http://www.evo.nl
PERSBERICHT
5 maart 2008
EVO EN PLATFORM DETAILHANDEL: POSTKANTOREN NIET SLUITEN, MAAR INZETTEN VOOR EFFICIËNTE BEVOORRADING
TNT heeft vandaag aangekondigd dat 250 postkantoren worden gesloten als gevolg van een bezuinigingsoperatie. Volgens EVO en Platform Detailhandel biedt dit een gelegenheid om te onderzoeken of deze postkantoren deels open kunnen worden gehouden, omdat hier een prachtige kans ligt voor efficiëntere bevoorrading van steden. Dit kan naar het concept van Binnenstadservice, dat onlangs van start ging in Nijmegen. Bij zo n project kunnen gemeenten, leveranciers en winkeliers betrokken worden.
Volgens EVO en Platform Detailhandel moet onderzocht worden of dit concept kan worden toegepast op een aantal postkantoren dat op de lijst staat om gesloten te worden, uitgaande van deelname op vrijwillige basis. Het mes snijdt dan aan twee kanten: ondernemers schrijven zich in omdat hun logistiek efficiënter en dus goedkoper wordt, en de luchtkwaliteit in binnensteden verbetert doordat het aantal voertuigbewegingen afneemt.
In zo n model zou het postkantoor het afleveradres worden voor zelfstandige winkeliers. Zo kan het aantal leveringen voor kleine winkels worden teruggebracht van 10 tot 15 naar 2 tot 3 per week. Zelfstandige winkeliers die zich hierbij aansluiten, geven hun transporteurs de opdracht goederen te laten bezorgen bij het postkantoor, dat vaak aan de rand van het stadscentrum ligt. Van hieruit worden de goederen per winkelier gebundeld en twee tot drie keer per week in kleine schone vrachtwagens bij de winkels afgeleverd. Bij spoedmeldingen kan ook een fietskoerier worden ingezet.
Zulke servicepunten kunnen bovendien gebruikt worden voor de aflevering van internetbestellingen voor consumenten. Het doet zich vaak voor dat deze bestellingen meerdere malen aangeboden worden omdat de ontvanger niet thuis is.