abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
6 maart 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGTL-2008/725 08-VW-B-030; 2070811430
Onderwerp
Kamervragen en commissievragen over verkeersongevallen dode hoek
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen die de vaste commissie van
Verkeer en Waterstaat op 15 februari 2008 heeft gesteld betreffende maatregelen in
het kader van de dodehoekproblematiek van vrachtauto's, alsmede op de vragen van
het lid Duyvendak van 12 februari 2008 over hetzelfde onderwerp.
De vaste commissie vraagt mij om de Kamer te informeren over de maatregelen die ik
neem en zal nemen om de problematiek met de dode hoek van vrachtauto's aan te
pakken en over de aan deze maatregelen verbonden planning.
Dodehoekongevallen zijn voor mij een continu punt van aandacht. Het aantal doden
als gevolg van deze ongevallen is in de afgelopen jaren weer gestegen tot het oude
niveau en heb er dan ook waardering voor dat verschillende marktpartijen met
innovatieve oplossingen komen om het dodehoekprobleem op te lossen. Ik neem alle
suggesties voor maatregelen zeer serieus en volg momenteel ook het innovatieve LISA
systeem nauwlettend. Het netto effect van dit systeem op de verkeersveiligheid is nu
nog onbekend. Daarom richt ik mij in eerste instantie op het nemen van maatregelen
die op korte termijn kunnen worden ingezet en waarvan een positief effect te
verwachten is, zoals het instrument communicatie. Aangezien de grote aandacht voor
de dodehoekproblematiek in de periode 2002-2003 naar alle waarschijnlijkheid een
significante bijdrage heeft geleverd aan de daling van het aantal dodehoekslachtoffers
in deze periode lijkt communicatie een effectief middel. Ik zet daarom versterkt in op
de voorlichtingsactiviteiten gericht op fietsers en chauffeurs. Daarnaast zal ik de
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DGTL-2008/725
aanleg en het gebruik van spiegelafstelplaatsen op of in de buurt van
bedrijventerreinen stimuleren en bezie ik de mogelijkheden om een aantal strategisch
gelegen verzorgingsplaatsen langs autosnelwegen te voorzien van
spiegelafstelplaatsen, voor zover dat al niet gebeurd is.
Daarnaast laat ik, zoals u toegezegd tijden het algemeen overleg verkeersveiligheid
van 6 november jl. en de begrotingsbehandeling van december 2007, een diepgaand
onderzoek uitvoeren naar alle factoren die bijdragen aan het optreden van dode hoek
ongevallen. Ik hoop daarmee ook een beeld te krijgen van de te verwachten positieve
en negatieve effecten van verschillende type maatregelen, niet alleen op het gebied
van voertuigtechniek, maar ook op het gebied van infrastructuur en gedrag. Medio
2008 zal ik u hierover nader berichten. Ik doe dit zo snel mogelijk, maar vraag wel het
begrip voor het feit dat aan iedere ogenschijnlijk sympathieke oplossing weer
bezwaren kunnen kleven.
De commissie vraagt mij voorts of ik aanleiding zie om mijn standpunt ten aanzien van
waarschuwingssystemen met een extern geluid, zoals onder andere verwoord in de
brief d.d. 17 januari 2006 (29 398, nr. 36), te herzien en systemen als Lisa en
Lexguard toe te staan en de toepassing daarvan te stimuleren.
Op dit moment is er geen aanleiding om mijn standpunt te herzien. Het kan echter
niet uitgesloten worden dat de verdere ontwikkelingen van de systemen (waarvan ik
regelmatig op de hoogte word gehouden) of het onderzoek aanleiding geven tot een
heroverweging van mijn standpunt. Ik zal u daarover dan natuurlijk berichten.
Voor zover nog niet beantwoord volgen nu de antwoorden op de vragen van het lid
Duyvendak (GroenLinks).
1. Bent u bekend met het bericht dat dodehoeksystemen als de Lexguard en Lisa 2
Alert ongebruikt blijven respectievelijk niet zijn toegelaten?1
1. Ja.
2. Deelt u de mening dat er aanvullende maatregelen nodig zijn, nu blijkt dat de
verplichting van de dode hoekspiegel niet heeft geleid tot een voldoende daling
van het aantal slachtoffers van dode hoekongevallen?
