Koninklijke Ahold
Resultaten vierde kwartaal / gehele jaar 2007
6 maart 2008
Persbericht
Hoofdpunten
· Het bedrijfsresultaat over het gehele jaar steeg met 6,7% naar 1,1 miljard
· Nettowinst over het gehele jaar bedroeg 2,9 miljard
· Prognose operationele retailmarge overtroffen
· Value Improvement Program op koers en implementatie versneld
· Dividendvoorstel 0,16 per gewoon aandeel
Amsterdam, 6 maart 2008 Ahold heeft vandaag haar verkorte financiële verslag over het gehele jaar 2007 en
het vierde kwartaal van 2007 gepubliceerd. CEO John Rishton: "Ahold heeft de vorig jaar vastgestelde
doelstellingen overtroffen. De onderliggende retailmarge kwam uit op 4,6% in vergelijking met onze prognose van
4% à 4,5%. De geplande desinvesteringen zijn grotendeels afgerond, 4 miljard is teruggevloeid naar onze
aandeelhouders, en onze kredietrating is weer in ere hersteld. We hebben de onderneming geherstructureerd in
twee continentale platforms en de verlagingen van de Corporate Center-kosten liggen voor op schema.
We boeken vooruitgang met onze strategie voor winstgevende groei, grotendeels dankzij het harde werk en de
toewijding van al onze werknemers. In de Verenigde Staten was aan het einde van het jaar 70% van het Value
Improvement Program (VIP) bij Stop & Shop en Giant-Landover geïmplementeerd, terwijl Giant-Carlisle haar
goede prestaties voortzette. In Nederland deed Albert Heijn het wederom beter dan verwacht en elders in Europa
zagen wij veelbelovende eerste resultaten van de herpositionering bij Albert en Hypernova in Tsjechië.
Het doet mij zeer veel genoegen dat wij dankzij onze verbeterde prestaties de uitkering van een jaarlijks dividend
kunnen hervatten. Voor 2007 stellen wij een dividenduitkering voor van 0,16 per gewoon aandeel. De bedoeling
is om de jaarlijkse dividenduitkering in de toekomst te verhogen en tegelijkertijd te voldoen aan de
kapitaalbehoeften van de bedrijfsactiviteiten en een efficiënte investmentgrade kapitaalstructuur te handhaven.
In 2008 ligt onze nadruk op de afronding van het VIP-programma bij Stop & Shop en Giant-Landover, de start van
de herinrichting van onze Giant-Landover winkels, verdere herpositionering en rebranding van Albert/Hypernova,
en stimulering van de verdere groei bij Albert Heijn. Het VIP-programma zal marges blijven beïnvloeden, waarbij
verbeteringen later in het jaar worden verwacht. De onderliggende operationele retailmarge schatten wij voor heel
2008 op 4,5% à 5,0%. De kapitaalinvesteringen bedragen naar schatting circa 1,1 miljard. De brutoschuld zal in
2008 verder dalen, waarbij wij toewerken naar het aangekondigde streefdoel van 2 miljard schuldreductie. De
nettorentelast bedraagt in 2008 naar verwachting tussen de 270 miljoen en 290 miljoen."
2008002 Pagina 1/6 www.ahold.nl
Resultaten vierde kwartaal / gehele jaar 2007
6 maart 2008
Persbericht - vervolg
Financiële prestaties
Vierde kwartaal 2007
De netto-omzet bedroeg 6,6 miljard, een toename van 0,2% vergeleken met dezelfde periode van het
voorgaande jaar. Tegen constante wisselkoersen steeg de netto-omzet met 6,5%.
Het bedrijfsresultaat bedroeg 253 miljoen, 51 miljoen meer dan in dezelfde periode van het voorgaande jaar.
Het bedrijfsresultaat van de retailactiviteiten kwam uit op 289 miljoen, een operationele retailmarge van 4,4%
ten opzichte van 3,7% in dezelfde periode van het voorgaande jaar. De kosten van het Corporate Center
bedroegen het vierde kwartaal 29 miljoen, 6 miljoen lager dan een jaar eerder.
Het nettoresultaat bedroeg 262 miljoen, een stijging van 22 miljoen ten opzichte van het vierde kwartaal van
2006. Dit was voornamelijk te danken aan een hoger bedrijfsresultaat en een lagere netto financiële last (ten
dele tenietgedaan door hogere winstbelastingen).
De positieve kasstroom vóór de financieringsactiviteiten bedroeg 582 miljoen, 239 miljoen beter dan het
vierde kwartaal van 2006. Dit was met name te danken aan de opbrengsten uit de verkoop van Tops.
Gehele jaar 2007
De netto-omzet bedroeg 28,2 miljard, een stijging van 1,2% vergeleken met 2006. Tegen constante
wisselkoersen steeg de netto-omzet met 6,1%.
Het bedrijfsresultaat bedroeg 1,1 miljard, 71 miljoen hoger dan vorig jaar. Het bedrijfsresultaat uit
retailactiviteiten kwam uit op 1,3 miljard, 31 miljoen hoger dan vorig jaar. De kosten van het Corporate Center
bedroegen 106 miljoen, een daling van 26 miljoen ten opzichte van een jaar geleden.
Het nettoresultaat bedroeg 2,9 miljard, een toename van 2 miljard ten opzichte van vorig jaar. Deze toename
viel hoofdzakelijk toe te schrijven aan de desinvestering van U.S. Foodservice, de activiteiten van Ahold in Polen
en Tops.
De positieve kasstroom vóór de financieringsactiviteiten bedroeg 6,6 miljard, 5,6 miljard beter dan vorig jaar.
Dit was met name te danken aan de opbrengsten uit de verkoop van U.S. Foodservice, de activiteiten van Ahold
in Polen en Tops.
Prestaties per bedrijfssegment
Stop & Shop / Giant-Landover
De netto-omzet over het vierde kwartaal van 2007 bedroeg $ 3,9 miljard, een stijging van 2,0% vergeleken met
dezelfde periode van het voorgaande jaar. De identieke omzet van Stop & Shop steeg met 2,7% (1,2% exclusief
de netto-omzet uit benzineverkopen) en die van Giant-Landover daalde met 0,5%. Het bedrijfsresultaat kwam uit
op $ 124 miljoen, oftewel 3,2% van de netto-omzet een daling van $ 38 miljoen ten opzichte van dezelfde
periode vorig jaar. De marges werden behalve door prijsinvesteringen in verband met de verdere implementatie
van het VIP-programma beïnvloed door herstructureringskosten en daarmee verwante lasten van $ 19 miljoen.
De netto-omzet over het gehele jaar bedroeg $ 16,7 miljard, oftewel 1,5% hoger vergeleken met vorig jaar. De
identieke omzet van Stop & Shop steeg met 1,3% (0,6% exclusief de netto-omzet uit hoofde van
benzineverkopen) en die van Giant-Landover daalde met 1,1%. Het bedrijfsresultaat daalde met $ 176 miljoen ten
opzichte van 2006 naar $ 663 miljoen, oftewel 4% van de netto-omzet.
Pagina 2/6 www.ahold.nl
Resultaten vierde kwartaal / gehele jaar 2007
6 maart 2008
Persbericht - vervolg
Giant-Carlisle
De netto-omzet over het vierde kwartaal van 2007 bedroeg $ 1 miljard, een toename van 8,6% vergeleken met
vorig jaar. Deze toename was ten dele toe te schrijven aan de overname van Clemens Markets in het vierde
kwartaal van 2006. De identieke omzet steeg met 4,8% (3,8% exclusief de netto-omzet uit hoofde van
benzineverkopen). Het bedrijfsresultaat steeg met $ 6 miljoen naar $ 43 miljoen, oftewel 4,2% van de netto-
omzet.
De netto-omzet over het gehele jaar bedroeg $ 4,3 miljard, een toename van 13,0% vergeleken met het
voorgaande jaar, deels in verband met de overname van Clemens Markets in het vierde kwartaal van 2006. De
identieke omzet steeg met 3,7% (3,2% exclusief de netto-omzet uit hoofde van benzineverkopen). Het
bedrijfsresultaat nam met $ 24 miljoen toe tot $ 194 miljoen, oftewel 4,5% van de netto-omzet.
Albert Heijn
De netto-omzet over het vierde kwartaal bedroeg 2 miljard, een stijging van 12,9% ten opzichte van dezelfde
periode van het voorgaande jaar. Deze stijging hield ten dele verband met de overname van de Konmar-winkels
in het vierde kwartaal van 2006. De identieke omzet van Albert Heijn steeg met 9,3%. Het bedrijfsresultaat
bedroeg 161 miljoen, oftewel 8% van de netto-omzet, een stijging van 61 miljoen ten opzichte van het
voorgaande jaar ten gevolge van een hogere identieke omzet, effectieve kostenbeheersing en lagere
pensioenkosten.
