ChristenUnie
Kamervragen over ultrafijnstof van brommers
Kamervragen over ultrafijnstof van brommers
donderdag 06 maart 2008 16:30 Brommers en snorfietsen stoten
schadelijke (ultra) fijnstoffen de lucht in. Dat meldden de
Fietsersbond en Universiteit van Utrecht deze week. De kleine
stofdeeltjes kunnen schadelijke gevolgen hebben voor de gezondheid van
fietsers. Tweede Kamerleden van onder meer de ChristenUnie hebben
daarom vragen gesteld aan minister Cramer van VROM en staatssecretaris
Huizinga van Verkeer. Ze vinden dat de brommers teveel stoffen mogen
uitstoten en willen de fietsers beschermd worden.
Volgens de onderzoekers zijn vooral brom- en snorfietsen met zogeheten
tweetaktmotoren de boosdoeners. Esmé Wiegman van de ChristenUnie wil
samen met haar collega's Duyvendak (GroenLinks), Spies (CDA) en
Boelhouwer (PvdA) van de bewindspersonen weten wat het aandeel van de
brommers in de vervuiling is. Ook willen de Kamerleden weten of het
klopt dat nieuwe brom- snorfietsen volgens de huidige normen twee keer
zoveel vervuilende stoffen mogen uitstoten als een nieuwe
personenauto.
Maatregels
Ze willen maatregelen zien die de aanschaf van vervuilende brommers
ontmoedigt. Ook denken ze aan verscherping van de regels om de
uitstoot (emissie) van schadelijke stoffen in te perken. Het
belangrijkste is dat de fietsers beschermd worden tegen de stoffen,
door strikte handhaving van de `bromfiets op de rijbaan'-regel.
---
De vragen:
Vragen van de leden Duyvendak (GroenLinks), Spies (CDA), Boelhouwer
(PvdA) en Wiegman-Van Meppelen Scheppink (ChristenUnie) aan de
minister van VROM en de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat
over luchtvervuiling door brommers
1) Kent u het onderzoek van de Fietsersbond en de Universiteit van
Utrecht dat brom- en snorfietsen vervuilend zijn, veel fijnstof en
ultrafijnstof uitstoten en daarmee een negatief effect hebben op de
gezondheid van met name fietsers?
2) Bent u het eens met de conclusies van dit onderzoek en kunt u
aangeven wat het aandeel is van de uitstoot van brom- en snorfietsen
in de totale uitstoot van fijnstof en ultrafijnstof?
3) Is het waar dat brom- en snorfietsen met viertaktmotoren en
elektrische aandrijving aanzienlijk minder vervuilend zijn dan brom-
en snorfietsen met tweetaktmotoren? Wat is het verschil in uitstoot?
Hoeveel brom- en snorfietsen zijn er in Nederland, uitgesplitst naar
tweetakt, viertakt en elektrisch aangedreven? Zijn er gegevens bekend
over de leeftijdindeling?
4) Is het waar dat voor nieuwe brom- en snorfietsen
emissiegrenswaarden gelden op het gebied van CO, koolwaterstoffen en
NOx, maar niet op het gebied van fijnstof?
5) Is het waar dat nieuwe brom- en snorfietsen volgens de huidige
normen pakweg twee keer zoveel CO, koolwaterstoffen en NOx per
kilometer mogen uitstoten als nieuwe personenauto's , ondanks het feit
dat ze veel kleiner en lichter zijn en minder hard kunnen rijden?
6) Deelt u het standpunt dat de bestaande normen voor brom- en
snorfietsen niet adequaat zijn, zowel wat betreft de hoogte van de
normen als het ontbreken van een (ultra)fijnstofnorm, gezien de
problemen met lokale luchtkwaliteit die ze veroorzaken? Zo nee, waarom
niet?
7) Bent u bereid bij de Europese Commissie aan te dringen op
aanscherping van de normen voor nieuwe brom- en snorfietsen en
toevoeging van een fijnstof-, een ultrafijnstof- en bij voorkeur ook
een CO2-norm? Zo nee, waarom niet?
8) Is het mogelijk om nationale emissie-eisen te stellen aan brom- en
snorfietsen? Zo ja, overweegt u nationale emissie-eisen te stellen
indien u in Europa onverhoopt te weinig succes boekt?
9) Bent u ervan op de hoogte dat de emissie-eigenschappen die brom- en
snorfietsen van de fabrikant hebben meegekregen vaak in de praktijk
sterk worden verslechterd door het wijdverbreide `opvoeren'?
10) Deelt u de opvatting dat de handhaving van de emissienormen
verbetering behoeft, bijvoorbeeld door bij rollerbankcontroles niet
alleen op snelheid maar ook op emissies te controleren? Zo nee, waarom
niet? Zo ja, wat gaat u doen om de handhaving te verbeteren?
11) Bent u bereid maatregelen te treffen die het aanschaffen van brom-
en snorfietsen met viertaktmotoren en elektrische brommers
aantrekkelijker maken en het aanschaffen van brommers met
tweetaktmotoren minder aantrekkelijk, enigszins vergelijkbaar met de
huidige milieudifferentiatie in de BPM voor auto's? Zo nee, waarom
niet?
12) Wat voor andere maatregelen wilt u nemen om de
gezondheidsschadelijke emissies van de bestaande snor- en bromfietsen
te verminderen?
13) Wilt u zich inspannen voor het consequent invoeren en naleven van
de bestaande regel `bromfiets op de rijbaan' binnen de bebouwde kom,
om te zorgen dat fietsers het ultrafijnstof van brommers (dat juist op
korte afstand het schadelijkst is) niet hoeven in te ademen? Zo nee,
waarom niet?
14) Hoe ver bent u met maatregelen die het gebruik van de fiets moeten
stimuleren?
1)Op grond van richtlijn 2002/51/EG.
2)Euro-4 norm.
3)Namelijk voor 2-wielige motorvoertuigen zijn de grenswaarden: CO:
2,0 g/km; HC: 0,3-0,8 g/km en NOX 0,15 g/km; voor personenwagens geldt
(Euro-4): CO 1,0 g/km; HC 0,1 g/km en NOx 0,08 g/km.