalachterstandsbeleid heeft. Docenten Nederlands vinden het een
uitzichtloze situatie en voelen zich niet gesteund door hun directies.
Het gevolg is dat de leerlingen met taalachterstand niet die hulp en
aandacht krijgen die ze nodig hebben waardoor de taalachterstand in de
onderbouw van het vmbo alleen maar toeneemt.
"Het rapport geeft een schokkend beeld van de beheersing van de
Nederlandse taal en hoe scholen hier mee omgaan. Tijd voor drastische
maatregelen van de overheid en van scholen", aldus Sywert van Lienden,
voorzitter LAKS. Staatssecretaris van Bijsterveldt zou basale
taalvaardigheden als topprioriteit van haar beleid moeten zien, dat is
op dit moment absoluut niet het geval.
Dit rapport lijkt eerdere onderzoeken, zoals dat van de OECD waaruit
blijkt dat er sprake is van tweedeling in het Nederlandse onderwijs,
te ondersteunen. Verschillen in taalbeheersing worden vergroot in
plaats van verkleind in het voortgezet onderwijs. Een deel van de
oplossing moet volgens het LAKS gezocht worden in het beleid van
scholen. Maar scholen kunnen dit probleem niet alleen aan. De overheid
moet erkennen dat taalachterstand mede te maken heeft met de
sociaal-economische achtergrond van leerlingen. Het is een illusie dat
een taalachterstandsbeleid voldoende is. Het wordt tijd dat de
overheid de scholen te hulp komt en na gaat denken over structurele,
onconventionele oplossingen.
Bekijk het rapport op de website van de Inspectie van het Onderwijs:
http://www.owinsp.nl