Over het gehele jaar bedroeg de netto-omzet 8 miljard, oftewel 12,1% hoger dan in het voorgaande jaar, deels
vanwege de overname van de Konmar-winkels in het vierde kwartaal van 2006. De identieke omzet van Albert
Heijn steeg met 7,9%. Het bedrijfsresultaat bedroeg 573 miljoen, oftewel 7,2% van de netto-omzet, en was
daarmee 162 miljoen hoger dan vorig jaar.
Albert / Hypernova (Tsjechië en Slowakije)
In het vierde kwartaal steeg de netto-omzet met 16,7% naar 427 miljoen. Tegen constante wisselkoersen steeg
de netto-omzet met 10,8%. De identieke omzet was 10,1% hoger. Het bedrijfsresultaat bedroeg 5 miljoen in
vergelijking met een negatief bedrijfsresultaat van 15 miljoen in dezelfde periode van het voorgaande jaar.
Over het gehele jaar steeg de netto-omzet met 12,5% naar 1,6 miljard. Tegen constante wisselkoersen nam de
netto-omzet toe met 9,1%. De identieke omzet lag 6,8% hoger. Het bedrijfsresultaat kwam op nul uit vergeleken
met een negatief bedrijfsresultaat van 55 miljoen vorig jaar.
Schuitema
In het vierde kwartaal groeide de netto-omzet met 3,1% tot 773 miljoen. De identieke omzet steeg met 2,0%.
Het bedrijfsresultaat van 8 miljoen, oftewel 1% van de netto-omzet, was 1 miljoen hoger vergeleken met
dezelfde periode vorig jaar.
De netto-omzet over het gehele jaar steeg met 2,4% naar 3,3 miljard. De identieke omzet ging met 1,3%
omhoog. Het bedrijfsresultaat bedroeg 66 miljoen, oftewel 2% van de netto-omzet. Dit was een daling van
8 miljoen ten opzichte van het voorgaande jaar.
In januari 2008 heeft Ahold aangekondigd dat zij in onderhandeling is getreden met Schuitema en CVC Capital
over de mogelijke desinvestering van haar meerderheidsbelang in Schuitema.
Niet-geconsolideerde joint ventures
In het vierde kwartaal van 2007 bedroeg het aandeel van Ahold in het nettoresultaat uit joint ventures
31 miljoen, een stijging van 1 miljoen ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar.
Pagina 3/6 www.ahold.nl
Resultaten vierde kwartaal / gehele jaar 2007
6 maart 2008
Persbericht - vervolg
Het aandeel van Ahold in het nettoresultaat uit joint ventures kwam over het gehele jaar uit op 138 miljoen, een
daling met 14 miljoen ten opzichte van 2006.
Ahold Press Office: +31 (0)20 509 5291
Pagina 4/6 www.ahold.nl
Resultaten vierde kwartaal / gehele jaar 2007
6 maart 2008
Persbericht - vervolg
Overige informatie
Alternatieve financiële prestatie-indicatoren:
o Netto-omzet tegen constante wisselkoersen. In bepaalde gevallen behelst de netto-omzet niet de invloed van het
gebruik van verschillende wisselkoersen bij de omrekening van de financiële informatie van bepaalde
dochtermaatschappijen van Ahold in euro's. Voor vergelijkingsdoeleinden wordt de financiële informatie over de
voorgaande periode aangepast op basis van de gemiddelde wisselkoersen gedurende het hele jaar dan wel het
vierde kwartaal van 2007. Hierdoor wordt inzicht gegeven in dit wisselkoerseffect. In bepaalde gevallen wordt de
netto-omzet in lokale valuta gepresenteerd. Het management is van mening dat hierdoor een beter inzicht wordt
gegeven in de operationele prestaties van buitenlandse dochterondernemingen.
o Identieke omzet exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen. Aangezien de benzineprijzen onderhevig zijn aan
grotere schommelingen dan de voedselprijzen is het management van oordeel dat door de netto-omzet uit hoofde
van benzineverkopen buiten beschouwing te laten een beter inzicht wordt gegeven in de invloed van de
benzineverkopen op Aholds identieke omzet.
o Onderliggend operationeel retailresultaat. Het totale bedrijfsresultaat retail, gecorrigeerd voor bijzondere
waardeverminderingen op vaste activa, het resultaat op de verkoop van activa en herstructureringskosten. Het
management is van oordeel dat hierdoor een beter inzicht wordt gegeven in het onderliggende bedrijfsresultaat van
de retailactiviteiten van Ahold.
