GM Forum Genève: HydroGen4 presenteert recentste brandstofceltechnologie
(3/6/2008)
Op belangrijke motorshows zoals Frankfurt, Parijs of Genève
presenteert General Motors naar goede gewoonte de toekomst van de
individuele mobiliteit op een eigen stand. Tijdens de Auto Salon van
Genève 2008 zijn de schijnwerpers van het GM Forum gericht op de GM
HydroGen4 met de vierde generatie van GMâs brandstofceltechnologie.
De GM HydroGen4 is de Europese versie van de Chevrolet Equinox Fuel
Cell, een prototype dat dicht bij het productiemodel van de populaire
SUV komt. De eerste van deze brandstofcelvoertuigen worden momenteel
op de Amerikaanse wegen getest als onderdeel van GMâs uitgebreide
markttestprogramma dat de naam âProject Drivewayâ heeft gekregen. De
voertuigen werden uitgeleend aan klanten zodat GM gegevens en feedback
kan verzamelen met betrekking tot alle aspecten van het dagelijkse
gebruik en het tanken van waterstof. Om ook in Europa ervaring op te
doen, zullen in 2008 in totaal tien HydroGen4-modellen worden ingezet
in het kader van het demonstratieprogramma Clean Energy Partnership
(CEP) in Berlijn. In deze tweede fase van het CEP zullen verscheidene
bestuurders met verschillende rijprofielen de HydroGen4 met
brandstofceltechnologie gebruiken in plaats van hun gewone auto om de
inzetbaarheid in het dagelijkse verkeer na te gaan.
De brandstofcel-stack van de HydroGen4 bestaat uit 440 in serie
geschakelde cellen. Het hele systeem produceert een elektrisch
vermogen tot 93 kW. Met de hulp van een 73 kW/100 pk sterke synchrone
elektromotor accelereert de HydroGen4 in 12 seconden van 0 naar 100
km/u. De voorwielaangedreven auto heeft een topsnelheid van ongeveer
160 km/u.
De HydroGen4 heeft een tanksysteem met drie hogedruktanks met 700 bar,
gemaakt van composietmateriaal in koolstofvezel. Die kunnen 4,2 kg
waterstof bevatten, goed voor een actieradius van maar liefst 320
kilometer.
âBrandstofcelmotoren met waterstof als brandstof benadrukken het
engagement van GM om de auto uit de milieudebatten te halen en onze
afhankelijkheid van aardolie te beperken,â aldus Carl-Peter Forster,
President van GM Europe. âDe HydroGen4 wordt aangedreven door GMâs
meest geavanceerde brandstofcelsysteem en vormt een belangrijke
mijlpaal op de weg naar een concurrerende, volledig emissievrije
brandstofceltechnologie in de auto. Ten opzichte van zijn voorgangers
boekt de HydroGen4 een opmerkelijke vooruitgang op het vlak van
dagelijkse bruikbaarheid, dynamiek en duurzaamheid. Bovendien biedt
hij hetzelfde comfort- en veiligheidsniveau als een gewone
productieauto.â
AutoRai