Gemeente Nuenen
Uitgebreid zoeken
Digitaal klantdossier (DKD) ingevoerd
Bij de afdeling Sozawe (Sociale Zaken en Welzijn) van de gemeente
Nuenen werken we sinds kort met het digitale klantdossier (DKD). Bij
het digitale klantdossier gaat over de gegevens die wij, afdeling
Sozawe, van onze uitkeringsklanten hebben, maar ook over hoe we op een
veilige manier gegevens uitwisselen met het Centrum voor Werk en
Inkomen (CWI) of het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen
(UWV). Het digitale klantdossier is ontstaan vanwege een nieuwe wet:
de Wet Eenmalige Gegevensuitvraag, die per 1 januari 2008 van kracht
geworden is. Deze nieuwe wet is in eerste instantie voor u bedoeld.
Steeds dezelfde vragen
Stel: u wilt een uitkering aanvragen. Dan kunt u met drie
verschillende instanties te maken krijgen, namelijk het CWI, het UWV
en de afdeling Sozawe van de gemeente Nuenen. Alle drie willen ze uw
paspoort zien, uw adresgegevens controleren, uw arbeidsverleden nagaan
etc. Voorheen moest u aan iedereen dezelfde bewijsstukken verstrekken.
Dat hoeft per 1 januari 2008 niet meer! We vragen alleen nog of uw
digitale klantdossier klopt. Als het niet klopt, kunt u de juiste
gegevens invullen.
Uw Privacy beschermd
Vanaf januari 2008 moeten wij de meeste gegevens per computer
uitwisselen. Dat staat in de nieuwe wet. Wij wisselen uw gegevens niet
uit via internet, maar we gebruiken speciale, extra beveiligde
netwerken. Onbevoegden kunnen daar niet in komen. Overigens zijn wij
strafbaar als we uw gegevens voor iets anders dan ons werk gebruiken.
Wilt u uw gegevens controleren? Dan kan dat met uw digitale
identiteitsbewijs: DigiD (spreek uit: diegiedee). Als u er nog geen
heeft, dan kunt u dat aanvragen op www.DigiD.nl.
U kunt zelf uw eigen gegevens inzien en controleren op www.werk.nl
(klik in de linkerkolom op gegevens inzien). Daar kunt u ons ook
vragen om uw gegevens te corrigeren.
Ontwikkelingen
Geleidelijk zullen ook andere instanties zoals de belastingdienst, de
Sociale Verzekeringsbank (SVB) en de Rijksdienst voor het wegverkeer
(RDW) zich aansluiten bij het digitale klantdossier. De minister
beslist welke instanties zich wanneer aansluiten. Andere instanties
zullen zich pas aansluiten wanneer de gegevensuitwisseling voldoende
veilig en betrouwbaar is.
Op dit moment kunt u zich met behulp van het digitale klantdossier
inschrijven bij het CWI en een WW of een Wwb-uitkering aanvragen. In
de toekomst zult u meerdere uitkeringen aan kunnen vragen, maar ook
gegevens aan uw uitkeringsinstantie kunnen doorgeven.
Wat kan nu al?
* inschrijven bij het CWI;
* een werkloosheidsuitkering (WW) aanvragen;
* een bijstandsuitkering aanvragen (Wwb);
* inzien welke gegevens uitgewisseld worden (bijvoorbeeld
adresgegevens, arbeidsverleden, uitkeringsgegevens);
* onjuiste gegevens laten corrigeren.
Meer weten?
Hebt u vragen over uw digitale klantendossier (DKD)? Bel dan met het
landelijke DKD-nummer: 0800 - 294 2226. Dit nummer is gratis.