o Bedrijfsresultaat in lokale valuta. In bepaalde gevallen wordt het bedrijfsresultaat in lokale valuta gepresenteerd. Het
management is van oordeel dat hierdoor een beter inzicht wordt gegeven in de operationele prestaties van
buitenlandse dochterondernemingen.
o Kasstroom vóór financieringsactiviteiten. De kasstroom vóór financieringsactiviteiten is de som van de
nettogeldmiddelen uit operationele activiteiten en de nettogeldmiddelen uit investeringsactiviteiten. Het management
is van oordeel dat deze maatregel, omdat de nettogeldmiddelen uit financieringsactiviteiten buiten beschouwing
worden gelaten, nuttig is in gevallen waar dergelijke financieringsactiviteiten discretionair zijn, zoals in het geval van
de vrijwillige schuldvooruitbetalingen.
(in miljoenen) Q4 2007 Q4 2006
Kasstroom vóór financieringsactiviteiten 582 343
Nettogeldmiddelen uit financieringsactiviteiten (1.051) (358)
Nettogeldmiddelen uit operationele, investerings- en (469) (15)
financieringsactiviteiten
(in miljoenen) 2007 2006
Kasstroom vóór financieringsactiviteiten 6.627 1.028
Nettogeldmiddelen uit financieringsactiviteiten (5.140) (1.277)
Nettogeldmiddelen uit operationele, investerings- en 1.487 (249)
financieringsactiviteiten
Dit persbericht dient te worden gelezen in combinatie met Aholds verkorte financiële verslag over het gehele jaar
en het vierde kwartaal van 2007, dat beschikbaar is op www.ahold.nl, en Aholds jaarverslag 2007, dat naar
verwachting wordt gepubliceerd op 13 maart 2008.
Indien de Nederlandse versie van dit persbericht afwijkt van de Engelse versie, is de Engelse versie leidend.
Pagina 5/6 www.ahold.nl
Resultaten vierde kwartaal / gehele jaar 2007
6 maart 2008
Persbericht - vervolg
Waarschuwing
Dit persbericht omvat toekomstgerichte uitspraken, die niet verwijzen naar historische feiten maar naar verwachtingen gebaseerd op de
huidige gezichts- en uitgangspunten van het management en die onderhevig zijn aan bekende en onbekende risico's en onzekerheden
waardoor daadwerkelijke resultaten, de uitvoering of gebeurtenissen wezenlijk kunnen verschillen van die tot uitdrukking gebracht in zulke
uitspraken. Deze uitspraken omvatten, maar zijn niet beperkt tot, uitspraken over het verwachte effect van het Value Improvement Program op
de marges, de verwachte onderliggende operationele retailmarge voor heel 2008, de investeringen, de verdere schuldreductie, de
nettorentelast en het voornemen van Ahold om haar meerderheidsbelang in Schuitema te verkopen. Deze toekomstgerichte uitspraken zijn
onderhevig aan risico's, onzekerheden en andere factoren waardoor de werkelijke resultaten aanmerkelijk kunnen verschillen van de
toekomstige resultaten welke tot uitdrukking zijn gebracht of worden geïmpliceerd in de toekomstgerichte uitspraken. Veel van deze risico's en
onzekerheden hebben betrekking op factoren die voor Ahold niet beheersbaar en ook niet nauwkeurig voorspelbaar zijn, zoals het effect van
algemene economische of politieke omstandigheden, wisselkoers- en renteschommelingen, de toename van of veranderingen in concurrentie,
Aholds mogelijkheden om haar plannen en strategieën succesvol te implementeren en af te ronden, tegenvallende of andere dan verwachte
voordelen van en middelen uit Aholds plannen en strategieën, veranderingen in Aholds liquiditeitsbehoeften, maatregelen van concurrenten
en derden, alsmede andere factoren zoals besproken in documenten welke in Aholds naam in openbare registers zijn neergelegd. Lezers
wordt geadviseerd behoedzaam om te gaan met deze toekomstgerichte uitspraken, die uitsluitend geacht worden te zijn gedaan per de datum
van dit persbericht. Koninklijke Ahold N.V. neemt, tenzij daartoe gehouden ingevolge toepasselijk effectenrecht, geen verplichting op zich om
enige verandering in een toekomstgerichte uitspraak te publiceren naar aanleiding van gebeurtenissen of omstandigheden die zich voordoen
na de datum van dit persbericht. Buiten Nederland presenteert Koninklijke Ahold N.V. dat is haar statutaire naam zich onder de naam
"Royal Ahold" of kortweg "Ahold".
Pagina 6/6 www.ahold.nl
---- --