Royal Friesland Foods
Donderdag 6 maart 2008
Jaarcijfers 2007
Sterke winstgroei Friesland Foods
Goede prestaties
· Nettowinst stijgt met 35 procent naar 172 miljoen euro, mede door eenmalige
baten
· Ingeschatte melkprijs stijgt met 20 procent naar 37,07 euro per 100 kg melk
· Stijging nettowinst vooral in kaas, melkpoeders en ingrediënten
· Marge-ontwikkeling dagverse zuivelproducten in Nederland en roomproducten
tegenvallend
· Volumegroei van 9 procent in Azië en Afrika, echter hogere grondstofprijzen niet
volledig kunnen doorberekenen
Netto-omzet stijgt
· Netto-omzet stijgt met 8,5 procent naar 5,1 miljard euro
· Stijging netto-omzet in alle regio's en alle business groepen
· Kwaliteit van de omzet neemt verder toe
Sterke financiële positie
· Fractionele daling solvabiliteit naar 38,7 procent door hoger werkkapitaal
· Financieringsratio's verder verbeterd
Kasstroom
· Ondanks de hogere nettowinst is de kasstroom uit operationele activiteiten
afgenomen door een hoger werkkapitaal als gevolg van een toename en een
hogere waarde van de voorraden
· Investeringen betreffen met name de bouw van een tweede productielocatie in
Vietnam (Hanam), de installatie van een tweede sproeidroger in Salatiga in
Indonesië en de uitbreiding van de kaasopslag in Workum
Dividend gestegen
· Totaal uit te keren dividend neemt met 35 procent toe
· Dividend A 0,36 euro per 100 kilogram melk
· Dividend per certificaat van aandeel B 10,24 euro
Aantal werknemers neemt af
· Daling aantal werknemers met 730 (5 procent), met name door
herstructureringen in Centraal-Europa
Friesland Foods heeft in 2007 goed gepresteerd. De nettowinst is met 35 procent
gestegen tot 172 miljoen euro (2006: 128 miljoen). De netto-omzet is ten opzichte
van 2006 met 400 miljoen euro gestegen tot 5,1 miljard euro (8,5 procent). De
toename van de omzet heeft plaatsgevonden in alle business groepen en in alle
regio's. De stijging is vooral het gevolg van hogere verkoopprijzen. In Azië en Afrika
was ook sprake van volumegroei (9 procent). Wel zijn hier in het laatste kwartaal de
marges onder druk komen te staan omdat de gestegen grondstofprijzen onvoldoende
doorberekend konden worden in de verkoopprijzen. De toename van de winst is
gerealiseerd in de business groepen Classic Dairy en Industrial.
De nettowinst is positief beïnvloed door een eenmalige bate als gevolg van de
verkoop van Friso Kindervoeding in Nederland. Bovendien zijn de reorganisatiekosten
lager uitgevallen dan vorig jaar.
Het jaar 2007 kenmerkte zich door een sterke stijging van de wereldmarktprijzen
voor melk- en weipoeders en boter als gevolg van de wereldwijd toenemende vraag
naar zuivelproducten en een enigszins achterblijvend aanbod van melk. In de loop
van de tweede helft van het jaar stegen ook de verkoopprijzen van andere
productcategorieën als kaas en dagverse en langhoudbare zuivel in West-Europa. De
wereldmarktprijzen voor poeders en boter daalden vanaf september.
In Centraal-Europa, Azië, Afrika en bij professionele roomproducten konden
vooralsnog de grondstofkosten onvoldoende in de verkoopprijzen worden
doorberekend, wat een druk op de marges heeft gegeven. Bovendien hadden
valutaontwikkelingen en het wegvallen van restituties een negatief effect op de
omzet. Deze laatste effecten zijn gecompenseerd door een verbetering van de
volumes. De verkopen onder de hoofdmerken namen ten opzichte van 2006 toe met
12 procent.
Resultaat
Het bedrijfsresultaat is met 42 miljoen euro (16 procent) gestegen naar 299 miljoen
euro. Het bedrijfsresultaat als percentage van de netto-omzet (ROS) is gestegen van
5,5 procent naar 5,9 procent.
De post grond- en hulpstoffen en handelsgoederen is toegenomen tot 3,2 miljard
euro. De toename met 335 miljoen euro (12 procent) is het gevolg van de hogere
grondstofprijzen op de wereldmarkt en de hogere melkprijs in Nederland. In 2007 is
6,9 miljard kilogram melk verwerkt waarvan 5,3 miljard kilogram afkomstig is van
Nederlandse leden-melkveehouders. Dit is hetzelfde als in 2006. Op basis van de
geschatte ontwikkeling van de uitbetaalde melkprijzen van de index-ondernemingen
in 2007 is in de jaarrekening uitgegaan van een melkprijs van 37,07 euro per 100
kilogram melk (inclusief 5,374 procent BTW).
Ten opzichte van de marktconforme melkprijs 2006 betekent dit, gecorrigeerd voor
verschillen in vet- en eiwitgehaltes van de melk, een stijging van 6,16 euro (inclusief
BTW) per 100 kilogram melk (20 procent).
De personeelskosten zijn gestegen met 2 procent naar 448 miljoen euro. Het aantal
medewerkers nam met 730 af tot 14.582. In de business groep Consumer Products
Europe verminderde het personeelsbestand met 743 personen als gevolg van
herstructureringen. Bij de business groep Industrial nam het aantal medewerkers toe
met 71 personen.
De kosten voor reorganisaties bedragen 11 miljoen euro (2006: 24 miljoen). Dit
betreft vooral de kosten voor de sluiting van de locatie in Groningen en de
reorganisatie van de concernstafdiensten.
---
De belastinglasten zijn toegenomen met 2 miljoen euro naar 65 miljoen euro. De
belastingdruk is met 3 procent gedaald naar 25 procent van de winst voor belasting.
Dit is met name het gevolg van incidentele belastingbaten in 2007.
De nettowinst is als gevolg van bovengenoemde ontwikkelingen gestegen tot 172
miljoen euro. De nettowinst als percentage van de netto-omzet is uitgekomen op 3,4
procent (2006:2,7 procent). Hiermee is voor het eerst de doelstelling gerealiseerd om
een nettowinst te behalen die hoger is dan 3 procent van de omzet.
Kasstroom
De netto kasstroom uit operationele activiteiten bedraagt in 2007 225 miljoen euro
(2006: 244 miljoen). Deze afname is met name veroorzaakt door een hoger
werkkapitaal. De stijging van het werkkapitaal heeft voornamelijk plaatsgevonden bij
de voorraden. De belangrijkste oorzaak hiervan zijn de gedurende het jaar sterk
gestegen grondstofprijzen. Deze hebben vooral in het vierde kwartaal geresulteerd in
een hogere waarde van de voorraden. Ook was er aan het eind van het jaar sprake
van een geringe toename van het volume van de voorraden.
De investeringen in grond, gebouwen, installaties en immateriële activa zijn met 21
miljoen euro toegenomen ten opzichte van 2006. Enkele belangrijke
investeringsprojecten in 2007 waren de opslagcapaciteit voor kaas in Workum, de
tweede sproeidroger in Salatiga (Indonesië) en de bouw van de tweede
productielocatie in Vietnam (Hanam). Aan acquisities is in 2007 39 miljoen euro
minder besteed dan in 2006 (42 miljoen).
Financiële positie
Het eigen vermogen is in 2007 gestegen met 10 procent. De solvabiliteit (eigen
vermogen als percentage van het balanstotaal) is echter gedaald naar 38,7 procent
(2006:39,6 procent). Dit is het gevolg van een stijging van het balanstotaal door een
toename van het werkkapitaal. De nettoschuld is met 8 miljoen euro toegenomen tot
582 miljoen euro.
Aan de normen van financiers, uitgedrukt in de financiële kengetallen, wordt
ruimschoots voldaan. Zo dient de ratio nettoschuld ten opzichte van het
bedrijfsresultaat voor afschrijvingen plus dividend deelnemingen en exclusief
bijzondere baten en lasten niet meer te bedragen dan 3,5 : 1. Eind 2007 bedroeg
deze ratio 1,4 : 1. Dit is gelijk aan 2006. Bovendien moet de ratio bedrijfsresultaat
voor afschrijvingen plus dividend deelnemingen en exclusief bijzondere baten en
lasten ten opzichte van de rente (rentedekking) ten minste 3,5 : 1 zijn. Ultimo 2007
bedroeg deze ratio 13,0 : 1 (2006: 12,8 : 1).
Dividend gestegen
Het totaal uit te keren dividend op aandelen A en B is ten opzichte van 2006 met 35
procent gestegen. Per aandeel A bedraagt het dividend 2,62 euro (2006: 2,39 euro).
Per (certificaat van) aandeel B bedraagt het dividend 10,24 euro (2006: 6,81 euro).
Het op aandelen A uit te keren dividend heeft, evenals in 2006, het statutair
vastgestelde maximum bereikt. Op basis van het uitgekeerde dividend A keert
Zuivelcoöperatie Friesland Foods aan de leden-melkveehouders 0,36 euro exclusief
BTW per 100 kilogram melk uit (2006: 0,33 euro exclusief BTW).
Op 2 maart 2007 is de agioreserve A van 62 miljoen euro omgezet in
aandelenkapitaal A tegen de nominale koers van 46,00 euro per aandeel. Hierdoor is
het aandelenkapitaal A toegenomen tot 330 miljoen euro. Het aantal aandelen A is
gestegen van 5.840.363 naar 7.179.950. Het aandelenkapitaal B bedraagt 186
miljoen euro. De verhouding A : B bedraagt 64 : 36.
---
Ontwikkeling per regio
In Europa nam de netto-omzet in het verslagjaar met 8 procent toe tot 3,9 miljard
euro. De toename is vooral gerealiseerd vanuit de in Nederland gevestigde
activiteiten als gevolg van de hogere verkoopprijzen voor zuivel. In Hongarije nam als
gevolg van herstructureringen in 2006 en begin 2007 de omzet af.
Ondanks het verminderen van de EU-subsidies op boter en de exportrestituties op
kaas, condensmelk en mager- en volmelkpoeder met 38 miljoen euro, is het totale
bedrijfsresultaat in Europa gestegen met 42 procent tot 230 miljoen euro. Als
percentage van de netto-omzet is het bedrijfsresultaat gestegen tot 5,9 procent
(2006: 4,5 procent).
In Azië is de netto-omzet met 12 procent gestegen naar 977 miljoen euro (2006: 873
miljoen). Het bedrijfsresultaat is gedaald met 14 procent naar 85 miljoen euro (2006:
99 miljoen). Dit is een gevolg van het niet volledig kunnen doorberekenen van de
hoge grondstofprijzen in de verkoopprijzen en hogere reclame- en promotiekosten.
Het bedrijfsresultaat in Azië als percentage van netto-omzet nam af van 11,3 procent
naar 8,7 procent.
In de overige regio's nam de netto-omzet met 8 procent toe tot 338 miljoen euro
(2006: 314 miljoen). De belangrijkste landen zijn Nigeria en Saoedi-Arabië. Het
bedrijfsresultaat nam hier af met 15 procent tot 30 miljoen euro (2006: 36 miljoen).
Ook hier was de belangrijkste oorzaak het niet volledig kunnen doorberekenen van de
hoge grondstofprijzen. In de overige regio's nam het bedrijfsresultaat als percentage
van de netto-omzet af van 11,5 naar 8,9 procent.
Vooruitzichten
In 2008 zullen de opbrengstprijzen voor zuivelproducten, meer dan we in het
verleden gewend waren, blijven fluctueren. In 2007 hebben we dit al ervaren. Slechts
kleine veranderingen in vraag en aanbod kunnen leiden tot grotere
prijsschommelingen in vooral melk- en weipoeders en boter. Dit is het gevolg van een
steeds verdergaande liberalisering van de zuivelmarkt, het wegvallen van
exportsubsidies, een grotere variatie in de aanbodontwikkeling als gevolg van
weersomstandigheden en het inkoopgedrag van afnemers. Meer dan ooit speelt
timing een rol; de bepaling van het prijsniveau en de looptijd van contracten kunnen
grote gevolgen hebben voor opbrengstprijzen en marges. Dit zal ook kunnen leiden
tot grotere verschillen in melkprijzen voor de melkveehouders van verschillende
zuivelondernemingen. Verwacht wordt dat de consumptie van zuivelproducten
wereldwijd zal blijven toenemen en dat Friesland Foods haar groeidoelstelling zal
kunnen realiseren. Wel zal in 2008, met name in Azië en Afrika, de margedruk
aanhouden als gevolg van de hoge grondstofprijzen. Over de resultaatverwachting
voor 2008 wordt geen uitspraak gedaan.