2. Al eerder heb ik mijn zorg uitgesproken over de omstandigheid dat het aantal
doden als gevolg van een dode hoek ongeval weer op het oude niveau is. Ik heb
daarop direct een aantal maatregelen genomen, waarvan een positief effect te
verwachten is, zoals een geïntensiveerde voorlichting aan fietsers en chauffeurs.
3. Klopt het dat het systeem Lisa 2 Alert als "goed" beoordeeld is in tests die door
het ministerie van V&W verplicht zijn?
1 Algemeen Dagblad, 11 februari 2008
---
DGTL-2008/725
3. Ik heb u in mijn brief van 17 januari 2006 (29 398, nr. 36) geïnformeerd over
het gebruikersonderzoek dat in 2004-2005 in opdracht van mijn Ministerie is
uitgevoerd naar systemen waarmee de verkeersveiligheid (onder meer met
betrekking tot de dodehoek) kan worden verbeterd. Weliswaar leverde het Lisa 2
Alert systeem volgens chauffeurs en hun werkgevers een goede bijdrage aan de
verkeersveiligheid. In de beoordeling werd een aantal zaken echter niet
meegenomen. Het gaat hierbij om de irritatie die door het geluid bij elke
rechtsafslaande beweging zal ontstaan bij weggebruikers en omwonenden en de
omstandigheid dat de kans op negeren van de signalen toeneemt door de
veelvuldige hoorbaarheid van de signalen.
Belangrijk is ook dat de SWOV als nadeel noemt, dat de vrachtwagenchauffeur te
makkelijk er op zal gaan rekenen rechtsaf te kunnen slaan, omdat de fietser toch
gewaarschuwd wordt. Om deze reden heeft ook de Fietsersbond zich tegen deze
waarschuwingssystemen uitgesproken. Voor de fietser kan de situatie ook zeer
onduidelijk worden, als niet alle vrachtwagens met hetzelfde systeem zijn
uitgerust: de fietser zou er op zijn beurt onterecht op kunnen gaan rekenen, dat
een vrachtwagen niet rechtsaf slaat, als hij geen signaal afgeeft. Het netto effect
op de verkeersveiligheid is daardoor onzeker.
4. Klopt het dat Lisa 2 Alert desondanks niet is toegelaten op de markt omdat het
geluidssignaal te luid zou zijn? Zo ja, waarom is dat het geval, gelet op het
wettelijk verplichte en zeer luide geluidssignaal voor achteruitrijdende
vrachtauto's?
4. Het geluidsniveau van het Lisa 2 Alert systeem is niet de reden dat het systeem
niet is toegestaan. Het Voertuigreglement (artikel 5.3.71) stelt dat bedrijfsauto's
voorzien moeten zijn van ten minste een geluidssignaalinrichting die bestaat uit
een goed werkende hoorn met vaste toonhoogte. Daarnaast mogen bedrijfsauto's
zijn voorzien van een geluidssignaalinrichting die andere weggebruikers erop
attent maakt dat de achteruitversnelling is ingeschakeld, alsmede van een
geluidssignaalinrichting die ertoe strekt ongeoorloofd gebruik of diefstal van het
voertuig te voorkomen. Bedrijfsauto's mogen niet zijn voorzien van andere
geluidssignaalinrichtingen.
5. Bent u bereid om u maximaal in te spannen om systemen als Lisa 2 Alert toe te
laten?
5. Het Lisa 2 Alert systeem kent, zoals aangegeven in mijn antwoord op vraag 3,
naast voordelen voor de verkeersveiligheid, ook mogelijke nadelen. Het netto
effect op de verkeersveiligheid van dit systeem is daarom vooralsnog te onzeker.
Ik richt mij, naast de inspanningen gericht op onder andere voorlichting, nu in
eerste instantie op het in kaart brengen van maatregelen waarvan het meeste
effect op het terugdringen van de dode hoek slachtoffers mag worden verwacht.
Ik zal mij daarvoor baseren op de resultaten van het diepgaande onderzoek, dat
wordt uitgevoerd.
---
DGTL-2008/725
6. Bent u bereid tevens over te gaan tot een verplicht gebruik van aanvullende
dode hoeksystemen als de Lexguard en Lisa 2 Alert? Zo ja, per wanneer? Zo neen,
waarom niet?
6.Zie mijn antwoord op vraag 5.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat