Royal Friesland Foods
6 maart 2008
Jaarcijfers 2007
Sterke winstgroei Friesland Foods
Goede prestaties
o Nettowinst stijgt met 35 procent naar 172 miljoen euro, mede door
eenmalige baten
o Ingeschatte melkprijs stijgt met 20 procent naar 37,07 euro per 100
kg melk
o Stijging nettowinst vooral in kaas, melkpoeders en ingrediënten
o Marge-ontwikkeling dagverse zuivelproducten in Nederland en
roomproducten tegenvallend
o Volumegroei van 9 procent in Azië en Afrika, echter hogere
grondstofprijzen niet volledig kunnen doorberekenen
Netto-omzet stijgt
o Netto-omzet stijgt met 8,5 procent naar 5,1 miljard euro
o Stijging netto-omzet in alle regio's en alle business groepen
o Kwaliteit van de omzet neemt verder toe
Sterke financiële positie
o Fractionele daling solvabiliteit naar 38,7 procent door hoger
werkkapitaal
o Financieringsratio's verder verbeterd
Kasstroom
o Ondanks de hogere nettowinst is de kasstroom uit operationele
activiteiten afgenomen door een hoger werkkapitaal als gevolg van een
toename en een hogere waarde van de voorraden
o Investeringen betreffen met name de bouw van een tweede
productielocatie in Vietnam (Hanam), de installatie van een tweede
sproeidroger in Salatiga in Indonesië en de uitbreiding van de
kaasopslag in Workum
Dividend gestegen
o Totaal uit te keren dividend neemt met 35 procent toe
o Dividend A 0,36 euro per 100 kilogram melk
o Dividend per certificaat van aandeel B 10,24 euro
Aantal werknemers neemt af
o Daling aantal werknemers met 730 (5 procent), met name door
herstructureringen in Centraal-Europa
Friesland Foods heeft in 2007 goed gepresteerd. De nettowinst is met
35 procent gestegen tot 172 miljoen euro (2006: 128 miljoen). De
netto-omzet is ten opzichte van 2006 met 400 miljoen euro gestegen tot
5,1 miljard euro (8,5 procent). De toename van de omzet heeft
plaatsgevonden in alle business groepen en in alle regio's. De
stijging is vooral het gevolg van hogere verkoopprijzen. In Azië en
Afrika was ook sprake van volumegroei (9 procent). Wel zijn hier in
het laatste kwartaal de marges onder druk komen te staan omdat de
gestegen grondstofprijzen onvoldoende doorberekend konden worden in de
verkoopprijzen. De toename van de winst is gerealiseerd in de business
groepen Classic Dairy en Industrial.
De nettowinst is positief beïnvloed door een eenmalige bate als gevolg
van de verkoop van Friso Kindervoeding in Nederland. Bovendien zijn de
reorganisatiekosten lager uitgevallen dan vorig jaar.
Het jaar 2007 kenmerkte zich door een sterke stijging van de
wereldmarktprijzen voor melk- en weipoeders en boter als gevolg van de
wereldwijd toenemende vraag naar zuivelproducten en een enigszins
achterblijvend aanbod van melk. In de loop van de tweede helft van het
jaar stegen ook de verkoopprijzen van andere productcategorieën als
kaas en dagverse en langhoudbare zuivel in West-Europa. De
wereldmarktprijzen voor poeders en boter daalden vanaf september.
In Centraal-Europa, Azië, Afrika en bij professionele roomproducten
konden vooralsnog de grondstofkosten onvoldoende in de verkoopprijzen
worden doorberekend, wat een druk op de marges heeft gegeven.
Bovendien hadden valutaontwikkelingen en het wegvallen van restituties
een negatief effect op de omzet. Deze laatste effecten zijn
gecompenseerd door een verbetering van de volumes. De verkopen onder
de hoofdmerken namen ten opzichte van 2006 toe met 12 procent.
Resultaat
Het bedrijfsresultaat is met 42 miljoen euro (16 procent) gestegen
naar 299 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat als percentage van de
netto-omzet (ROS) is gestegen van 5,5 procent naar 5,9 procent.
De post grond- en hulpstoffen en handelsgoederen is toegenomen tot 3,2
miljard euro. De toename met 335 miljoen euro (12 procent) is het
gevolg van de hogere grondstofprijzen op de wereldmarkt en de hogere
melkprijs in Nederland. In 2007 is 6,9 miljard kilogram melk verwerkt
waarvan 5,3 miljard kilogram afkomstig is van Nederlandse
leden-melkveehouders. Dit is hetzelfde als in 2006. Op basis van de
geschatte ontwikkeling van de uitbetaalde melkprijzen van de
index-ondernemingen in 2007 is in de jaarrekening uitgegaan van een
melkprijs van 37,07 euro per 100 kilogram melk (inclusief 5,374
procent BTW).
Ten opzichte van de marktconforme melkprijs 2006 betekent dit,
gecorrigeerd voor verschillen in vet- en eiwitgehaltes van de melk,
een stijging van 6,16 euro (inclusief BTW) per 100 kilogram melk (20
procent).
De personeelskosten zijn gestegen met 2 procent naar 448 miljoen euro.
Het aantal medewerkers nam met 730 af tot 14.582. In de business groep
Consumer Products Europe verminderde het personeelsbestand met 743
personen als gevolg van herstructureringen. Bij de business groep
Industrial nam het aantal medewerkers toe met 71 personen.
De kosten voor reorganisaties bedragen 11 miljoen euro (2006: 24
miljoen). Dit betreft vooral de kosten voor de sluiting van de locatie
in Groningen en de reorganisatie van de concernstafdiensten.
De belastinglasten zijn toegenomen met 2 miljoen euro naar 65 miljoen
euro. De belastingdruk is met 3 procent gedaald naar 25 procent van de
winst voor belasting. Dit is met name het gevolg van incidentele
belastingbaten in 2007.
De nettowinst is als gevolg van bovengenoemde ontwikkelingen gestegen
tot 172 miljoen euro. De nettowinst als percentage van de netto-omzet
is uitgekomen op 3,4 procent (2006:2,7 procent). Hiermee is voor het
eerst de doelstelling gerealiseerd om een nettowinst te behalen die
hoger is dan 3 procent van de omzet.
Kasstroom
De netto kasstroom uit operationele activiteiten bedraagt in 2007 225
miljoen euro (2006: 244 miljoen). Deze afname is met name veroorzaakt
door een hoger werkkapitaal. De stijging van het werkkapitaal heeft
voornamelijk plaatsgevonden bij de voorraden. De belangrijkste oorzaak
hiervan zijn de gedurende het jaar sterk gestegen grondstofprijzen.
Deze hebben vooral in het vierde kwartaal geresulteerd in een hogere
waarde van de voorraden. Ook was er aan het eind van het jaar sprake
van een geringe toename van het volume van de voorraden.
De investeringen in grond, gebouwen, installaties en immateriële
activa zijn met 21 miljoen euro toegenomen ten opzichte van 2006.
Enkele belangrijke investeringsprojecten in 2007 waren de
opslagcapaciteit voor kaas in Workum, de tweede sproeidroger in
Salatiga (Indonesië) en de bouw van de tweede productielocatie in
Vietnam (Hanam). Aan acquisities is in 2007 39 miljoen euro minder
besteed dan in 2006 (42 miljoen).
Financiële positie
Het eigen vermogen is in 2007 gestegen met 10 procent. De
solvabiliteit (eigen vermogen als percentage van het balanstotaal) is
echter gedaald naar 38,7 procent (2006:39,6 procent). Dit is het
gevolg van een stijging van het balanstotaal door een toename van het
werkkapitaal. De nettoschuld is met 8 miljoen euro toegenomen tot 582
miljoen euro.
Aan de normen van financiers, uitgedrukt in de financiële
kengetallen, wordt ruimschoots voldaan. Zo dient de ratio nettoschuld
ten opzichte van het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen plus
dividend deelnemingen en exclusief bijzondere baten en lasten niet
meer te bedragen dan 3,5 : 1. Eind 2007 bedroeg deze ratio 1,4 : 1.
Dit is gelijk aan 2006. Bovendien moet de ratio bedrijfsresultaat voor
afschrijvingen plus dividend deelnemingen en exclusief bijzondere
baten en lasten ten opzichte van de rente (rentedekking) ten minste
3,5 : 1 zijn. Ultimo 2007 bedroeg deze ratio 13,0 : 1 (2006: 12,8 :
1).
Dividend gestegen
Het totaal uit te keren dividend op aandelen A en B is ten opzichte
van 2006 met 35 procent gestegen. Per aandeel A bedraagt het dividend
2,62 euro (2006: 2,39 euro). Per (certificaat van) aandeel B bedraagt
het dividend 10,24 euro (2006: 6,81 euro). Het op aandelen A uit te
keren dividend heeft, evenals in 2006, het statutair vastgestelde
maximum bereikt. Op basis van het uitgekeerde dividend A keert
Zuivelcoöperatie Friesland Foods aan de leden-melkveehouders 0,36 euro
exclusief BTW per 100 kilogram melk uit (2006: 0,33 euro exclusief
BTW).
Op 2 maart 2007 is de agioreserve A van 62 miljoen euro omgezet in
aandelenkapitaal A tegen de nominale koers van 46,00 euro per aandeel.
Hierdoor is het aandelenkapitaal A toegenomen tot 330 miljoen euro.
Het aantal aandelen A is gestegen van 5.840.363 naar 7.179.950. Het
aandelenkapitaal B bedraagt 186 miljoen euro. De verhouding A : B
bedraagt 64 : 36.
Ontwikkeling per regio
In Europa nam de netto-omzet in het verslagjaar met 8 procent toe tot
3,9 miljard euro. De toename is vooral gerealiseerd vanuit de in
Nederland gevestigde activiteiten als gevolg van de hogere
verkoopprijzen voor zuivel. In Hongarije nam als gevolg van
herstructureringen in 2006 en begin 2007 de omzet af.
Ondanks het verminderen van de EU-subsidies op boter en de
exportrestituties op kaas, condensmelk en mager- en volmelkpoeder met
38 miljoen euro, is het totale bedrijfsresultaat in Europa gestegen
met 42 procent tot 230 miljoen euro. Als percentage van de netto-omzet
is het bedrijfsresultaat gestegen tot 5,9 procent (2006: 4,5 procent).
In Azië is de netto-omzet met 12 procent gestegen naar 977 miljoen
euro (2006: 873 miljoen). Het bedrijfsresultaat is gedaald met 14
procent naar 85 miljoen euro (2006: 99 miljoen). Dit is een gevolg van
het niet volledig kunnen doorberekenen van de hoge grondstofprijzen in
de verkoopprijzen en hogere reclame- en promotiekosten. Het
bedrijfsresultaat in Azië als percentage van netto-omzet nam af van
11,3 procent naar 8,7 procent.
In de overige regio's nam de netto-omzet met 8 procent toe tot 338
miljoen euro (2006: 314 miljoen). De belangrijkste landen zijn Nigeria
en Saoedi-Arabië. Het bedrijfsresultaat nam hier af met 15 procent tot
30 miljoen euro (2006: 36 miljoen). Ook hier was de belangrijkste
oorzaak het niet volledig kunnen doorberekenen van de hoge
grondstofprijzen. In de overige regio's nam het bedrijfsresultaat als
percentage van de netto-omzet af van 11,5 naar 8,9 procent.
Vooruitzichten
In 2008 zullen de opbrengstprijzen voor zuivelproducten, meer dan we
in het verleden gewend waren, blijven fluctueren. In 2007 hebben we
dit al ervaren. Slechts kleine veranderingen in vraag en aanbod kunnen
leiden tot grotere prijsschommelingen in vooral melk- en weipoeders en
boter. Dit is het gevolg van een steeds verdergaande liberalisering
van de zuivelmarkt, het wegvallen van exportsubsidies, een grotere
variatie in de aanbodontwikkeling als gevolg van weersomstandigheden
en het inkoopgedrag van afnemers. Meer dan ooit speelt timing een rol;
de bepaling van het prijsniveau en de looptijd van contracten kunnen
grote gevolgen hebben voor opbrengstprijzen en marges. Dit zal ook
kunnen leiden tot grotere verschillen in melkprijzen voor de
melkveehouders van verschillende zuivelondernemingen. Verwacht wordt
dat de consumptie van zuivelproducten wereldwijd zal blijven toenemen
en dat Friesland Foods haar groeidoelstelling zal kunnen realiseren.
Wel zal in 2008, met name in Azië en Afrika, de margedruk aanhouden
als gevolg van de hoge grondstofprijzen. Over de resultaatverwachting
voor 2008 wordt geen uitspraak gedaan.
Gerelateerde berichten
* Robert van Ballegooijen van Friesland Foods naar Bakker Bart 27
november 2007
* Friesland Foods Kievit behaalt certificaten voor kwaliteit en
voedselveiligheid in Indonesië 15 maart 2007
* Friesland Foods stimuleert koeien in de wei. 20 februari 2007
* Jaarcijfers 2006 8 maart 2007
* Friesland Foods Domo breidt productiecapaciteit verder uit 3 april
2007