---
Kerncijfers 2007
in miljoenen euro's, tenzij anders aangegeven
2007 2006
Resultaten
Netto-omzet 5.075 4.675
Bedrijfsresultaat 299 257
Nettowinst1 172 128
Dividend 60 45
Balans
Balanstotaal 2.990 2.651
Eigen vermogen 1.157 1.050
Nettoschuld 2 582 574
Verhoudingsgetallen
Bedrijfsresultaat als % netto-omzet 5,9 5,5
Nettowinst als % netto-omzet 3,4 2,7
Nettowinst als % gemiddeld eigen vermogen
toe te rekenen aan eigen aandeelhouders 18,7 15,4
Eigen vermogen als % balanstotaal 38,7 39,6
Kasstroom
Netto kasstroom uit operationele activiteiten 225 244
Investeringen in grond, gebouwen,
installaties en immateriële activa 187 166
Afschrijvingen op gebouwen,
installaties en immateriële activa 124 126
Per aandeel van EUR 46,00 (in euro's)
Gewone winst per aandeel 15,63 12,92
Voorgesteld dividend over het boekjaar per aandeel A 2,62 2,39
Voorgesteld dividend over het boekjaar per aandeel B 10,24 6,81
Personeel (gemiddeld aantal fte's)
Werknemers 14.582 15.312
Melk
Melkverwerking wereldwijd in miljard kg 6,9 6,9
Melkaanvoer van leden Friesland Foods in miljard kg 5,3 5,3
Ledenbedrijven in Nederland 9.417 9.721
1 De nettowinst is in de jaarrekening gedefinieerd als de winst toe te rekenen aan eigen
aandeelhouders.
2 De nettoschuld betreft langlopende rentedragende schulden en schulden aan financiers
minus liquide middelen.
---
Status accountantscontrole
De in dit persbericht gepresenteerde verkorte financiële overzichten zijn gebaseerd op
de opgemaakte jaarrekening per 31 december 2007. Ingevolge artikel 2: 395 BW
melden wij dat onze accountant Deloitte Accountants B.V. bij de opgemaakte
jaarrekening een goedkeurende accountantsverklaring heeft verstrekt. Voor het
inzicht dat is vereist voor een verantwoorde oordeelsvorming omtrent de financiële
positie en de resultaten van Koninklijke Friesland Foods N.V. en voor een toereikend
inzicht in de reikwijdte van de controle van Deloitte Accountants B.V. dient dit
persbericht te worden gelezen in samenhang met de jaarrekening waaraan dit is
ontleend, alsmede met de door Deloitte Accountants B.V. daarbij op 28 februari 2008
verstrekte accountantsverklaring.
Friesland Foods is een internationaal opererende onderneming die natuurlijke, voedzame en hoogwaardige zuivelproducten,
vruchtendranken en ingrediënten ontwikkelt, produceert en vermarkt. Smaak, gezondheid, gemak, betrouwbaarheid en vitaliteit
voor de consument staan daarbij centraal. Met een breed assortiment is Friesland Foods vertegenwoordigd in meer dan 100 landen.
Wereldwijd telt Friesland Foods 14.600 medewerkers. In 2007 bedroeg de omzet 5,1 miljard euro. De onderneming heeft een
coöperatieve basis. De leden-melkveehouders van Zuivelcoöperatie Friesland Foods zijn de eigenaren én de leveranciers van de
melk. De belangrijkste merken zijn Dutch Lady, Frisian Flag, Foremost, Friesche Vlag, Milli, NoyNoy, Peak, Bonnet, Rainbow,
Completa, Debic, Frico, Friso, Pöttyös, Dots, Domo, Kievit, Appelsientje, Chocomel, Cécémel, CoolBest, DubbelFrisss, Extran en
Fristi.