Persbericht
Postbank en TNT Post kiezen voor eigen verkooppunten
05 maart 2008, 07:30 CET - Den Haag/Amsterdam, TNT Post en Postbank
gaan zich richten op eigen verkooppunten voor post- en bankzaken.
Beide kondigen vandaag hun voornemen aan om gedurende de komende vijf
jaar hun gezamenlijke dienstverlening in de hoofdpostkantoren te
verplaatsen naar eigen TNT Post en Postbank locaties. Het
hoofdpostkantoor zal in zijn huidige opzet verdwijnen. De
verkooppunten in winkels waar TNT Post en Postbank hun diensten
gezamenlijk aanbieden, blijven ongewijzigd. Met dit voornemen spelen
TNT Post en Postbank in op marktontwikkelingen en de veranderende
wensen van de Nederlandse consument. Doelstelling van TNT Post en
Postbank is om de dienstverlening voor de eigen klanten verder te
verbeteren.
Logo Postbank and TNT Post
De nieuwe initiatieven die TNT Post en Postbank de afgelopen jaren
hebben opgezet om op de veranderende consumentenbehoeften in te
spelen, verlopen zeer succesvol en laten groei zien in aantal klanten,
klanttevredenheid en omzet, waarbij de dienstverlening is
ondergebracht op locaties waar de consument ze tegenwoordig verwacht.
De afgelopen jaren is het aantal hoofdpostkantoren al teruggelopen van
ruim 2000 naar 250 vestigingen.
Yme Pasma, directeur Retail van TNT Post: Het overgrote deel van onze
klanten heeft inmiddels de weg naar andere, vaak toegankelijkere
locaties gevonden. Postzegels worden in supermarkten en buurtwinkels
gekocht. Pakketten en aangetekende stukken halen en brengen gebeurt
meer en meer bij de ruim 1850 verkooppunten van TNT Post in winkels.
Daar voegen wij de komende jaren nog minimaal 750 verkooppunten in
winkels aan toe. Ondernemers kiezen voor de ruim 250 TNT Business
Points die beter bereikbaar zijn en ruimere openingstijden hebben.
Bart Schlatmann, directielid ING Retail: Wij gaan fors investeren in
onze eigen vestigingen zodat alle Postbankklanten vanaf 2009 via 283
vernieuwde en toegankelijke ING-kantoren terecht kunnen bij de
deskundige financieel adviseurs van ING. Hiermee spelen wij in op de
toenemende behoefte van onze klanten aan persoonlijk financieel
advies. De nieuwe ING-kantoren zijn ook s avonds en in het weekend
geopend. Daarnaast stellen klanten prijs op gemak en nabijheid van
dagelijkse bankzaken zoals het storten van geld of het ophalen van een
bankpas. Voor deze diensten kunnen zij ook nog steeds terecht bij de
550 bestaande verkooppunten in winkels, zoals bijvoorbeeld Bruna."
John van der Ent, directeur Postkantoren BV: "We zien jaar na jaar
minder bezoekers en transacties in de hoofdpostkantoren. De afgelopen
jaren zijn zeer veel initiatieven genomen om deze trend te keren, maar
we zijn tot de conclusie gekomen dat het vervangen van
hoofdpostkantoren door verkooppunten in winkels en eigen
advieskantoren de beste manier is om in te spelen op de wensen van de
consument. Deze beslissing is genomen na het grondig bestuderen van
een aantal alternatieven. Ik besef dat dit grote gevolgen heeft voor
onze medewerkers. In lijn met ons bestaande sociale beleid zal
Postkantoren BV alles in het werk stellen om medewerkers van werk naar
werk te begeleiden."
Als gevolg van de focus op eigen verkooppunten verdwijnen in de
komende vijf jaar de werkzaamheden van Postkantoren BV op het
hoofdkantoor in Utrecht en bij de 250 resterende hoofdpostkantoren,
waarmee 1850 arbeidsplaatsen komen te vervallen. De beide
aandeelhouders, TNT Post en Postbank, stellen Postkantoren BV
financieel in staat een sociale begeleidingsregeling aan te bieden. De
intentie van deze regeling is om alle medewerkers van werk naar werk
te begeleiden en gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te voorkomen. De
adviesaanvragen voor deze plannen worden binnenkort bij de betrokken
Ondernemingsraden ingediend.
TNT Group